چین و هند علی رغم تحریم ها احتمالا به خرید نفت از ایران ادامه دهند

اسپونیک به نقل از تحلیلگران و دانشگاهیان نوشت احتمالا دهلی نو و پکن راه هایی برای خرید نفت از ایران بیابند و به واردات نفت از ایران ادامه دهند.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری فارس، کاخ سفید در 22 آوریل، دوشنبه گذشته اعلام کرد که معافیت های کشورهایی که هنوز از ایران نفت می خرند را از ماه می 2019 تمدید نخواهد کرد. اسپوتنیک طی گزارشی به نقل از تحلیلگران و دانشگاهیان به انتشار دیدگاه های آنها در این زمینه و این که آیا بازیگران جهانی از تحریم ها پیروی خواهند کرد و همچنین اینکه اقدام ترامپ چگونه بر قیمت نفت در آینده نزدیک تاثیر می گذارد، پرداخته است.

چین بعید است خرید نفت از ایران را متوقف کند

آدام نی، محقق چینی در دانشگاه مکوآری سیدنی به اسپوتنیک گفت: « چین بعید است خرید نفت از ایران را متوقف کند... پکن به خرید نفت از ایران علی رغم اقدام آمریکا برای فشار بر چین ادامه می دهد. اول و مهم تر از همه، چین اقدامات اخیر آمریکا را اقداماتی یک جانبه و فاقد مشروعیت می داند.»

وی افزود چین ممکن است برای یافتن راه حلی تلاش کند که به صورت دو جانبه برای واشنگتن و پکن قابل قبول باشد؛ «به ویژه با توجه به اینکه دو کشور در حال نزدیک شدن به توافقی برای توقف جنگ تجاری میانشان هستند.»

این محقق چینی با توجه به روابط طولانی مدت پکن با تهران گفت با این حال، رهبری چین «نمی خواهد به گونه ای دیده شود که در برابر فشار آمریکا تسلیم شده است.»

وی خاطرنشان کرد نفت ایران «حجم کمی است اما هنوز بخش قابل توجهی از واردات نفت چین را شامل می شود.»

«منابع جایگزین نفت احتمالا از سوی کشورهای آفریقایی تولید کننده نظیر لیبی، کنگو و آنگولا تامین خواهد شد. در غرب آسیا، ذینفعان می توانند عربستان، کویت و عراق باشند.» وی افزود چین همچنین ممکن است در صورت حل اختلاف تجاری با آمریکا، نفت بیشتری از این کشور وارد کند.

توماس اُ دونل، تحلیلگر و مشاور در سیستم جهانی انرژی نیز خاطرنشان کرد حدود 6 درصد (حدود 500 هزار بشکه در روز) واردات نفت چین از ایران تامین می شود.

به گفته وی، حقیقت این است که چین می خواهند تامین انرژیش تضمین شده باشد: وی با اشاره به تشدید تنش ها در خلیج فارس به علت عدم تمدید معافیت ها تاکید کرد: «چین نمی تواند هیچ تضمینی برای محموله های نفتی از ایران در صورت بروز عملیاتی خصمانه انجام دهد.»

پیش از این، ایران تهدید کرده بود که تنگه هرمز را که آبراهی راهبردی است خواهد بست و در نتیجه انتقال محموله های نفتی از خلیج فارس متوقف خواهد شد.

وی ادامه داد: «آمریکا عربستان و امارات را وادار خواهد کرد تا تامین نفت چین و هرگونه عملیات خصمانه ای را ضمانت کنند... تاحدی که آمریکا این کار را انجام دهد، چین نیز به تدریج با تحریم های جدید ایران همکاری خواهد کرد.»

وی اعطای ضمانت هایی که سرمایه گذاری های موجود چین در نفت و گاز ایران را از تحریم ها استثنا کند،غیرمحتمل ندانست.

هند در دوره تحریم های اوباما، نفت ایران را خرید، این بار هم احتمالا چنین کاری انجام دهد

جیمز ویلیامز، تحلیلگر بخش آمار تولید نفت و گاز گفت چین و هند، دو مشتری بزرگ نفت ایران هستند و دهلی نو علی رغم تحریم های آمریکا، احتمالا به خرید نفت از ایران ادامه می دهد.

ویلیامز معتقد است: « در دوره تحریم های اوباما در گذشته، هندی ها به خرید نفت از ایران ادامه دادند و این بار نیز احتمالا چنین اقدامی انجام دهند... و من فکر می کنم آنها اساسا یک مبادله کالا به کالا انجام دهند.»

زمانی که از این کارشناس انرژی سوال شد آیا عدم پیروی هند از تحریم های آمریکا بر روابط میان دهلی نو و واشنگتن تاثیر خواهد داشت، وی با اطمینان گفت این روابط صدمه ایی نخواهد دید.

«مهم نیست هند چه می کند، ممکن است توئیت عجیبی از ترامپ ببینیم اما به هر حال تاثیری در روابط دو کشور نخواهد داشت؛ حتی اگر هند از تحریم ها پیروی نکند، روابط میان دهلی نو و واشنگتن لزوما تغییری نخواهد کرد.»

این تحلیلگر در مورد چین گفت ادامه مذاکرات تجاری میان واشنگتن و پکن، «ممکن است چین را مجبور کند تا حداقل واردات نفت از ایران را کُند یا حتی متوقف کند.»

عدم معافیت های ترامپ قیمت نفت را بالا می برد

جاشوآ لندیس، متخصص در امور غرب اسیا تاکید کرد اقدام واشنگتن احتمالا بر تولید نفت ایران تاثیر بگذارد.

«اگر ایران نتواند به ترکیه، چین، ژاپن و هند نفت صادر کند، بر تولید نفتش اثر خواهد گذاشت.»

با این حال، توماس اُ دونل معتقد است که «حداقل 3 کشور معافیت شان تمدید خواهد شد.»

سوال اینجاست که آیا تصمیم ترامپ قیمت نفت را بالاتر می برد؟

لندیس خاطرنشان کرد «آنچه در حال حاضر دیدیم این بود که قیمت تنها طی دیروز و امروز چند دلار بالا رفت.» وی توجه را به این نکته جلب کرد که در کنار ایران، لیبی، ونزوئلا، عربستان و روسیه نیز تولید نفت خود را کاهش داده اند.

با این حال، لندیس معتقد است زمانی که قیمت نفت بالا برود، تولیدکنندگان نفت از این فرصت برای افزایش تولید خود استفاده می کنند.

«از اینرو من فکر می کنم فشار افزایشی بر قیمت نفت به وضوح باشد اما شانس اینکه پایین هم بیاید وجود دارد... این افزایش انقدر که مردم می ترسند نخواهند بود زیرا افزایش تولید جدید زیادی وجود خواهد داشت.»

به گزارش فارس، وزیر نفت نیجریه نیز پنجشنبه در واکنش به تصمیم آمریکا برای لغو معافیت‌های کشورها از تحریم‌های مربوط به واردات نفت ایران، گفت «امکان ندارد» بتوان صادرات نفت ایران را به صفر رساند. 

همچنین اداره گمرک چین روز جمعه اعلام کرد: خرید نفت این کشور از ایران در ماه مارس با افزایش 31 هزار و 400 بشکه ای به نسبت ماه فوریه، به بیش از 541 هزار بشکه رسیده است.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر