ویژگی‌های اربعین ۹۸ / لزوم هم‌افزایی در فعالیت‌های اربعین

دبیر ستاد مرکزی اربعین کشور با بیان اینکه باید فعالیت‌های ویژه اربعین هم‌افزا شود گفت: بازگشایی مرز خسروی و حذف ویزای اربعین از مهمترین دستاوردهای ستاد مرکزی اربعین حسینی در سال جاری است

به گزارش عاشورا به نقل  خبرگزاری فارس، نشست کارگروه مردمی اربعین با حضور احمد محمدی‌فر دبیر ستاد مرکزی اربعین کشور، سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور و مسئولان مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، صدا و سیما و مسئولان ستادهای اربعین کانون‌های مساجد در استان‌های خوزستان، کرمانشاه و ایلام و نمایندگان موکب الاتحادهای استان‌های نجف اشرف، کربلا و کاظمین صبح امروز دوشنبه ۸ مهرماه برگزار شد.

احمد محمدی فر دبیر ستاد مرکزی اربعین کشور در این نشست با بیان اینکه این ستاد در سال ۱۳۹۵ با تصویب هیأت وزیران و تایید مقام معظم رهبری تشکیل شد، افزود: جهت‌گیری فرهنگی رویکرد اصلی این ستاد است و اگر فعالیت عمرانی نیز صورت می‌گیرد برای بسترسازی این فعالیت فرهنگی است. اولین سیاست ما ترویج فرهنگ اربعین و در گام بعدی رعایت سنت‌های عراقی‌هاست و سیاست بعدی حفظ امنیت و نظم زائران اربعین است.

وی با بیان اینکه در این ستاد ۱۴ کمیته فعال است اضافه کرد: بازگشایی مرز خسروی و حذف ویزای اربعین از مهمترین دستاوردهای ستاد مرکزی اربعین حسینی در سال جاری است.

محمدی فر با بیان اینکه مرزهای میرجاوه و دوغارون در ایام اربعین حسینی میزبان جمعیت زیادی از زائران حسینی از کشورهای عراق و پاکستان هستند، گفت: ان شاءالله با تدابیر دستگاه‌های مختلف تکریم خوبی نسبت به آنان صورت گیرد. بسیاری از این زائران در لحظه ورود به خاک ایران به دلیل خطرات پشت سر گذاشته سجده شکر به جای می‌آورند که تصاویر بسیار زیبایی دارد.

دبیر ستاد مرکزی اربعین کشور تاکید کرد: در صورت امکان فعالیت‌های فرهنگی دستگاه‌های مختلف با برنامه‌های کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین تجمیع و هماهنگ شود تا ضمن پرهیز از موازی‌کاری، طرح‌ها و برنامه‌های گسترده‌تری برای زائران حسینی اجرا شود.

وی تصریح کرد: همه دستگاه‌های فرهنگی، نظامی، امنیتی و اجتماعی فعالیت‌های خود در خدمات‌رسانی به زائران را در قالب یک هیأت مذهبی انجام دهند.

توجه به شهدای مدافع حرم و مقاومت یمن در برنامه‌های فرهنگی اربعین

سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در این نشست اظهارداشت: پیاده روی اربعین حسینی بزرگترین همایش بشری است؛ بنابراین ما باید از تمام ظرفیت‌ها برای خدمات‌رسانی بهتر به زائران اربعین استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه در حج مجموعاً بیش از 2 میلیون نفر حضور دارند، اضافه کرد: فعالیت‌های فرهنگی باید هرچه بیشتر در ایام اربعین حسینی تقویت شود. یکی از ویژگی‌های اربعین امسال صدور بیانیه گام دوم انقلاب از سوی مقام معظم رهبری است. توجه به پیام‌های بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که مقام معظم رهبری در بهمن ماه سال 1397 صادر کردند در اجرای کارها و بسترسازی‌های فرهنگی در ایام اربعین ضروری است.

اوحدی با بیان اینکه امسال برای اولین‌بار پیاده روی اربعین بدون حضور داعش در عراق انجام می‌شود، گفت: در برنامه‌های فرهنگی باید شهدای مدافع حرم  و شهدای دفاع مقدس که بستر لازم برای شرکت در این پیاده‌روی را برای ما فراهم کردند، فراموش نشوند.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با بیان اینکه امروز یمن علی‌رغم بیش از ۲۵۰ هزار حمله، ۶ هزار بمب خوشه‌ای و نیم میلیون موشک در حال مقاومت و مبارزه با عربستان سعودی است، تصریح کرد: اگر این مشکلات نداشتند یمنی‌ها حضور چشمگیر در اربعین داشتند لذا باید به آن نیز توجه داشت و نمایشگاهی از مقاومت این مردم برپا کرد.

وی ویژگی بعدی اربعین امسال را افول قدرت آمریکا دانشت، گفت: آمریکایی ها متصور بودند سال گذشته ایران شکست خواهد خورد اما این مردم مقاومت کردند لذا مقاومت مردم ایران در برابر آمریکای جهانخوار نیز در برنامه های فرهنگی اربعین حسینی باید مورد توجه باشد.

مسجدی‌های خراسان شمالی ۴ موکب برپا خواهند کرد

محمدرضا عبداللهی نماینده کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی در این نشست با اشاره به برپایی ۴ موکب‌ از سوی این ستاد در شهرهای کاظمین و کربلا، گفت: کانون جواد‌الائمه در موکب کانون جوادالائمه(ع) به بیش از ۸۰ هزار زائر خدمات ارائه می‌شود، ضمن اینکه برای زیارت اولی‌ها نیز در موکب‌ها برنامه‌هایی اجرا می‌شود. همچنین موکب «شهدای هویزه» در منزل یکی از عراقی‌ها فعال شده و خدمات گسترده فرهنگی و پذیرایی به زائران ارائه می‌کند.

تکریم ۲۵۰۰ موکب داران عراقی در تهران

مرادی، نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به ارائه گزارشی از فعالیت‌های این سازمان در اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: جایزه بین‌المللی اربعین ازجمله برنامه‌های در نظر گرفته شده از سوی این سازمان است. همچنین با رایزن فرهنگی ایران در عراق هماهنگی‌هایی صورت گرفته تا نشست علمی فرهنگی اربعین در عراق برگزار شود.

وی به تکریم ۲۵۰۰ نفر از موکب داران عراقی در تهران اشاره کرد و گفت: ۱۱۰ نفر از موکب داران عراقی اخیرا با مقام معظم رهبری دیدار کردند که در میان آنها ۱۶ موکب دار اهل سنت و پنج موکب دار مسیحی نیز حضور داشتند.

نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خاطرنشان کرد: ۸۵ نمایندگی این سازمان در ۶۳ کشور جهان در آستانه اربعین حسینی اقدام به برگزاری نشست‌های فرهنگی در خصوص اربعین می‌کنند، ضمن اینکه در حوزه رسانه و فضای مجازی نیز در تلاشیم تا محتواهای مناسب را ارائه دهیم.

خدمت‌رسانی ۲۸ مسجد تهران به جاماندگان اربعین

حجت‌الاسلام غلامعلی قدیریان مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران در این نشست با اشاره به برنامه کانون های مساجد استان تهران ویژه همایش «جاماندگان اربعین» در تهران گفت: موکب هایی با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در مسیر میدان امام حسین(ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) برپا می‌شود.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران به اشاره به اینکه در این مسیر ۲۸ مسجد وجود دارد، افزود: این مساجد به شرکت کنندگان در پیاده‌روی جاماندگان اربعین خدمت رسانی می‌کنند، ضمن اینکه یک موکب مرکزی هم در میدان امام حسین(ع) از صبح روز اربعین به ارائه خدمات فرهنگی و اجرای برنامه برای کودکان می‌پردازد.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر