تلاش سازمان جهانی بهداشت برای کاستن از خسارات اقتصادی ویروس 5 هزار میلیارد دلاری

طی روزهای گذشته و با شیوع ویروس کرونا بورس‌های جهانی 5 هزار میلیارد دلار از ارزش خود را از دست داده است. سازمان بهداشت جهانی از سرمایه‌گذاران خواسته است تا دیگر وحشت نکنند و به حقایق بازار توجه کنند.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری فارس به نقل از راشاتودی، طی هفته گذشته بازارهای بورس جهانی بدترین روزها را از زمان بحران بزرگ اقتصادی تجربه کردند و در مجموع 5 هزار میلیارد دلار از ارزش آنها به باد رفت. 

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید: سهامداران نترسند و به واقعیت‌های بازار توجه کنند.

تدروس آدهانوم قبریسوز، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، می‌گوید: بازارهای مالی باید آرام باشند و تلاش کنند که به واقعیت‌ها توجه کنند.

وی تاکید کرد:‌ ما باید به واقعیت‌ها و اعداد توجه کنیم و به جای اینکه بترسیم کار درست را انجام دهیم. ترسیدن و وحشت بدترین کار است.

بنا به گفته این مقام بین‌المللی جهان هنوز می‌تواند شیوع ویروس کرونا را کنترل کند اما در صورتی که تلاش‌ها شکست بخورند شرایط تغییر می‌کند و ما باید برای بدترین حالت آماده باشیم و ممکن است شیوع کرونا به یک اپیدمی جهانی تبدیل شود.

قبریسوز می‌گوید: فرصت برای کنترل کرونا لحظه به لحظه در حال از دست رفتن است و بنابراین ما باید شانه به شانه برای یک اپیدمی جهانی آماده شویم.

برخی کارشناسان می‌گویند ترس از شیوع کرونا در بازار جهانی بی‌مورد است. ممکن است در شرایط کنونی شاهد یک اصلاح پس از سال‌ها رشد در بازارهای جهانی باشیم.

نعیم اصلان، کارشناس ارشد مؤسسه آواترید، اخیرا گفته است که من فکر می‌کنم که کارگزاران بیش از حد به اتفاقات واکنش نشان دادند. هیچ دلیلی وجود ندارد که شاهد تشکیل صف‌های فروش به این بزرگی در بورس آمریکا باشیم.

از آن طرف جفری تاکر، یکی از مقامات تحقیقات اقتصادی آمریکا می‌گوید تمام بخش‌های اقتصاد جهانی در شرایط کنونی تحت فشار جدی قرار گرفته است. هم در بخش تقاضا و هم در بخش تامین و عرضه شاهد شوک جدی هستیم. 

این کارشناس معتقد است بعید است امروز در بورس‌های جهانی شاهد افت قابل توجه شاخص‌ها باشیم.

دیگر کارشناسان بر این باورند که ممکن است هنوز برای قضاوت در این زمینه زود باشد چرا که آمارهای کنونی خیلی دقیق نیست.

آنها می‌گویند ممکن است در آینده متوجه شویم که رشد اقتصادی آمریکا ناشی از اتفاقات کنونی به شدت آسیب دیده و نرخ بیکاری در این کشور افزایش یافته باشد.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر