تهیه غذای نذری در ۲۰ بیمارستان/ ۶۰ هزار لیتر مواد ضدعفونی بین هیأت‌ها توزیع شد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران با اشاره به شیوه متفاوت کمک به هیأت‌ها به دلیل شیوع کرونا، از توزیع ۶۰ هزار لیتر مواد ضدعفونی بین هیأت‌ها و تهیه غذای نذری در ۲۰ بیمارستان تهران در ایام محرم خبر داد.

مجتبی عبداللهی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس با اشاره به اقدامات مختلف برای دهه اول محرم اظهار داشت: امسال با شیوع کرونا فعالیت‌های فرهنگی و عزاداری امام حسین (ع) در سطح شهر با شیوه‌های متنوعی برگزار شد و در امامزاده‌ها نیز عزاداری سیدالشهدا (ع) متناسب با شرایط کرونا برنامه‌ریزی و اجرایی شد.

تأمین بخشی از مایحتاج هیأت‌های عزاداری 

وی با بیان اینکه اداره اوقاف استان تهران سال گذشته برای نخستین بار طرح «شمیم حسینی» به منظور کمک به هیأت‌های عزاداری سیدالشهدا (ع) برپا شد، خاطرنشان کرد: در این طرح نمایشگاهی از محصولات فرهنگی و غذایی برگزار و کمک‌هایی برای تأمین مایحتاج مساجد، حسینیه و هیأت‌هایی که دارای مجوز از سوی سازمان تبلیغات اسلامی شد؛ به طوری که نه تنها پرچم و سیاهی هیأت‌ها، بلکه مواد غذایی خام را نیز تا حدودی تأمین کردیم.

عبداللهی افزود: امسال برای جلوگیری از شیوع کرونا و تجمعات، این نمایشگاه لغو شد و تصمیم گرفتیم از نیات واقفان متناسب با این امر، به حسینیه و مساجد و هیأ‌ت‌ها کمک کنیم تا عزاداری سیدالشهدا (ع) را همچون گذشته به خوبی برگزار کنند.

تهیه ۵۰ هزار بسته معیشتی در قالب کمک مؤمنانه

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران با بیان اینکه در دهه اول محرم مرحله سوم رزمایش همدلی را در سطح شهر تهران اجرایی می‌کنیم، گفت: از همان ابتدای ماه محرم برنامه‌ریزی برای رزمایش همدلی که مطالبه رهبر معظم انقلاب بود، در دستور کار قرار گرفت و توانستیم ۵۰ هزار بسته معیشتی تهیه کنیم تا در سطح استان تهران با محوریت نقاط محروم توزیع کنیم. همچنین ۲۰ هزار بسته در شهر تهران توزیع خواهد شد.

توزیع مواد غذایی خشک برای تهیه غذای نذری در ۲۰ بیمارستان تهران

وی با اشاره به اینکه بخشی از کمک‌های ما به جای تهیه غذای نذری در امامزاده‌ها، به تأمین مواد غذایی خشک برای بیمارستان‌ها اختصاص یافت، گفت: برای ۲۰ بیمارستان دولتی و بیمارستان‌های موقوفه استان تهران، مواد غذایی خشک به منظور تهیه غذای نذری در بیمارستان‌ها تخصیص یافت تا به مدت ۵ شب عزاداری امام حسین (ع) در این بیمارستان‌ها برگزار و غذای نذری بین بیماران و کادر درمان توزیع شود.

برپایی طرح پرچم/ سیاهپوش کردن اماکن پرتردد تهران

عبداللهی اجرای طرح پرچم را از دیگر اقدامات اوقاف استان تهران در محرم امسال عنوان کرد و افزود: به منظور ایجاد فضایی روحانی در سطح شهر تهران با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران طرح پرچم را اجرایی کردیم. به طوری که پرچم‌هایی تهیه و در اختیار کسبه و سایر مردم قرار دادیم و حتی به همت خادمان افتخاری برخی از پرچم‌ها را در سطح شهر و به ویژه اماکن پرتردد نصب شد.

توزیع ۶۰​ هزار لیتر مواد ضدعفونی برای مراسم عزاداری امام حسین (ع)

وی با بیان اینکه امسال بخشی از نذورات به تهیه ماسک و موارد ضدعفونی اختصاص یافت، گفت: به منظور جلوگیری از شیوع کرونا در مراسم عزاداری امام حسین (ع)، علاوه بر تهیه تونل‌های ضدعفونی برای برخی هیأت‌ها، ماسک و مواد ضدعفونی نیز تهیه و توزیع کردیم. همچنین ۶ هزار قرص ضدعفونی توزیع شد که هر قرص در ۱۰ لیتر آب حل شده و قابل استفاده برای ضدعفونی سطوح و حتی دست‌های عزاداران است.

روزانه ۵۰۰ چهارپایه‌خوانی در سطح تهران برگزار می‌شود

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران با اشاره به سنت چهارپایه خوانی و طرفداران آن، تصریح کرد: ۱۰۰ گروه چهارپایه خوانی برای ایام محرم اعلام آمادگی کردند که به این منظور در سطح شهر و امامزاده‌ها، اماکنی را پیش‌بینی کردیم تا سنت چهارپایه‌خوانی را اجرایی کنند؛ به طوری که هر گروه روزانه ۵ اجرا دارند و در طول روز در سطح استان تهران ۵۰۰ چهارپایه خوانی اجرامی‌شود.

توزیع روزانه ۳ هزار پرس غذا بین هیأت‌ها

عبداللهی همچنین از تهیه و توزیع روزانه ۳ هزار پرس غذای نذری برای هیأت‌های عزاداری خبر داد و گفت: بخشی از کمک‌های ما به هیأت‌هلی مذهبی مربوط به تهیه غذای نذری می‌شود. به این منظور روزانه از ابتدای محرم ۳ هزار پرس غذای نذری طبخ و بین هیأت‌‌ها توزیع کردیم و این روند تا پایان دهه اول محرم ادامه دارد. همچنین در کنار غذای نذری، قرص ضدعفونی و ماسک بین هیأت‌ها توزیع شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران با بیان اینکه تلاش ما این است که در کنار کمک به هیأت‌های مذهبی و عزاداری امام حسین (ع)، بتوانیم شعائر حسینی را به خوبی در سطح شهر به نمایش بگذاریم، خاطر نشان کرد: هم‌اکنون در امامزاده‌ها نیز برنامه عزاداری امام حسین (ع) در حال برگزاری است و ۱۴ امامزاده منتخب نیز برای حضور هیأت‌هایی که امکان برپایی مراسم عزاداری نداشتند، فراهم شده است؛ به طوری که هر شب امامزاده صالح (ع) مراسم عزاداری با حضور پویانفر مداح کشورمان برگزار می‌شود. 

انتهای پیام/

 

ارسال نظر