پایان سلطه چینی‌ها بر چهارشنبه‌سوری ایرانی

روزنامه شهروند در گزارشی نوشت: فروش مواد آتش‌زای چهارشنبه سوری امسال به نصف رسیده است.

روزنامه شهروند در گزارشی نوشت: فروش مواد آتش‌زای چهارشنبه سوری امسال به نصف رسیده است.

گرانی دلار کاسبی ترقه‌فروشان را به هم ریخته است و در بازار فروش ترقه کاهش محسوس خرید و فروش احساس می‌شود.

میزان فروش مواد آتش‌زا و ترقه امسال به حدود ۵۰ درصد سال قبل کاهش پیدا کرده و مردم بسیار کمتر از حد انتظار در این بازار هزینه می‌کنند.

گرگی، پیازی، نارنجک، سیگارت، دینامیت، تی ان تی، آبشار، پروانه و. این‌ها برخی اسامی است که این روز‌ها در پیاده‌رو‌های پر ازدحام بازار ترقه‌فروشی به گوش می‌رسد.

در آستانه آخرین چهارشنبه سال بازار لوازم این شب تنوع زیادی دارد، عمدتا این لوازم به صورت قاچاق از چین به ایران می‌آیند، گردش مالی چند میلیاردی دارد و متقاضیان آن هم اغلب نوجوانان و جوانان هستند.

با توجه به قیمت‌های موجود در بازار می‌توان گفت خرید اسباب چهارشنبه سوری حداقل ۷۰ تا ۱۵۰ هزار تومان آب می‌خورد.

اما رکود این روز‌های اقتصاد ایران پایش به بازار چهارشنبه سوری هم باز شده است، به طوری که قیمت مواد آتش‌زا و آتش بازی چینی هم ۴۰ تا ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته گران شده و همبن مساله فروش این کالای جذاب را نصف کرده است.

دکمه چی، رئیس اتحادیه خرزران با تایید این خبر گفت: چیزی حدود ۹۰ درصد مواد آتش‌زا از چین به ایران قاچاق می‌شود و گرانی دلار و کاهش قدرت خرید مردم امسال قاچاق مواد محترقه را از صرفه اقتصادی انداخته است.

مردم این روز بیشتر به دنبال خرید اقلام اساسی سبد خانوار خود هستند و کمتر به سراغ مراسم چهارشنبه سوری می‌روند و نقش اصلی در افزایش رکود در بازار ترقه‌فروشان را قیمت دلار و گرانی‌های اخیر ایفا می‌کند!

 

ارسال نظر