حمله موشکی به اسراییل ناکارآمدی گنبد آهنین را ثابت کرد

برخی تحلیلگران رسانه های عربی می گویند: شلیک موشک سوری به اطراف تاسیسات هسته‌ای رژیم صهیونیستی نشان داد قدرت بازدارندگی این رژیم به ویژه کارایی گنبد آهنین فرسوده شده و نظام سوریه و محور مقاومت، قواعد جدیدی را ترسیم می کنند.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، ارتش رژیم صهیونیستی بامداد پنجشنبه ۲ اردیبهشت جاری تایید کرد که یک فروند موشک زمین به هوا از سوریه در جنوب سرزمین‌های اشغالی فرود آمده است. مقامات رژیم صهیونیستی از همان ساعات نخست به ناکارامدی سامانه پدافندی این رژیم در رهگیری این موشک اعتراف کردند «آویخای ادرعی» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی روز پنج شنبه در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: از تحقیقات اولیه حادثه شلیک موشک زمین به هوا از سوریه به سمت اسراییل مشخص می‌شود که رهگیری موشک صورت نگرفته است. این درحالی است که «بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز عصر روز پنج شنبه به این موضوع اعتراف کرد و گفت: برای رهگیری موشک تلاش صورت گرفت، اما با شکست مواجه شد. ما همچنان درباره این حادثه تحقیق می‌کنیم.

اعتراف مقامات رژیم صهیونیستی به ناتوانی در رهگیری موشک سوری

مقامات نظامی رژیم صهیونیستی اذعان کردند : سامانه های پدافندی آنها در رهگیری موشک سوری شلیک شده به فلسطین اشغالی ناتوان عمل کرده است. «تحسین الحلبی» تحلیلگر سوری در گزارشی با عنوان «موشکی که اسراییل و ارتش آن را لرزاند» در روزنامه «الوطن» سوریه نوشت: بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی راهی غیر از اعتراف به اینکه سامانه پدافند هوایی اسراییل در رهگیری موشک سوری شکست خورد، نداشت.

تحلیلگر سوری در  الوطن تاکید کرد: برپایه گزارشی که روزنامه عبری زبان «یدیعوت احرونوت» منتشر کرد «عاموس یادلین» رئیس سابق مرکز پژوهش های امنیت ملی اسراییل هم تلاش کرد شکست اسراییل را توجیه کند. او گفت سامانه های پدافند هوایی اسراییل معمولا نمی توانند صد در صد موشک هایی را که به سوی اسراییل شلیک می شوند رهگیری کنند بلکه ۸۵ درصد  از این موشک ها را رهگیری می کنند.

برپایه این گزارش، «ایلی بار اون» تحلیلگر نشریه پژوهشی «تولید علم» که به زبان عبری منتشر می شود، نوشت: ارتش اسراییل اعتراف کرد که برای رهگیری موشک سوری که به فراز منطقه دیمونا شلیک شد تلاش کرده است. اما ارتش در این ماموریت شکست خورد و تنها این به دلیل شانس اسراییل بود که این موشک در نزدیک مرکزی حساس در جنوب اسراییل منفجر نشد و گرنه همه اسراییل در روز پس از شلیک با وضعیت متفاوت و بی سابقه ای روبرو می شد. او گفت صدای این انفجار به منطقه قدس هم رسیده و ارتش خواسته است به شهروندان اسراییلی پیام اطمینان بخشی را بدهد که این موشک به راکتور دیمونا برخورد نکرده است. اما نمی توان به درست بودن اخبار ارتش اعتماد کرد.

تغییر قواعدی درگیری میان محور مقاومت و رژیم صهیونیستی

 برخی از تحلیلگران عرب می گویند: حمله موشکی به منطقه پیرامونی نیروگاه اتمی دیمونا، اسطوره شکست ناپذیری رژیم صهیونیستی را از بین برد و نشان داد که سامانه های دفاعی این رژیم ضربه پذیر هستند. این رویداد، یک تغییر  در معادلات و قواعد درگیری بین محور مقاومت و رژیم صهیونیستی به وجود آورده است.

دکتر «حسناء نصر الحسین» پژوهشگر روابط بین الملل در روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» نوشت: تحولات اخیر، اسراییل را بر لبه پرتگاه قرار داده است. پاسخ موشکی سوریه به حمله های اخیر رژیم اسراییل به سوریه بیانگر این موضوع است. فرود آمدن موشک سوری در نزدیکی راکتور هسته ای دیمونا نشان داد که صبر سوریه در برابر حمله های مکرر اسراییل به پایان رسیده است و نظام سوریه و محور مقاومت قواعد درگیری جدیدی را ترسیم می کنند. فرود آمدن این موشک دارای پیام های بسیاری بود. سامانه های پدافند رژیم اسراییل از جمله «گنبد آهنین»، «فلاخن داوود» و «حیتس» نتوانستند این موشک ها را رهگیری کنند و این نشان داد که این سامانه ها ناکارآمد، هستند. فرود آمدن موشک در نزدیکی راکتور دیمونا این پیام آشکار را در بر دارد که برجسته ترین اهداف راهبردی این رژیم در تیررس موشک های سوریه هستند و هر لحظه احتمال هدف قرار گرفتن آنها وجود دارد. در نتیجه فرود آمدن این موشک، صهیونیست ها در شرایط بغرنجی قرار گرفتند و این موضوع ضعف این رژیم و ناتوانی آن در کنترل اوضاع را نشان داد.

تارنمای «الثوره» سوریه هم در بخشی از گزارش خود آورد: فرودآمدن موشک سوریه در داخل سرزمین های اشغال شده عربی و فلسطینی ابعاد متعددی دارد که مهمترین آن شکست سامانه های رژیم اسراییل در رهگیری این موشک است. طی ۲۴ ساعت همه اعتماد اسراییلی ها به گنبد آهنین و دیگر جنگ افزارها از بین رفت. این موضوع نشان داده است که اقدامات و ماجراجویی های آشکار و سری فرماندهان نظامی رژیم اسراییل در منطقه نتوانسته است امنیت و ثبات را برای آنها به ارمغان آورد. اگر به شکست سامانه های رژیم اسراییل در رهگیری موشک سوری، شکست های آن در جنگ اکتبر سال ۱۹۷۳ در برابر کشورهای عربی و همچنین شکست این رژیم در جنگ های سال ۲۰۰۶ لبنان و  ۲۰۰۸ غزه و شکست تروریست های مورد حمایت این رژیم در سوریه هم اضافه شود پس شهروندان رژیم صهیونیستی حق دارند که نسبت به آینده خود نگران باشند. شکست تروریست های مورد حمایت رژیم اسراییل در منطقه و تحولات سیاسی منطقه و جهان این رژیم را با چالش واقعی روبرو کرده است. همه طرح های آن برای تبدیل شدن به یک قدرت تاثیر گذار در منطقه شکست خورده است و مرحله جدیدی آغاز خواهد شد که در این مرحله کنشگران فعال در برابر اقدامات خصمانه این رژیم دست بسته نخواهند نشست.  

«حسن لافی» تحلیلگر فلسطینی هم در تارنمای «فلسطین الیوم» نوشت: پایان یافتن جنگ در سوریه شوک بزرگی را به راهبرد تصمیم سازان رژیم اسراییل وارد کرده است. رژیم اسراییل از اینکه محور مقاومت در نتیجه بحران سوریه از نظر نظامی قدرتمندتر شد و در مناطق بیشتری حضور دارد شگفت زده شده است. محور مقاومت پس از  شکست توطئه های رژیم اسراییل برای تجزیه سوریه و شکست تروریست های داعش در منطقه اکنون به قدرت خود برای پیروزی در برابر  رژیم اسراییل اعتماد بیشتری دارد.  

دکتر «محسن القزوینی» نویسنده عراقی هم در روزنامه الکترونیکی رای الیوم نوشت: فرود آمدن موشک سوریه در نزدیکی راکتور دیمونا دو واقعیت را نشان داد. واقعیت نخست این است که ارتش سوریه پس از این دیگر در برابر جنگنده ها و موشک های رژیم اسراییل در حریم هوایی سوریه دست بسته نخواهد ماند. سوریه تصمیم گرفته است پس از این پدافند دفاعی و سامانه های موشکی خود رای برای مقابله با قلدرمابی های رژیم صهیونیستی تقویت سازد. پس از این رژیم اسراییل باید این موضوع را درک کند که سوریه اکنون تغییر کرده است و زخم های آن که از جنگ علیه گروه های تروریستی ناشی شده بود در حال التیام یافتن است و این کشور نقش تاریخی خود در جنگ عربی علیه رژیم اسراییل باز می یابد. واقعیت دوم هم این است که موشک سوریه شکننده بودن گنبد آهنین را که رژیم اسراییل برای دستیابی به آن ۲۱۰ میلیون دلار هزینه کرده است به اثبات رسانده است.

در پایان باید گفت تحلیلگران رسانه های عربی معتقدند: دورانی که جنگنده‌های صهیونیست به راحتی هر نقطه ای را که در سوریه می‌خواستند هدف قرار می‌دادند، سپری شده است. شلیک موشک به اطراف دیمونا نشان داد توان بازدارندگی رژیم صهیونیستی شکست خورده است و نوعی سردرگمی محافل صهیونیستی را فرا گرفته است و همه این تحولات بیانگر آن است که موازنه قدرت در منطقه به نفع محور مقاومت تغییر پیدا کرده است و بار دیگر سوریه پس از شکست دادن گروه های تروریستی، نقش و جایگاه خود در مبارزه با رژیم صهیونیستی بازخواهد یافت.

ارسال نظر