انتخابات فلسطین و روز جهانی قدس خاری در چشم صهیونیست‌ها

درحالی که ملت فلسطین خود را برای برگزاری دو رویداد مهم در روزهای آینده یعنی برگزاری انتخابات و روز جهانی قدس آماده می‌کردند، اما تعویق برگزاری انتخابات کام آنها را تلخ کرد.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، قرار بود سه انتخابات فلسطین یعنی پارلمانی در تاریخ بیست‌ ودوم می ۲۰۲۱(اول خرداد)، انتخابات ریاستی در سی ‌ویکم جولای (۹ مرداد) و همچنین انتخابات شورای ملی در روز ۳۱ آگوست (۹ شهریور) پس از ۱۵ سال وقفه در فلسطین برگزار شود که "محمود عباس" رئیس تشکیلات خودگردان، بامداد جمعه گذشته به طور رسمی به تعویق افتادن این سه انتخابات را به دلیل ممانعت رژیم صهیونیستی در برگزاری انتخابات در قدس اشغالی اعلام کرد و گفت که برگزاری انتخابات منوط به امکان مشارکت ساکنان قدس اشغالی در این انتخابات است.

تعدادی از جریان‌ها و گروه‌های فلسطینی با رد این تصمیم مبنی بر به تعویق انداختن انتخابات، هشدار دادند که به تعویق انداختن انتخابات فقط به نفع اشغالگران است.

در این پیوند کمیته‌های مقاومت فلسطینی با صدور بیانیه‌ای ضمن رد به تعویق انداختن انتخابات، برگزاری آن را حق ذاتی و قانونی مردم فلسطین دانستند و تاکید کردند که به تعویق انداختن انتخابات برخلاف میل توده‌های مردم ما و تسلیم شدن کامل اراده مردم فلسطین مقابل صهیونیست‌ها است که لازم است قدرت از طریق یک روند درگیری برای ریشه کن کردن دشمن از قدس و تمام سرزمین مبارک فلسطین بر آن‌ها تحمیل شود.

«جنبش مقاومت اسلامی فلسطین» (حماس) به تعویق افتادن انتخابات را تسلیم در برابر خواسته‌های رژیم صهیونیستی دانست و در واکنش به این اقدام اعلام کرد که تعویق انتخابات با اجماع ملی گروه‌های فلسطینی مغایرت دارد و کودتا علیه توافق قاهره است.

"عبداللطیف القانوع"، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «المیادین» درباره روند برگزاری انتخابات فلسطین با تأکید بر اینکه در هیچ زمینه‌ای به ویژه برگزاری انتخابات در قدس نباید تسلیم رژیم اشغالگر شویم، گفت، «هیچ توجیهی برای تعویق انتخابات یا حتی فکر کردن به آن وجود ندارد و عقب نشینی از گزینه برگزاری انتخابات با نظر جمعی گروه‌های فلسطینی تعارض دارد».

"اسماعیل هنیه" رییس دفتر سیاسی «جنبش حماس» نیز بر این باور است که تعویق انتخابات فلسطین، پاداشی به رژیم صهیونیستی و در راستای تحقق اهداف این رژیم برای تداوم شکاف داخلی است.

آخرین باری که فلسطینیان در سرزمین‌های اشغالی انتخابات ریاستی و پارلمانی برگزار کردند، به ترتیب سال ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ بود که با پیروزی جنبش حماس، جنبش فتح به ریاست محمود عباس آن را به رسمیت نشناخت.

حال که قرار است پس از گذشت ۱۶ سال انتخابات ریاستی و پس از ۱۵ سال انتخابات پارلمانی در فلسطین برگزار شود، اخبار و گزارش‌های متعددی در خصوص کارشکنی‌ها و مانع‌تراشی‌های رژیم صهیونیستی منتشر می‌شود.

دلیل تعویق انتخابات فلسطین از نظر صهیونیست‌ها

روزنامه صهیونیستی "اسرائیل هیوم" طی مطلبی دلیل اصلی تصمیم رهبری فلسطین برای تعویق انتخابات فلسطین را پیروزی قطعی حماس در آن و هراس "محمود عباس" نسبت به از دست دادن قدرت خود عنوان کرده است.

این روزنامه عبری زبان همچنین نوشت، حماس بزرگترین پیروز در به تعویق انداختن انتخابات است، زیرا در برابر اختلافات و دودستگی‌ها در فتح، متحد باقی ماند.

به نوشته این روزنامه صهیونیستی، «روشن است که انتخابات فلسطین با تصمیم محمود عباس به تعویق افتاده است، اما نه به این دلیل که رژیم صهیونیستی نمی‌خواهد این انتخابات در قدس برگزار شود، بلکه دلیل آن ترس از دست دادن حکم‌رانی فتح توسط عباس است».

اسرائیل هیوم افزود، «پیش بینی‌ها حاکی از پیروزی حماس در این انتخابات بود، همانطور که در سال ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ اتفاق افتاد و این امر موجب می‌شد جنبش فتح حکم‌رانی بر تشکیلات خودگردان فلسطین را از دست بدهد». «تنها فتح و رهبری فلسطین از پیروزی حماس نگران نبودند، بلکه مصر، اسراییل و اردن هم از این اتفاق هراس دارند و به همین دلیل هیئت‌های امنیتی خود را نزد محمود عباس فرستاند تا او را برای انصراف از برگزاری انتخابات ترغیب کنند».

«کشورهای عربی و تشکیلات خودگردان فلسطین تمایل نداشتند با پیروزی حماس در انتخابات به این جنبش در جهان مشروعیت ببخشند».

رئیس ستاد وزارت خارجه رژیم صهیونیستی نیز در دیدار با ۱۳ سفیر اروپایی با ادعای اینکه تل آویو تمایلی به دخالت یا ممانعت در انتخابات فلسطین ندارد، مدعی شد که محمود عباس به دلیل نگرانی از پیروزی حماس، انتخابات فلسطین را به تعویق انداخت.

نگرانی اتحادیه اروپا از تعویق انتخابات فلسطین

تعویق انتخابات فلسطین همانطور که موجب نگرانی فلسطینی‌ها و گروه‌های فلسطینی شد، با واکنش «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز مواجه گردید.

بورل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که «تصمیم به تعویق انداختن انتخابات از پیش برنامه‌ریزی‌شده فلسطین که شامل انتخابات پارلمانی در تاریخ ۲۲ می نیز می‌شود، بسیار ناامید کننده است».

به نوشته وبگاه سرویس خارجی اتحادیه اروپا، وی در این باره تصریح کرد که «اتحادیه اروپا به‌صورت دائم حمایت خود از انتخابات معتبر، فراگیر و شفاف برای تمام فلسطینی‌ها را اعلام کرده است».

«نیکلای ملادینوف» هماهنگ کننده سازمان ملل در امور خاورمیانه نیز پس از تعویق انتخابات فلسطین خواستار تعیین زمان جدیدی برای برگزاری این انتخابات شد.

نتیجه:

نه رژیم صهیونیستی و نه محمود عباس راضی به برگزاری انتخابات پیش‌روی فلسطین به دلیل پیروزی حماس همچون انتخابات سال های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ نیستند، از این رو هر یک برای برگذار نشدن آن بهانه تراشی می‌کنند، اما برگزاری مراسم روز جهانی قدس در سرزمین‌های اشغالی دیگر در اختیار محمود عباس و یا مقامات صهیونیست نیست و از این رو فلسطینیان و دیگر مسلمانان این روزها خود را برای شرکت باشکوه در راهپیمایی روز جهانی قدس که دو روز دیگر در سرزمین‌های اشغالی و سراسر جهان برگزار خواهد شد، آماده می‌کنند و با حضور پرصلابت خود این موضوع را به گوش جهانیان خواهند رساند که «قدس پاره تن اسلام است» و از آن نخواهند گذشت.   

 

ارسال نظر