حمله به رسانه‌ها؛ جنون صهیونیسم برای سانسور جنایات علیه فلسطینیان

پس از حمله جنون آمیز رژیم صهیونیستی به ساختمان محل استقرار رسانه‌های خارجی در غزه، علاوه بر رسانه‌های آسیب‌دیده، چهره‌ها و نهادهای رسانه‌ای و دیپلماتیک نیز به محکومیت این اقدام پرداخته و آن را تلاشی برای سانسور و اختفای واقعیات جنایات آشکار رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین دانستند.

به گزارش تیتر عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، رژیم صهیونیستی دیروز (۲۵ اردیبهشت) در اقدامی برخلاف قوانین بین‌المللی برج «الجلاء» غزه را که علاوه بر واحدهای مسکونی، شماری از دفاتر رسانه‌های بین‌المللی نیز در آن مستقر بودند، هدف قرار داد.

در این برج دفاتر خبری رسانه‌های بین‌المللی از جمله شبکه قطری الجزیره و خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس قرار داشت و اخبار مربوط به غزه را پوشش می‌دادند.

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه‌ای مدعی شده بود که حماس از این برج برای انجام فعالیت‌های اطلاعاتی استفاده می‌کرده است. رژیم صهیونیستی حدود یک ساعت پس از هشدار تخلیه این برج در سه حمله هوایی این مرکز را هدف قرار داد و آن را با خاک یکسان کرد.

الجزیره: سازمان ملل از روزنامه‌نگاران حمایت کند

شبکه الجزیره عصر دیروز در بیانیه‌ای ضمن آنکه تخریب دفتر رسانه‌ای خود در غزه را به‌شدت محکوم کرد، از سازمان ملل متحد خواست که از روزنامه‌نگاران حمایت کند.

در این بیانیه آمده است: تخریب دفتر ما توسط اسرائیل در تضاد با همه حقوق بین‌الملل و تمدن بشری است. مهلت تخلیه برج بسیار اندک بود. رفتار وحشیانه اسرائیل سلامتی روزنامه‌نگاران ما را هدف قرار داده و با این کار مانع آشکار شدن حقیقت می‌شود.

این شبکه قطری رژیم صهیونیستی را مسئول کامل این اقدامات اعلام کرد و افزود: اقدامات حقوقی مقتضی را [برای پیگیری این حمله] انجام خواهد داد.

الجزیره با وجود تخریب دفتر خود در غزه به بینندگانش وعده داد که حقایق جاری در غزه و اراضی فلسطینی را برملا کرده و اخبار این مناطق را پوشش خواهد داد.

بر اساس این بیانیه، این اقدام رژیم صهیونیستی برای ساکت کردن رسانه‌های آزاد برای سرپوش گذاشتن وقایعی است که علیه ملت فلسطین صورت می‌گیرد.

مدیرعامل آسوشیتدپرس در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی تصریح کرد که اسرائیل از مقر این دفتر مطلع بود.

گری پروت با صدور بیانیه‌ای که در تارنمای این شبکه خبری منتشر شد افزود: ما از اینکه ارتش اسرائیل ساختمانی را که در آن دفتر آسوشیتدپرس و سایر سازمان‌های خبری مستقر در غزه هدف قرار داد و تخریب کرد، وحشت کرده‌ایم.

وی افزود: آن‌ها مدتهاست که از محل دفتر آگاهی داشته و اطلاع دارند که روزنامه‌نگاران در آنجا مشغول به کار هستند.

پروت رویداد امروز را نگران‌کننده توصیف کرد و افزود که آنچه امروز اتفاق افتاده است، موجب می‌شود که جهان کمتر از آنچه در غزه اتفاق می‌افتد، آگاه شود.

کاخ سفید: تأمین امنیت روزنامه‌نگاران بزرگترین مسئولیت است

سخنگوی کاخ سفید در واکنشی خنثی به تخریب برج الجلاء از رژیم صهیونیستی خواست از ایمنی و امنیت روزنامه‌نگاران اطمینان یابد.

جن ساکی بدون محکوم کردن این اقدام تل‌آویو افزود: ما به طور مستقیم با اسرائیلی‌ها در ارتباط بوده‌ایم که اطمینان از ایمنی و امنیت روزنامه‌نگاران و رسانه‌های مستقل، بزرگ‌ترین مسئولیت است.

انجمن قلم آمریکا: توانایی روزنامه‌نگاران دچار مشکل خواهد شد

انجمن قلم آمریکا با انتشار بیانیه‌ای با اشاره به شرایط سخت پوشش اخبار درگیری‌های نیروی مقاومت فلسطین و اسرائیل توسط اعلام کرد که نحوه پوشش این اخبار ناشی از کار خستگی‌ناپذیر روزنامه‌نگارانی است که جان خود را برای اطلاع جهانیان به خطر می‌اندازند.

این سازمان ضمن ابراز نگرانی شدید از بمباران دیروز، خواستار رسیدگی دقیق به چرایی حمله اسرائیل به مقر خبرنگاران در غزه شد و افزود که حمله و تخریب ساختمان محل خبرنگاران توانایی روزنامه‌نگاران حرفه‌ای را برای انجام کار خود که در یک درگیری پیچیده در یک زمان حساس است، دچار مشکل خواهد کرد.

دبیر کل سازمان ملل: به هر قیمتی از حمله به اماکن رسانه‌ای اجتناب شود

آنتونیو گوترش از حمله هوایی اسرائیل ابراز ناراحت کرد و به همه طرفها یادآوری کرد که هرگونه هدف‌گیری بی‌رویه به ساختارهای غیرنظامی و رسانه‌ای، قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند و باید به هر قیمتی از آن جلوگیری شود.

نروژ: روزنامه‌نگاران باید بتوانند آزادانه کار کنند

منی یول نماینده دائم نروژ در سازمان ملل متحد نگرانی شدید خود را در قبال حمله به روزنامه‌نگاران اعلام کرد و گفت: بسیار مهم است که روزنامه‌نگاران بتوانند آزادانه کار کنند.

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس: صهیونیست‌ها تحمل شنیدن حقایق را ندارند

مسعود شجره رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس درباره تخریب ساختمان رسانه‌های بین‌المللی در غزه گفت که صهیونیست‌ها تحمل شنیدن حقایق را ندارند. هرکس هر سطحی از حقیقت را افشا کند آن‌ها از هر قدرتی از جمله حمله هوایی استفاده می‌کنند تا آن‌ها را تهدید و متوقف کنند.

وی افزود که این وضعیت محدود به سرزمین‌های اشغالی نیست و افرادی که در سایر کشورها از فلسطین حمایت می‌کنند با بی‌رحمی تمام تحت فشار قرار می‌گیرند.

رئیس دفتر شبکه المیادین در سازمان ملل متحد: اقدام اسرائیل بر خلاف همه قوانین است

نذار عبود رئیس دفتر شبکه المیادین در سازمان ملل متحد، جنایات صهیونیست‌ها را ناشی از چراغ سبز آمریکا و اروپا دانست و گفت شورای امنیت باید اسرائیل را متوقف و آن را تحریم کند.

وی افزود: اسرائیلی‌ها فکر می‌کنند که به خاطر تخریب این برج و ساختمان‌های مسکونی هیچ‌گاه پاسخگو نخواهند شد. این اقدام آنها بی‌توجهی به همه قوانین بین‌المللی انسان دوستانه، حقوق بشری و قوانین جنگی است.

این فعال رسانه‌ای گفت: آن‌ها بر خلاف همه قوانین اقدام می‌کنند و می‌دانند که هیچ‌گاه پاسخگو نخواهند شد.

کنشگر انگلیسی: حقیقت زنده می‌ماند

عضو ارشد بزرگترین پویش ضد جنگ انگلیس تصریح کرد که تخریب ساختمان خبرگزاری‌ها در غزه به دست رژیم اشغالگر قدس نماد حمله به آزادی بیان و تلاش برای انحصار اطلاعات درباره جنایت‌ها در فلسطین اشغالی است.

استفان بل گفت: دولت اسرائیل در جنگ جاری مصمم است تا مانع پخش اخبار شود که این امر با گردش آزاد اطلاعات مغایرت دارد. فلسطینیان و انسان‌های آزادی‌خواه جهان تسلیم انحصار اطلاعات از سوی منابع طرفدار اسرائیل و امپریالیسم نمی‌شوند.

این فعال ضد جنگ با بیان این که جریان اطلاعات از طریق شبکه‌های مجازی ادامه می‌یابد، تصریح کرد که ندای آزادی‌خواهی فلسطینیان هم به‌واسطه برگزاری تظاهرات سراسری در جهان شنیده خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: ساختمان‌ها را می‌توان نابود کرد اما حقیقت همواره زنده می‌ماند.

انتها پیام/

ارسال نظر