جنگ ۱۲ روزه و قدرت رسانه

سرانجام بعد از ۱۲ روز با وساطت برخی دولت های منطقه ای و به خصوص اصرار رژیم صهیونیستی جهت برقراری آتش بس، جنگ غزه پایان یافت اما سوال اینجاست که در این مرحله از مبارزات ملت فلسطین، سهم رسانه در این پیروزی چقدر بوده است؟

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، در این مرحله از جنگ برای اولین بار چهره صهیونیست ها بدون روتوش در معرض نمایش قرار گرفت و افکار عمومی جهان به لطف قدرت رسانه ای با حقایق منطقه آشنا شد.

از هنگامی که سرکوب خشونت بار فلسطینی ها در کرانه باختری و بیت المقدس در اواسط اردیبهشت در شبکه های اجتماعی و رسانه های بین المللی بازتاب یافت و موج براه انداخت، دولت ها برای مداخله جهت جلوگیری از جنایات صهیونیست ها تحت فشار افکار عمومی قرار گرفتند تا جایی که بایدن رئیس جمهوری امریکا بر خلاف میل حاکمیت، آنگونه که طرفداران اسرائیل می خواستند نتوانست از نتانیاهو حمایت کند و به شدت زیر ضربات افکار عمومی قرار داشت.

بطوریکه دموکرات ها و در راس آن ها برنی سندرز و رشیده طیب مجریان و خبرنگاران معروف امریکایی در هر فرصتی یقه رئیس کاخ سفید را گرفتند.

در این دوره از مبارزات ملت فلسطین تصاویر و فیلم‌هایی که از غزه و کرانه باختری انتشار می یافت و تظاهرات گسترده مردمی از شهرهای امریکا در اروپا فشارها را بر رژیم صهیونیستی افزایش داد، تا جایی که برای اولین بار نیویورک تایمز تصاویر ۶۴ کودک شهید غزه را با تیتری با عنوان "آنها فقط کودک بودند" منتشر کرد.

دولت بایدن اگر هم می خواست برتری نتانیاهو ادامه یابد، اما در منگنه قرار داشت و حتی آنتونی بلینکن وزیر خارجه و ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه  هم در مواجهه با خبرنگاران در ارتباط با قتل کودکان و زنان فلسطینی که زیر مشت نظامیان صهیونیستی قرار داشتند، نتوانستند از پاسخ به افکار عمومی فرار کنند و یا حداقل این که این بار کسی در دولت امریکا نتوانست به طور رسمی و آشکار از صهیونیست ها حمایت کند.

ضعف اطلاع رسانی و فقدان قدرت رسانه ای در چند دهه گذشته علت اصلی نادیده گرفتن ظلم و ستمی بود که به فلسطینی ها روا می شد و در جنگ ها حقایق را وارونه جلوه می دادند.

با این حال در این دوره از نبرد که می توان آن را پیروزی محور مقاومت به رهبری ایران دانست، در کنار قدرت نظامی و موشکی، برد رسانه ای فلسطینی ها نیز کاملا مشهود بود.

به عنوان مثال نیویورک تایمز چند روز بعد از اعلام و اجرای آتش بس برای اولین بار در تاریخ اشغالگری ۷۳ ساله صهیونیست ها، تصاویر کودکان فلسطینی که در جنگ ۱۲ روزه به شهادت رسیدند، با تیتر "آنها فقط کودک بودند" را منتشر کرد. یا تظاهرات شهروندان آمریکایی علیه صهیونیست ها که به خشونت کشیده شد و یا براساس گزارش رسانه های منطقه، نامگذاری خیابانی درلندن به نام غزه ، همگی از نقش رسانه در نبرد ۱۲ روزه اخیر حکایت دارد.

اسرائیل اکنون در شرایطی ویژه در حیات تجاوز گرانه اش قرار گرفته است؛ بویژه آنکه شکاف اجتماعی در درون جامعه یهودی این رژیم را در معرض جدی ترین تهدید در طول حیات ۷۳ ساله اش قرار داده است و بخصوص این بار در جنگ نرم رسانه ای به فلسطین باخت.

ارسال نظر