کارشناس روس: پوتین در دیدار بایدن برلغو تحریم‌های ایران تاکیدخواهد کرد

«سرگئی مارکوف» رئیس اندیشکده مطالعات سیاسی روسیه گفت که معتقد است موضوع برنامه هسته ایران در دستور کار روسای جمهوری روسیه و آمریکا در ژنو قرار دارد و ولادیمیر پوتین بر لغو تحریم های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا علیه ایران تاکید خواهد کرد.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، مارکوف از کارشناسان برجسته سیاسی روسیه که از او به عنوان «معتمد پوتین» یاد می شود، افزود: پوتین مخالف سرسخت تحریم های یکجانبه آمریکا و غرب است و بارها دیدگاه خود در این زمینه را اعلام کرده و مواضع استواری در این زمینه دارد.

وی خاطرنشان کرد که پوتین بویژه با تحریم کشورها ازسوی آمریکا در شرایط همه گیری کرونا مخالف و معتقد است که در این شرایط کشورها باید به یکدیگر کمک کنند تا هر چه سریعتر جهان به شرایط عادی بازگردد.

رئیس جمهوری روسیه و «جو بایدن» همتای آمریکائی او قرار است فردا (چهارشنبه) در ژنو با یکدیگر دیدار کنند و گفته می شود روابط مسکو و واشنگتن، مسائل بین المللی و منطقه ای ازجمله برنامه هسته ای ایران و برجام در دستور کار این دیدار قرار دارد.

آمریکا باید بدون قید و شرط به برجام بازگردد 

مارکوف در ادامه این مصاحبه  با بیان اینکه «مذاکرات وین برای بازگشت آمریکا به برجام، رفع تحریم های ایران و بازگشت ایران به تعهدات خود در برجام  ادامه دارد»، تصریح کرد: باتوجه به عهدشکنی آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ و خروج این کشور از برجام با بهانه تراشی و نقض قوانین بین المللی ازجمله مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، واشنگتن باید بدون قید و شرط به این توافق و اجرای تعهدات خود بازگردد.  

کارشناس روس بار دیگر گفت که به اعتقاد او رئیس جمهوری روسیه در دیدار با بایدن در ژنو بر بازگشت آمریکا به تعهدات خود در برجام و پایبندی طرف آمریکایی به آن تاکید خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: مسکو بارها بر حق تهران در استفاده از برنامه هسته ای و اجرای طرح های هسته ای صلح آمیز تحت کنترل آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرده و این رویکرد بارها در مجامع بین المللی اعلام شده است.

 

ارسال نظر