اعتراضات برزیلی‌ها به روند کند واکسیناسیون/ دادگاه با تحقیقات علیه بولسونارو موافقت کرد

معترضان برزیلی عصر شنبه با درخواست استیضاح ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری کشورشان و توزیع واکسن بیشتر برای مقابله با پاندمی کرونا به خیابان‌ها آمدند. برزیل پس از آمریکا بالاترین میزان مرگ و میر کرونایی را دارد.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این اعتراضات در ابتدا برای ۲۴ ژوئیه برنامه‌ریزی شده بود، اما پس از آنکه شواهدی از تخلفات مرتبط با واکسن به یک کمیته تحقیق سنای برزیل ارائه شد که درباره مدیریت کرونایی دولت بولسونارو تحقیق می‌کرد، اعتراضات جلو افتاد. بحران کووید برزیل با روند کند واکسیناسیون پیچیده شده است.

روز جمعه "روزا وبر" قاضی دیوان عالی برزیل مجوز آغاز تحقیقات علیه بولسونارو به اتهام وقوع تخلفاتی در خرید واکسن از هند را اعلام کرد.

در جریان اعتراضات، روی بنری که یک شهروند ۷۱ ساله در ریودوژانیرو به دست داشت، نوشته شده بود: این انکار نبود، بلکه فساد بود.

براساس گزارش رسانه‌های محلی، تا ساعت دو ظهر شنبه به وقت محلی، هزاران نفر در دست‌کم ۱۳ مرکز ایالتی تجمع کردند. رسانه‌ها به نقل از سازمان‌دهندگان این تجمع گزارش دادند، قرار بود اعتراضات در ۳۱۵ شهر برزیل و در ۱۵ کشور برگزار شود. اعتراضات بیشتری قرار بود در عصر شنبه برگزار شود، به خصوص در سائو پائولو.

هفته گذشته روزنامه استادو سائو پائولو گزارش داد که دولت برزیل یک قرارداد برای خرید ۲۰ میلیون دوز واکسن هر کدام به قیمت ۱۵ دلار امضا کرده است. با این حال، طبق پیام محرمانه‌ای از سفارت برزیل در دهلی‌نو، مشخص شد قیمت واقعی هر دوز از این واکسن ۱۰۰ روپیه (۱.۳۴ دلار) بود. در نتیجه، قانونگذاران اپوزیسیون خواستار بررسی شدند.

طبق گزارش‌ها، بولسونارو درباره این نقض‌های احتمالی چند ماه پیش مطلع شده بود. این تحقیقات در نظر دارد مشخص کند که آیا رئیس جمهوری برزیل کاری در قبال آن صورت داد یا خیر. در همین حال احزاب چپگرا و میانه‌رو برزیل درخواست استیضاحی به مجلس نمایندگان این کشور ارائه داده‌اند.

انتهای پیام

ارسال نظر