افغانستان در دستور کار نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه در بروکسل پایتخت بلژیک گردهم‌ خواهند آمد تا پیرامون مجموعه‌ای از تحولات بین‌المللی از جمله وضعیت افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی از این کشور گفت‌وگو کنند.

به گزارش روز جمعه عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، ریاست این نشست بر عهده جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه خواهد بود. در این نشست دیپلمات‌های ارشد ۲۷ کشور اروپایی در جریان آخرین وضعیت افغانستان قرار گرفته و فرصت خواهند داشت تا واکنش‌های خود را در این زمینه هماهنگ کنند.

آمریکا و سایر متحدان غربی آن در پی حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱ (۲۰ شهریور ۱۳۸۰) و به بهانه جنگ علیه تروریسم، در تاریخ هفتم اکتبر ۲۰۰۱ (۱۵ مهر ۱۳۸۰) به افغانستان حمله کردند و دست به اشغال نظامی این کشور زدند.

این حمله و اشغال نظامی که به بهانه سرنگونی گروه‌های تروریستی صورت گرفت، منجر به بی‌ثباتی هرچه بیشتر این کشور و منطقه و برجای گذاشتن ده‌ها هزار کشته غیرنظامی افغان شد.

«جو بایدن» رئیس‌جمهوری ایالات متحده و ناتو دو ماه پیش اعلام کردند که تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ (۲۰ شهریور)  نیروهایشان را از افغانستان خارج می‌کنند. با این حال گزارش‌ها حاکیست که بیشتر نیروهای خارجی تاکنون افغانستان را ترک‌ کرده‌اند.

رئیس جمهوری آمریکا دیروز (پنجشنبه) در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مأموریت نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان تا ۳۱ اوت (۹ شهریور) پایان می‌یابد. بایدن در توجیه دو دهه حضور نظامی آمریکا در افغانستان تصریح کرد:  اهداف ما در این کشور محقق شدند. ورود ما به افغانستان برای نابودی بن لادن و تضعیف القاعده بود که هر دو هدف محقق شدند.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس هم دیروز با ایراد سخنان مشابهی در پارلمان ادعا کرد تهدیدی که ۲۰ سال پیش ائتلاف به رهبری آمریکا را به افغانستان کشاند، اینک به میزان قابل توجهی فروکش کرده است. وی عنوان کرد که حضور نظامی در افغانستان هرگز با نیت ماندن برای ابد نبود. «ما و متحدان ناتو قرار بود نیروهای‌ خود را از افغانستان بیرون بکشیم و فقط سووال این بود که چه زمانی این اتفاق رخ دهد.»

نخست وزیر انگلیس با اشاره به اعلام دولت آمریکا و تصمیم اخیر ناتو برای پایان حضور نظامی در افغانستان بیان داشت که تمام نیروهای نظامی انگلیس در چارچوب ماموریت ناتو در حال بازگشت هستند. وی عنوان کرد که بنا به دلایل امنیتی امکان توضیح بیشتر درباره زمان دقیق خروج نیروها را ندارد. جانسون ادعا کرد که انگلیس در نتیجه مشارکت در حمله نظامی علیه افغانستان، ایمن‌تر است و اینک باید با استفاده از ابزار دیگری این دستاورد را حفظ کند.

در اظهار نظر مقام‌های اروپایی رگه‌هایی از نگرانی درباره آینده افغانستان پس از خروج نیروهای نظامی خارجی دیده می شود. دیروز رئیس ستاد ارتش انگلیس ادعا کرد که با پایان حضور نظامی در افغانستان، ممکن است این کشور درگیر جنگ داخلی شود. نیک کارتر پیش‌بینی کرد که اوضاع افغانستان به شرایط ۳۰ سال پیش برگردد و «شاهد فرهنگ جنگ‌سالاری باشید و نهادهای مهمی مانند نیروهای امنیتی در میان صفوف قومیتی و در این مورد، صفوف قبیله‌ای قرار گیرند.»

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم ماه گذشته با ایراد سخنانی در پارلمان اروپا نسبت به آینده افغانستان ابراز نگرانی و اظهار کرد که روند صلح در این کشور متوقف شده و خشونت‌ها رو به افزایش است. وی آمار تلفات غیر نظامی در این کشور را تکان دهنده خواند و گفت که ۴۰ درصد آن‌ها زنان و کودکان بوده‌اند. این مقام اروپایی با بیان اینکه اوضاع افغانستان به سرعت در حال تغییر است عنوان کرد که دورنمای کوتاه مدت برای رسیدن به توافق صلح چندان روشن نیست.

 

ارسال نظر