سرنوشت نخست‌وزیری الحریری اواخر هفته جاری روشن می‌شود

رسانه‌های دولتی لبنان اعلام کردند که ماجرای تشکیل دولت به ریاست «سعد الحریری»، تا آخر هفته جاری مشخص خواهد شد.

به گزارش روز دوشنبه عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، یک نماینده پارلمان لبنان که از شخصیت‌های نزدیک به الحریری توصیف می‌شود، گفته است که نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه در حال رصد تحولات سیاسی و بروز شکاف در بن‌بست به وجود آمده برای تشکیل دولت است اما تاکنون تحول مثبتی دیده نشده است.
این نماینده پارلمان لبنان به تارنمای «الجنوبیه» گفته است که تاکنون هیچ تحول مثبتی روی نداده تا مانع از قصد الحریری برای کناره‌گیری از روند تشکیل دولت آینده شود.
این عضو پارلمان لبنان که نخواست نامش فاش شود، اظهار داشت که الحریری از تشکیل دولت ناامید شده است و به هیچ عنوان نسبت به نتایج سفر «دوروثی شیا»، سفیر آمریکا و «آل گریو»، سفیر فرانسه در بیروت به ریاض خوش‌بین نیست.
سایت لبنانی جنوبیه در ادامه نوشته که الحریری روز پنجشنبه یا جمعه آینده فهرست کابینه خود را به «میشل عون»، رئیس جمهوری لبنان ارائه خواهد کرد که به احتمال زیاد این فهرست از سوی وی رد خواهد شد؛ امری که الحریری را به کناره‌گیری از تشکیل دولت وا خواهد داشت.
بحران سیاسی و اقتصادی لبنان که از اواخر سال ۲۰۱۹ آغاز شد شدیدترین دوران بی‌ثباتی کشور از زمان پایان جنگ داخلی ۱۵ ساله این کشور در سال ۱۹۹۰ است.
از شروع بحران اقتصادی اخیر ارزش پول ملی لبنان حدود ۹۰ درصد سقوط کرده و بیکاری به شدت افزایش یافته است.
بهای کالاهای اساسی و نرخ تورم به شکل سرسام آوری افزایش یافته و نهادهای مدنی و کارشناسان اقتصادی می‌گویند که حدود نیمی از جمعیت کشور اکنون زیر خط فقر هستند.
دولت لبنان سال گذشته اعلام کرد که قادر نیست بدهی‌های خارجی خود را بپردازد و ذخایر ارز خارجی بانک مرکزی لبنان که اقتصادش به شدت به واردات وابسته است به شدت کاهش یافته است.
جامعه بین‌المللی و نهادهای مالی مانند بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول کمک مالی به لبنان را به انجام اصلاحات سیاسی و اقتصادی عمیق و تشکیل دولت مستقل از نفوذ احزاب و گروه‌های سیاسی مشروط کرده‌اند.
دولت قبلی لبنان در پی انفجار مهیب اوت ۲۰۲۰ (مرداد ۹۹) در بندرگاه بیروت استعفا کرد ولی به عنوان دولت موقت امور جاری کشور را اداره می‌کند. 
در آن انفجار بیش از ۲۰۰ نفر کشته و حدود شش هزار نفر زخمی شدند و هزاران ساختمان مسکونی و تجاری ویران شد و یا به شدت آسیب دید.
سعد الحریری آبان ۹۹ با حکم میشل عون رییس جمهوری مامور تشکیل دولت شد ولی با گذشت ۸ ماه به علت کارشکنی وی و دخالت های غرب و برخی کشورهای عرب منطقه تاکنون نتوانسته است کابینه خود را تشکیل دهد.
این در حالی است مقام ها و جریان های لبنانی در این مدت کوشش های فراوانی برای برون رفت کشور از این وضعیت بغرنج انجام داده اند و با وجود همه طرح ها و ابتکارهای سیاسی، الحریری همچنان از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کند امری که می تواند در صورت تداوم اوضاع لبنان را بیش از پیش پیچیده و بحرانی کند و حتی کشور را تا آستانه فروپاشی سوق دهد.

 

ارسال نظر