چهارمین نشست قطری-سعودی برای پیگیری توافقنامه آشتی شورای همکاری

قطر و عربستان دیروز چهارمین نشست خود برای پیگیری توافقنامه آشتی میان اعضای شورای همکاری را برگزار کردند، اما ناظران مسائل منطقه با توجه به عمق و گستردگی اختلافات، درباره موفقیت تلاش های آشتی در این شورا با احتیاط برخورد می کنند.

به گزارش روز سه شنبه عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای اعلام کرد که کمیته مشترک قطر و عربستان برای پیگیری توافقنامه آشتی میان اعضای شورای همکاری، روز دوشنبه چهارمین نشست خود را در مقر وزارتخانه در دوحه برگزار کردند.

در این بیانیه آمده که ریاست طرف قطری را علی بن فهد الهاجری نماینده ویژه وزارت خارجه در امور منطقه‌ای و ریاست طرف سعودی را عید بن محمد الثقفی معاون وزارت خارجه در امور سیاسی و اقتصادی بر عهده داشت.

وظیفه کمیته مشترک در راستای «اجرای خواسته سران دو کشور و مطابق با بیانیه اجلاس العُلا و با هدف تقویت روابط برادری بین دو کشور» است.

سومین نشست کمیته مشترک در تاریخ چهاردهم ژوئن گذشته در مقر وزارت خارجه عربستان در ریاض برگزار شد.

اواخر دی ماه گذشته، سران شورای همکاری خلیج فارس با هدف آشتی و مصالحه بین اعضا این شورا، نشستی به میزبانی عربستان و با حضور مقام‌های شش کشور عضو در شهر العُلا عربستان برگزار کردند.

در جریان این نشست توافق نامه آشتی عربستان، امارات، بحرین و مصر با قطر امضا شد و این کشورها پایان اختلافات خود با دوحه را اعلام کردند.

 با این حال چالش ها و مسائل عمده ای میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس به ویژه عربستان و امارات در یک سو و قطر در جبهه مقابل وجود دارد که سایه بر روح این مصالحه سنگینی می کند.

محاصره کنندگان قطر بعد از اعمال تحریم و قطع روابط با این کشور ۱۳ شرط برای از سرگیری روابط تعیین کردند اما دوحه این شروط را در تعارض با حق حاکمیت خود اعلام کرده و به هیچ یک از آنها تن نداده است .

ناظران معتقدند که در طول سه سال گذشته درگیری های کشورهای عضو شورای همکاری در عرصه های سیاسی و رسانه ای پیچیدگی خاصی به اختلافات و خصومت ها بخشیده است لذا انتظار  نمی رود که همه این اختلاف ها با برگزاری نشست‌های تشریفاتی رفع شود.

 

ارسال نظر