رابرت مالی: واشنگتن آماده لغو تحریم‌ها علیه ایران است

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با تاکید دورباره بر این واقعیت که «رویکرد سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ به نحو فلاکت‌باری شکست خورده و به منافع آمریکا لطمه زده است»، از آمادگی واشنگتن برای لغو تحریم های ایران سخن گفت.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبر گزاری ایرنا، رابرت مالی ساعاتی پیش در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی "‌ام اس ان بی سی، بدون اشاره به اینکه کدام کشور با خروج از برجام و زیرپا گذاشتن تعهدات، باعث بروز مشکلات فراوان در اجرای این توافق بین المللی شد، گفت آمریکا آماده لغو تحریم های ایران است اگر ایران به برجام بازگردد و به تعهدات هسته ای خود عمل کند.

مالی با اشاره به پیامدهای سیاست شکست خورده فشار حداکثری دولت سابق واشنگتن علی ایران گفت که در نتیجه این رویکرد اشتباه دولت ترامپ، ایران برنامه هسته‌ای خود را شتاب داده است. او همچنین میزان نفوذ منطقه ای ایران را از جمله تبعات فشار حداکثری دولت ترامپ دانست.

مالی با اشاره به آنکه جو بایدن به دیپلمات های آمریکایی دستور داده بود تا با ایرانیان دیدار کنند، گفت که ایرانیان درخواست کرده بودند که ملاقات میان هیأت های طرفین به صورت غیرمستقیم باشد. 
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران  بدون اشاره به اینکه کدام با خروج از برجام، باعث بروز مشکلات کنونی شده است، برای لغو تحریم های ایران و بازگشت واشنگتن به برجام شرط گذاشت و گفت: ما به وضوح گفتیم که اگر آنها (ایرانیان) آماده اقدام در خصوص تعهدات خود باشند، ما هم آماده بازگشت به توافقیم. به بیان دیگر، اگر آنان آماده از سرگیری عمل به تعهدات هسته ای خود در توافق باشند، ما آماده برداشتن  تحریم ها هستیم
به گفته مالی، طرفین کمابیش مشغول مذاکره در مورد این ایده ها بودند و رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه ایران چندین بار از جمله چند روز پیش گفتند که اگر ایران به دنبال برداشته شدن تحریم ها بود، این اتفاق در ماههای گذشته امکان داشت بیفتد. 
این دیپلمات آمریکایی مدعی شد که آمریکا در ماه های گذشته این ایده را مطرح کرده بود که تمامی تحریم هایی را که دولت ترامپ با نقض برجام اعمال کرده بود، در ازای از سرگیری تعهدات ایران بردارد.​

ارسال نظر