شاهزاده ای که از سایه خود می ترسد

خیلی زود، «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی هنرهای جاسوسی را از الهام بخش خود، «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی آموخت که طی سال های حکومتش اصول و فروع جاسوسی و کنترل شهروندان اماراتی را فراگرفته است.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، روزنامه لبنانی الاخبار روز جمعه نوشت: بن سلمان مطمئن بود برای غلبه بر وسوسه هایش به تجربه های بن زاید برای هموار کردن مسیر سنگلاخی خود به تاج وتخت پادشاهی نیاز دارد.

شاهزاده سعودی در دو سال اول ظهور ستاره بختش برای رسیدن به تخت پادشاهی و ترمیم چهره اش، جلوه های جذابی مانند گشایش و به موازات آن،  دوران پس از نفت را به نمایش گذاشت تا شاید نگاه غرب را به تحولاتی که قرار است بدست او و در چارچوب برنامه اصلاحی پیشگام «چشم انداز ۲۰۳۰» رخ دهد، جلب کند.

در این زمان اعلام رضایت دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا از اقدامات بن سلمان موجب شد تا او همه کسانی را که ممکن بود در مسیر رسیدنش به تخت و تاج پادشاهی بایستند از جمله مخالفان و معترضان و فعالان و مقامات و بستگانش، حذف کند.

در تابستان سال ۲۰۱۷ که بن سلمان پس ازبرکناری «محمد بن نایف» پسرعمویش به عنوان ولیعهد برگزیده شد، مقامات سعودی پس از برکناری مقامات ارشد سابق امنیتی و اطلاعاتی، بی سر و صدا دادسرای عمومی و خدمات امنیتی عربستان را دوباره سازماندهی کردند و آن را به طور مستقیم تحت نظارت دیوان دربار سلطنتی قرار دادند.

در سپتامبر همان سال، دولت سعودی دستگیری ده ها منتقد فعال و کسانی را که احتمال می رفت با سیاست های رژیم سعودی مخالفت کنند، آغاز کردند که شامل روحانیون برجسته، روشنفکران، دانشگاهیان و فعالان حقوق بشر شد.

موج دوم «پاکسازی» ها در نوامبر ۲۰۱۷، شامل برخی از تجار ارشد و شاهزادگان سعودی مخالف پادشاهی بن سلمان  بود و در ماه مه ۲۰۱۸ هم دستگیری زنان برجسته سعودی مدافع حقوق بشر در دستور کار دولت سعودی قرار گرفت.

بن سلمان که وسوسه های رسیدن به تاج و تخت او را رها نمی کند، به کارزار پاکسازی که تحت عنوان «مبارزه با فساد» آغاز کرد، بسنده نکرد و همزمان تبلیغ می شد که غربی ها از عزم شاهزاده سعودی برای اصلاحات شگفت زده شده اند.

سکه اقدامات شاهزاده سعودی روی دیگری هم داشت و آن توسل پادشاهی سعودی به جاسوسی به عنوان راهی برای مقابله با مخالفان و بستن دهان آنها بود و در این مسیر حتی قتل از مخالفان و تکه تکه کردن آنان فروگذار نکرد که اوج آن دامن جمال قاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی را گرفت و در استانبول ترکیه آن شد که جهان را برای هفته ها و ماه ها تحت تاثیر قرار داد.

ماجرای جاسوسی اما در اواخر سال ۲۰۱۶، حدود دو سال پس از آغاز حکومت سلمان بن عبدالعزیز شروع شد، هنگامی که شرکت اسرائیلی « NSO» برای فروش سیستم جاسوسی «پگاسوس» به ریاض با مقامات اطلاعاتی و امنیتی عربستان وارد مذاکره شد.

فروش این سیستم جاسوسی و همکاری این شرکت اسرائیلی با پادشاهی سعودی بدون چراغ سبز وزارت امنیت اسرائیل میسر نبود.

براساس یک تحقیق رسانه ای که بتازگی دراین باره منتشر شده، اسرائیل به طور رسمی به شرکت هایی که در زمینه برنامه نویسی و های تک اجازه داده است برنامه های خاص جاسوسی و هکری را به مقامات سعودی برای کنترل شهروندان عربستانی بفروشند.

همکاری رژِیم های اسرائیل و سعودی حتی پس از آنکه سعودی از نرم افزارهای جاسوسی برای تعقیب مخالفان و فعالان حقوق بشر و ترور «جمال خاشقچی» نویسنده عربستانی استفاده کرد، ادامه یافته است.

تحقیق منتشر شده توسط روزنامه نیویورک تایمز که توسط «رونن برگمن» تحلیلگرامور امنیتی در روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحرونوت» و با همکاری روزنامه نگارنی مانند «مارک مازتتی» و «بن هوبارد» تهیه شده است، تاکید می کند که «دلیل واقعی سکوت رسمی اسرائیل در مورد این اقدامات سعودی این است که نمایندگان شرکت های اسرائیلی درگیر در فعالیت های جاسوسی و هکری با مجوز ویژه ای که سازمان امنیت اسرائیل صادر کرده، صورت گرفته است و حتی با رضایت کامل به سعودی رفته وحتی آنها را  تشویق کرده اند که با پادشاهی سعودی کار کنند  به شرطی که رایزنی ها و همکاری ها در یک چارچوب مخفی و سری باقی بماند.

درآغاز سال ۲۰۱۷ شرکت اسرائیلی « NSO » برنامه اصلی جاسوسی و هک خود «پگاسوس»  را به سازمان امنیت و اطلاعات سعودی فروخت تا توسط تیم «سعود القحطانی» مشاور برکنار شده دیوان دربارسلطنتی مورد استفاده قرار گیردکه در پایان سال ۲۰۱۸، متهم شد دستور قتل خاشقچی را صادر کرده است.

اطلاعات فاش شده که توسط سازمان اطلاعات و امنیت آمریکا جمع آوری شده بود، نشان می داد القحطانی در خلال سال ۲۰۱۷ تماس های گسترده ای با مقامات ارشد این شرکت اسرائیلی داشته است.

سکوت طولانی مدت رژیم صهیونیستی برای اظهار نظر درمورد ترور و قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول توسط تیم سعودی، در نوامبر همان سال توسط «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر سابق این رژیم که با وحشتناک توصیف کردن آن شکسته شد.  

اما نتانیاهو همزمان بر لزوم تعامل با این جنایت به شکل صحیح تاکید کرد و گفت که بسیار مهم است که سعودی باید با ثبات باقی بماند زیرا ایران مشکل بزرگی در منطقه است.

گزارش های منتشرشده در رسانه های غربی حاکی از آن است که ریاض و تل آویو از سال ۲۰۱۴ و قبل از اینکه اسرائیل به توافق نامه رسمی برای عادی سازی روابط با امارات دست یابد، با برگزاری دیدار بن سلمان و نتانیاهود وارد روابط غیر رسمی شده اند.

ماشین جاسوسی سعودی برای گسترش فعایت هایش درعرصه های مختلف و حمله و دست درازی به تعداد بیشتری از مخالفان که ممکن است آینده تخت و تاج بن سلمان را تهدید کنند، شعبه های مختلفی را ایجاد کرده است.

در ماه اوت سال ۲۰۲۰ آژانس خبری بلومبرگ فاش کرد که برخی کارکنان شرکت توئیتر در سال ۲۰۱۵ به نفع رژِیم سعودی در پرونده جاسوسی از مخالفان سعودی که به بازداشت و ناپدیدشدن آنها از جمله «عبدالرحمن السدحان» مشارکت کرده اند.

السدحان فعال حقوق بشری که در ماه مارس ۲۰۱۸ توسط پلیس مخفی سعودی در ریاض دستگیر شد، علاوه بر اینکه کارمند هلال احمر عربستان بوده فعالیت سری در توئیتر داشته است.

آژانس های حقوق بشری هویت ۶ سعودی را که با حساب های ناشناس یا نام های مستعار از دولت سعودی انتقاد می کردند، با همکاری مزدوران سعودی در شرکت توئیتر شناسایی کردند و باعث بازداشت آنان شدند.

روزنامه انگلیسی گاردین هم در ماه مارس۲۰۲۰ این پرونده و اسامی مزدوران سعودی در توئیتر را که با مقامات این کشور در ارتباط بودند، فاش کرده بود.​

ارسال نظر