کارشناس روس: هدف غرب از توطئه حوادث دریایی باج خواهی است

«گورک میرزایان» کارشناس روس اعلام کرد: اتهامات بی اساس به ایران در حوادث دریایی نشانگر این واقعیت است که غرب به سرکردگی آمریکا می خواهد از ایران در مسائل سیاسی باج خواهی کند.

 به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ،میرزایان استاد دانشگاه مالی تحت نظارت ریاست جمهوری روسیه و از خبرنگاران امور بین المللی این کشور با اشاره به اتهامات آمریکا و برخی متحدانش به ایران در مساله حمله به کشتی نفتکش "مرسر استریت" گفت: کشورهای غربی و اسراییل باوجود این که هیچ مدرکی برای اثبات ادعای خود در مورد دست داشتن ایران در این حادثه در اختیار ندارند، تهران را متهم کردند.

خبرنگار امور بین المللی روسیه معتقد است که این گونه رفتار کشورهای غربی حاکی از تلاش و برنامه ریزی آنها برای گرفتن امتیاز از جمهوری اسلامی ایران است.

میرزایان افزود: اتهام زنی بی اساس و طرح ادعاهایی که برای اثبات آن هیچ مدرکی ارائه نمی شود، مصداق شانتاژ و باج خواهی است و یکی از دلایل چنین اقدامی می تواند واداشتن دولت جدید ایران به ریاست ابراهیم رئیسی برای انعطاف در مسائل سیاسی باشد.

استاد دانشگاه مالی تحت نظارت ریاست جمهوری روسیه این احتمال را بعید ندانست که غرب برای فشار بر ایران در دور جدید مذاکرات برای احیای برجام در وین آماده می شود و حمله به تانکر نفتکش "مرسر استریت" و حادثه روز گذشته تانکر آسفالت پرینسس در واقع مقدمه چینی برای چنین باج خواهی است.

به گفته میرزایان، کشورهای غربی و آمریکا دوره انتقال قدرت از دولت روحانی به رئیسی را بهترین فرصت برای اجرای طرح فشار بر جمهوری اسلامی ایران دانسته و در واقع دولت جدید ایران هنوز آغاز بکار نکرده و مشکلات بزرگ برای آن فراهم می کنند.

این کارشناس سیاسی روس احتمال اینکه فشارهای غرب بر دولت رئیسی افزایش بیابد را بعید نمی داند و در این مورد معتقد است: دولت جدید ایران باید برای مقابله با مشکلاتی که غرب بوجود خواهد آورد، آماده شود.

واحد عملیات تجارت دریایی ارتش انگلیس شب گذشته مدعی شده بود که احتمالا افراد مسلح کنترل یکی از کشتی‌ها به نام آسفالت پرینسس را در اختیار گرفتند.

 این سازمان انگلیسی صبح امروز اعلام کرد، افرادی که وارد تانکر نفتکش پرینسس آسفالت شده بودند، کشتی را ترک کرده اند.

به گزارش رسانه ها، روز پنجشنبه هفته گذشته تانکر نفتکش مرسر استریت در آبهای بین المللی عمان مورد حمله هوایی قرار گرفت.  

بر اساس برخی گزارش ها،  یک نگهبان شهروند انگلیس و یک شهروند رومانی که ناخدای این شناور بوده، در حمله پهپادی به بخش مسکونی این نفتکش جان خود را از دست داده اند.   

این کشتی که در مالکیت ژاپن قرار دارد، در اختیار یک شرکت مستقر در انگلیس متعلق به "ایال اوفر" تاجر اسرائیلی بوده است.    

همکاری روسیه با ایران در دوره دولت جدید رئیسی

میرزایان در بخشی دیگر از سخنان خود معتقد است که در شرایط کنونی و با آغاز فعالیت دولت جدید تهران، ایران و روسیه برای مقابله با چالش ها و تهدیدها باید ساختار همکاریهای خود را گسترش دهند و همه شرایط برای توسعه همکاریها فراهم است.  

وی در این زمینه به طرح امنیتی روسیه برای خلیج فارس اشاره کرد و افزود: این طرح زمینه خوبی را برای تامین امنیت خلیج فارس و همکاریهای کشورهای منطقه در این پهنه آبی فراهم می کند.

خبرنگار امور بین المللی روسیه به مساله افغانستان به عنوان عرصه دیگری برای همکاری مسکو و تهران اشاره کرد و گفت: روسیه از مشارکت ایران در مذاکرات برای حل مسائل افغانستان حمایت می کند.

وی با اشاره به اینکه ایران بازیگر مهم در منطقه است و مرزهای طولانی با افغانستان دارد، غیاب تهران در مذاکرات گروه تروئیکای گسترش یافته شامل روسیه، آمریکا، چین و پاکستان را غیرمنطقی خواند.

به گفته میرزایان، ایران و روسیه همچنین می توانند در چارچوب طرح راهگذر بین المللی شمال-جنوب نیز مشارکت گسترده ای داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد که این طرح هند را از طریق ایران و روسیه به اروپای شمالی متصل می کند و انتقال محموله ها از طریق آن حداقل ده روز مسیر کوتاهتر نسبت به کانال سوئز می پیماید.

خبرنگار امور بین المللی روسیه معتقد است که مشارکت ایران و روسیه برای حل مسائل امنیتی مناطق حائل بین دو کشور ازجمله قفقاز و دریای خزر بسیار مهم است و این دو بازیگر می توانند در شکوفایی این مناطق و حل و فصل مسائل موجود، همکاری گسترده ای داشته باشند و مسکو برای چنین تعاملی با تهران آماده است و پیام هایی که از ایران می رسد هم حاکی از نگاه مثبت سران ایران به گسترش همکاریهای دوجانبه و ارتقاء سطح همکاریها به سطح جدید و بالاتر است.  ​

ارسال نظر