ورود لبنان به مرحله نگران کننده و هشداری کرونا

مقام های بهداشتی لبنان با هشدار در باره کمبود شدید امکانات درمانی و بیمارستانی می گویند که این کشور به مرحله خطرناک و نگران کننده از همه گیری ویروس کرونا رسیده است.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل ا ز خبرگزاری ایرنا، برخی از مسوولان بخش بهداشت و درمان لبنان در چند روز گذشته هشدار داده بودند که اگر مسوولان برای مقابله با کووید – ۱۹ و سویه جدید «دلتا» در کنار توسعه امکانات، تصمیم ها و راهکارهای کارشناسی اتخاذ نکنند، بحران ابتلای گسترده و مرگ و میر ناشی از دلتا کرونا لبنان را به لبه پرتگاه سوق خواهد داد.

در همین پیوند، دکتر «فراس الأبیض» رئیس بیمارستان «رفیق الحریری» بیروت اعلام کرد که به علت تصمیم های غیرکارشناسی و کوته بینانه در مهار ویروس کرونا اوضاع در این کشور روز به روز خطرناک تر و بحرانی تر می شود و اکنون مردم با رنج و ناامیدی بیشتری رو به رو شده اند.  

به گزارش پایگاه خبری روسیا الیوم، وی در توییتی که امروز (پنجشنبه) منتشر شده است نوشت که تداوم این وضعیت و بی تفاوتی مسوولان اوضاع را بدتر خواهد کرد و روند افزایشی و رو به رشد آمار مبتلایان به کرونا در شرایط جاری کمبود امکانات و تجهیزات، مرگ و میرها را چند برابر خواهد کرد.

رئیس بیمارستان رفیق الحریری هشدار داد که به زودی وضعیت بیمارستان ها و مراکز درمانی بدتر خواهد شد و با افزایش مبتلایان کرونا خدمات دهی به بیماران بسیار سخت و حتی غیرممکن خواهد شد.  

الابیض ادامه داد که جهش آمار مبتلایان به کرونا که در روز گذشته به ۲ هزار و ۵۹۱ نفر رسید در بدترین زمان رخ داده است؛ زیرا برق و انرژی بیمارستان ها به دلیل کمبود سوخت به سختی تامین می شود و بسیاری از داروهای مهم و حیاتی در دسترس نیست و روحیه کارکنان بهداشتی نیز اکنون در پایین ترین سطح خود قرار دارد.

این مقام بهداشتی لبنان تأکید کرد که کشورش در حال ورود به مرحله چهارم همه گیری کرونا است و آمار جدیدی که روز گذشته اعلام شد، دو برابر میانگین موارد جدید روزانه در هفته گذشته است و این نشان می دهد که ویروس جهش یافته دلتا در لبنان به مرحله همه گیری گسترده رسیده است.

وی بیان کرد اگرچه انتظار می رفت که آمارها افزایش یابد اما رشد جمعیت مبتلایان در روز گذشته «تکان دهنده» بود که این نشانه بحرانی شدن اوضاع است.

الابیض افزود که با افزایش شمار مبتلایان به زودی بیمارستان ها و مراکز درمانی با سیل مراجعان و بیماران برای بستری مواجه خواهد شد و این در حالی است که امکانات موجود در این مراکز به هیچ وجه جوابگوی تقاضاهای جدید نخواهد بود و از سوی دیگر هنوز کادر درمان کرونا حقوق و مزایای موج پیشین که در زمستان لبنان را فرا گرفت، دریافت نکرده است.

رئیس بیمارستان رفیق الحریری بیروت تاکید کرد که وضعیت همه گیری ویروس در روزهای آینده به سمت بحرانی شدن می رود و با امکانات موجود درمانی و بیمارستانی و نبود تصمیم های علمی و درست برای مهار ویروس، لبنان روزهای بسیار سخت و نگران کننده ای پیش رو خواهد داشت.

آمار مبتلایان روزانه کرونا و سویه جدید آن یعنی «دلتا» در لبنان تا اواخر تیر ماه گذشته نزدیک به ۱۰۰ نفر بود، در حالی که اکنون و در کمتر از یک ماه این آمار ۲۵ برابر افزایش یافته است.

انتشار گسترده سویه دلتای کرونا در لبنان در روزهای گذشته سبب بستری شدن بسیاری از مبتلایان جدید شده است و تداوم این روند با وجود نبود امکانات بیمارستانی و کمبود دارو و نیز معضل قطع شدن برق می تواند به فاجعه انسانی در این کشور بیانجامد.

وزیر بهداشت دولت پیشبرد امور لبنان پیشتر گفته بود که برای مهار ویروس باید در کنار واکسیناسیون، پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری‌ها را هم رعایت شود.

شمار مبتلایان کرونا در لبنان بر پایه تازه ترین آمارها به ۵۷۶ هزار و ۵۵۰ نفر (نزدیک به ۹ درصد جمعیت) رسیده است.

۲۱ هزار و ۲۲۰ نفر از مبتلایان لبنانی کووید – ۱۹ تاکنون جان خود را از دست داده اند.​

ارسال نظر