پنتاگون:طالبان قبل از بایدن پیشروی را آغاز کرده بود/آمریکا دنبال کاهش حضورغیرنظامی در افغانستان

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا خاطرنشان کرد که جنبش طالبان پیش از آنکه دولت جو بایدن، رئیس جمهور این کشور قدرت را در دست بگیرد ، پیشروی خود را در افغانستان آغاز کرده بود. از سوی دیگر منابع اعلام کردند بایدن در حال بررسی کاهش حضور غیرنظامی آمریکا در افغانستان است.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، جان کربی همچنین در رابطه با خروج نیروهای ناتو از افغانستان اظهار داشت که نیروهای منتقل شده به افغانستان ظرف دو روز تکمیل می‌شوند و اولین یگان‌های سپاه تفنگداران دریایی وارد کابل شده‌اند.

وی تاکید کرد که وظایف نیروها بر انتقال غیرنظامیان، تسهیل مراحل صدور روادید و تأمین امنیت فرودگاه بین المللی حامد کرزی تا پایان خروج متمرکز خواهد بود.

وی تاکید کرد که واشنگتن هر روز وضعیت امنیتی افغانستان را پیگیری می‌کند و وزارت امور خارجه نیز تعداد کارکنان خود در افغانستان را تا پایان ماه کاهش می‌دهد.

کربی در مورد وضعیت کابل گفت: پایتخت افغانستان هنوز در معرض تهدید گسترده نیست، اما می‌بینید که طالبان تلاش می‌کنند تا کابل را منزوی کنند و ما این تهدید را جدی می‌گیریم.

وی ادامه داد: "من در مورد اقدامات نظامی در شهرها و خیابان ها برآوردی نمی کنم و نمی توانم در مورد وضعیت کابل در حال حاضر صحبت کنم."

وی خاطرنشان کرد که نیروهای افغان از همه قابلیت های مدرن برخوردارند و زمان استفاده از آنها فرا رسیده است.

از سوی دیگر، کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با وزرای امور خارجه و دفاع و مشاور امنیت ملی این کشور درباره کاهش حضور غیرنظامیان آمریکا در افغانستان گفت وگو کرده است.

کاخ سفید در توییتی نوشت: "جو بایدن با آنتونی بلینکن ، وزیر خارجه، لوید آستین، وزیر دفاع و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی در مورد تلاش‌های جاری برای کاهش ایمن حضور غیرنظامیان در افغانستان صحبت کرد."

وزرای امور خارجه و دفاع آمریکا پیشتر به اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان گفته بودند که واشنگتن با توجه به وضعیت امنیتی حضور غیرنظامی خود در کابل را کاهش خواهد داد و حمایت واشنگتن از دولت افغانستان را تأیید کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفته بود: ما هر روز در حال ارزیابی اوضاع امنیتی هستیم تا مشخص کنیم بهترین راه ممکن برای تامین امنیت نیروهای غیرنظامی خود در سفارت چیست. انتظار داریم حضور دیپلماتیک خود را در افغانستان در هفته آتی کاهش دهیم. اما سفارت بسته نمی‌شود.

اما یکی از مقام‌های مطلع گفته که هیچ تضمینی برای باز ماندن سفارت آمریکا در کابل وجود ندارد.

انتهای پیام

ارسال نظر