بن والاس: برای ماندن در افغانستان تحت کنترل طالبان برنامه ریزی می کنیم/ این خروج تبعاتی دارد

وزیر دفاع انگلیس با بیان اینکه هیچ کشوری نمی‌تواند همه افراد مورد نظرش را از افغانستان خارج کند، پیش‌بینی کرد که با رقابت مردم نومید برای فرار از دست طالبان، همهمه بیشتری در فرودگاه کابل ایجاد شود.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل زا خبرگزاری ایسنا، به نقل از روزنامه استاندارد، بن والاس، وزیر دفاع انگلیس به دنبال آن است تا نیروهای مسلح آمریکا بیشتر در افغانستان بمانند تا نیروها زمان بیشتری برای تخلیه افراد مجاز به انتقال به انگلیس داشته باشند.

اما این وزیر انگلیسی تلاش کرد تا به کسانی که به احتمال زیاد در افغانستان جا می‌مانند، اطمینان خاطر دهد که لندن برای انتقال آنها حتی زمانی که نیروها منتقل شده باشند، تلاش میکند.

بن والاس در مطلبی برای میل آن ساندی، عقب نشینی نیروهای متحد را "ناخوشایند" خواند و هشدار داد که تحولات چند هفته گذشته "تا سال های آتی تبعاتی روی همه ما خواهد داشت."

او همچنین از ۱۰۰۰ تن از نظامیان انگلیسی که در افغانستان مانده و جانشان را به خطر انداخته اند تا به تخلیه افراد کمک کنند، تقدیر کرد. او گفت روی برنامه ای کار میکند که به موجب آن انگلیس حتی بعد از تکمیل تلاش های نجات در این کشور تحت کنترل طالبان حضور داشته باشد.

او گفت: هنگ چترباز در فرودگاه کابل با چالشهای غیرقابل تصوری مواجه هستند؛ برقراری نظم عمومی، ازدحام جمعیت، گرمای شدید و مردم مستأصل و نومید. سربازان آموزش دیده برای جنگ، در عوض نوزادان را تحویل میگیرند و جمعیت را مدیریت میکنند.

به گفته وزیر دفاع انگلیس، تازه ترین مساله در فرودگاه کابل این است که با ازدحام بیش از حد جمعیت دسترسی قطع میشود.

با این حال وزارت دفاع انگلیس تاکید کرد که تعلیق دسترسی تنها برای طرف آمریکایی این عملیات در فرودگاه بین اللملی حامد کرزای بود و با این تعلیق، پروازهای انگلیس یا فرایند آنها تحت تاثیر قرار نگرفته است.

وزیر دفاع انگلیس همچنین گفت: اطمینان دارم این وضعیت تثبیت یا محدود میشود اما تا آن زمان، جمعیت در حال بزرگ شدن است. بارها گفته ام که هیچ کشوری نمیتواند تمام کسانی که میخواهد از این کشور خارج کند. این مایه تاسف عمیق همگی ما در ناتوست و هیچکس نمیخواهد ۲۰ سال جانفشانی اینطور به پایان برسد. ما تا آخرین لحظه تمام تلاش خودمان را به کار می بندیم. اما این پایان کار نیست. ما باید پای وظایفمان بایستیم و اکنون در حال بررسی هستیم که چطور میتوانیم مردم را از کشورهای ثالث و کمپهای آوارگان مدیریت کنیم. ما در سراسر این منطقه، بیرون از افغانستان، نقاطی را برای رسیدگی به افغانهایی که وظایفی در قبالشان داریم و انتقالشان به انگلیس ایجاد میکنیم.

بن والاس همچنین در صحبت هایی که خطاب به جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا بود تا نیروهایش را بعد از ضرب الاجل ۳۱ اوت در افغانستان نگه دارد، گفت انگلیس حمایت کامل خودش را از نیروهای آمریکایی که بیشتر بمانند، اعلام میکند تا بدین طریق مردم بیشتری بتوانند از زندگی تحت حاکمیت طالبان آزاد شوند.

او افزود: اگر جدول زمانی آمریکا باقی بماند، ما دیگر زمانی برای تخلیه اکثریت مردمی که آنجا منتظر مانده اند، نداریم. ما هواپیما داریم و تنها زمان میخواهیم. شاید آمریکایی ها اجازه پیدا کنند بیشتر بمانند و اگر چنین اقدامی کنند، از حمایت کامل ما برخوردار خواهند شد.

انتهای پیام

ارسال نظر