تحولات افغانستان؛تنگناهای اقتصادی و امنیتی مهمترین چالش افغان ها

مردم افغانستان این روزها پس از فرار هفته گذشته "محمد اشرف غنی "و تسلط طالبان بر کابل که با هجوم گسترده هزاران نفر به فرودگاه پایتخت برای خروج از کشور همراه شده است با مشکلات اقتصادی ، اجتماعی و امنیتی گسترده ای مواجه شده اند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، براساس گزارش های منتشر شده از هفته گذشته تاکنون براثر تیراندازی وازدحام جمعیت نظامیان آمریکایی در فرودگاه کابل و اطراف آن تاکنون بیش از۲۰ نفر خود را از دست داده اند.

به گفته کارشناسان اقتصادی ، تعطیلی بانک ها ، مسدود شدن دارایی های کشور ، خزانه خالی و پرداخت نشدن حقوق کارمندان ، کارکنان بانک ها و موسسات دولتی بحران مالی گسترده ای را برای مردم بوجود آورده است به گونه ای که بسیاری از این افراد توان خرید نان شب را هم ندارند.

پیش از سقوط کابل مردم برای خالی کردن حساب هایش به بانک ها هجوم اوردند اما سرعت پیشروی طالبان به گونه ای بود که بسیاری از مردم نتوانستند پس انداز خود را از بانک خارج کنند.

طالبان نیز اعلام کرده است که به علت مشکلات مالی تا چند ماه قادر به پرداخت حقوق کارکنان دولت،استادان دانشگاه و معلمان نیست .

خزانه خالی کشور از یک سو و مسدود شدن دارایی های افغانستان در آمریکا و دیگر کشورها باعث شده است که مردم افغانستان از هر سو در تنگنا قرار بگیرند.

براساس گزارش های منتشر شده "محمد اشرف غنی " رئیس جمهوری افغانستان به هنگام ترک این کشور مبلغ زیادی پول با خود به خارج از کشور انتقال داده است .

«نیکیتا ایشچنکو»، دبیر مطبوعاتی نمایندگی دیپلماتیک روسیه در کابل اعلام کرد که «اشرف غنی» رئیس‌جمهوری افغانستان با اتومبیل‌های پر از پول از کابل فرار کرد و آنچه را نمی‌توانست با خود ببرد، در باند فرودگاه باقی ماند.

وی افزود: «آنچه که سقوط رژیم را دقیق‌تر نشان می‌دهد نحوه فرار غنی از افغانستان است: چهار خودرو پر از پول، آن‌ها سعی کردند قسمت دیگری از پول را به بالگرد منتقل کنند، اما بالگرد ظرفیت همه پول‌ها را نداشت و به همین دلیل مقداری از آن‌ها روی باند فرودگاه باقی ماند».

این درحالی است که اشرف غنی با رد انتقال پول گفت که وی حتی  فرصت نکرد کفش خود را عوض کند و هیچ پولی از کشور خارج نکرده است.

به گفته کارشناسان وضعیت امنیتی ، اقتصادی و اجتماعی مردم افغانستان در پی سقوط دولت و مشکلات ناشی از مستقر نشدن کامل طالبان بسیار آشفته است که طبقات ضعیف و کم درآمد بیشترین آسیب را از وضع موجود دیده اند و باید سازمان های امدادی و بین المللی هرچه سریعتر به کمک مردم این کشور بشتابند.​

ارسال نظر