گزارش ان بی سی از هماهنگی و کمک‌های گسترده طالبان به آمریکا در روند خروج

وزارت دفاع آمریکا گفته است که ارتش ایالات متحده با طالبان برای کمک به خروج آمریکایی ها و اتباع افغان همکاری داشت. سه مقام ارشد دفاعی آمریکا گفتند، اما سطح هماهنگی و کمک بسیار فراتر از چیزی است که رهبران پنتاگون علنا گفته‌اند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، این مقام‌ها گفتند، نیروهای طالبان که دو دهه با آمریکا جنگیده بودند، به مدت بیش از یک هفته آمریکایی‌ها را از ایست‌های بازرسی رد کرده، خیابان‌ها را خلوت می‌کردند تا آمریکایی‌ها در امنیت عبور کنند و حتی چمدان‌ها را تا گیت فرودگاه می‌بردند. مقام‌ها همچنین گفتند، شاید آنها جلوی برخی از حملات را هم گرفته باشند.

این مقام‌ها گفتند، نیروهای طالبان که دو دهه با آمریکا جنگیده بودند، به مدت بیش از یک هفته آمریکایی‌ها را از ایست‌های بازرسی رد کرده، خیابان‌ها را خلوت می‌کردند تا آمریکایی‌ها در امنیت عبور کنند و حتی چمدان‌ها را تا گیت فرودگاه می‌بردند. مقام‌ها همچنین گفتند، شاید آنها جلوی برخی از حملات را هم گرفته باشند.

یک شهروند آمریکایی گفت، کمتر از ۲۴ ساعت پیش از تکمیل خروج ایالات متحده از افغانستان، طالبان جلوی یک اتوبوس به مقصد فرودگاه کابل را گرفت و همه مسافرانش را پیاده کرد و گفت این اتوبوس احتمالا مواد منفجره جاساز کرده و احتمالا دو عامل انتحاری دارد. این شهروند آمریکایی حاضر در صحنه که ان.بی.سی نیوز به دلایل امنیتی نامش را نگفت، یکشنبه به همراه شش دخترش در آن اتوبوس حضور داشت که طالبان آن را در نزدیکی فرودگاه کابل متوقف کرد. دو منبع مطلع هم گفتند که طالبان تمام مسافران را خارج کرد.

این شهروند آمریکایی و دو دخترش تا زمانی که طالبان بگوید، در جایی پناه گرفتند. یک مقام ارشد در کنگره آمریکا که از این موضوع اطلاع داشت، گفت: طالبان کاملا موثر بود. بدون نگه داشتن آن اتوبوس، ممکن بود حمله‌ای به فرودگاه رخ دهد که جان ده‌ها تن از جمله آمریکایی‌ها را بگیرد.

این در حالیست که این سه مقام دفاعی ارشد از جریان اتوبوس مطلع نبودند.

روز دوشنبه ساعاتی پس از خروج آخرین نظامیان آمریکایی از کابل، ژنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده فرماندهی مرکزی آمریکا گفت: وقتی به روند خروج نزدیک شدیم، طالبان بسیار عملگرا و خیلی منظم عمل کرد. آنها به ما در تامین امنیت فرودگاه کمک کردند. نه خیلی عالی اما به خوبی تلاش کردند و این برای ما بسیار کمک‌کننده بود، خصوصا در آخر کار.

در حالی که بسیاری از آمریکایی‌ها توانستند از ایست‌های بازرسی طالبان عبور کنند، همچنین گزارش‌هایی از ضرب و جرح برخی از آمریکایی‌ها و افغان‌ها و بازگردانده شدن آنها به دست طالبان وجود دارد.

این همکاری نزدیک اتفاق افتاد چون دو طرف خواستار خروج نظامیان آمریکایی بودند و اینکه آنها یک دشمن مشترک داشتند؛ داعش. یک شبه‌نظامی داعش خراسان پنجشنبه گذشته در سمت جنوبی فرودگاه کابل جلیقه انفجاری خود را به کار انداخت و طی انفجاری، ۱۳ نظامی آمریکایی و ده‌ها غیرنظامی افغان کشته شدند. طالبان در راستای تاکید بر کنترلش بر این کشور، به وضوح به آمریکا اعلام کرد نمی‌خواهد شبه‌نظامیان داعش خراسان به این فرودگاه راه پیدا کنند.

ژنرال مک‌کنزی پنجشنبه گذشته پس از آن حمله گفت، به اعتقاد او طالبان جلوی برخی از حملات را گرفت و آمریکا تا حدی تبادل اطلاعات با آنها داشت. او گفت: اطلاعات آنها به کاملی ما نیست اما ما به حد کافی به آنها اطلاعات میدادیم که به موقع عمل کنند و جلوی این حملات را بگیرند. حال که آمریکا رفته است، به اعتقاد من طالبان دست خود را با داعش خراسان پر میکند. آنها اجازه دادند که بسیاری از این افراد از زندان بیرون بیایند و اکنون آنها میتوانند آنچه کاشته اند، درو کنند.

این همکاری در جریان نشستی با ملا عبدالغنی برادر در دوحه قطر در تاریخ ۱۵ اوت رقم خورد. ژنرال مک‌کنزی به ملا برادر گفت که آمریکا ماموریت تخلیه را آغاز میکند و در صورت لزوم از تخلیه شده ها دفاع میکند. او گفت: در حالیکه طالبان برای ورود و اشغال کابل تاکید داشت، آنها همچنین به ما پیشنهاد دارند روی مکانیسم تنش زدایی برای جلوگیری از محاسبات اشتباه همکاری کنیم. صراحتا به طالبان گفتم که اگر اوضاع خوب پیش نرود، به شما آسیب میرسانیم.

از ۲۱ اوت تا ساعات پایانی حضور ارتش آمریکا، وزارت خارجه ایالات متحده به شهروندان آمریکایی که به کمک احتیاج داشتند، پیام ارسال میکرد و از آنها میخواست در یکی از دو محل مشخص شده در کابل حضور یابند.

به گفته مقامها، این پیام همچنین شامل گواهی تردد بود که آمریکایی ها باید به طالبان نشان میدادند تا بتوانند به فرودگاه برسند. طالبان براساس لیست اسامی که وزارت خارجه آمریکا به آنها داده بود، اجازه عبور میدادند. بعد از تایید، طالبان مردم را در گروه های کوچکتر به سمت فرودگاه همراهی میکرد. مکانهای تعیین شده نزدیک به ورودی هایی بود که ارتش آمریکا در آن حضور فعال داشت و این به نظامیان اجازه میداد تحرکات طالبان را از داخل رصد کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر