سفر قریب الوقوع ولیعهد عربستان به عراق

یک مسئول عراقی در دفتر نخست‌وزیری این کشور اعلام کرد که ولیعهد سعودی در حال برنامه‌ریزی برای سفر به بغداد به منظور گفت‌وگو درباره چندین پرونده با مقام های عراقی است.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، تارنمای خبری «میدل ایست نیوز» امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که یک مسئول عراقی در دفتر نخست‌وزیری گفته است که «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی در حال برنامه‌ریزی برای سفر به بغداد به منظور گفت‌وگو درباره چندین پرونده با مقام های عراقی است.

چندی پیش نیز «عبدالعزیز بن سعود بن نایف»، وزیر کشور عربستان به بغداد سفر کرده و با مسئولان عراقی از جمله «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر، «عثمان الغانمی»، وزیر کشور و «قاسم الاعرجی»، مشاور امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

این نخستین بار نیست که درباره سفر قریب الوقوع ولیعهد عربستان به عراق سخن گفته می شود.

این دو کشور همسایه پرونده‌های مشترک گوناگون دارند که از جمله مهمترین آنها، مساله مرزهای مشترک به طول بیش از ۸۰۰ کیلومتر، تبادل اطلاعات درباره جنگ علیه تروریسم، پرونده تجاری و اقتصادی و نیز اتصال خطوط برق عراق به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است.

به گفته مسئول عراقی، الکاظمی دو روز پیش به مسئولان دفتر خود درباره قصد ولیعهد سعودی برای سفر به بغداد سخن گفته بود اما تاریخ دقیقی برای آن مشخص نکرد.

این مقام عراقی افزود که معمولا در چنین سفرهایی، کمیته‌هایی برای آمادگی  سفر تشکیل می‌شود همانند سفرهای پیشین مسئولان خارجی به بغداد اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

در همین پیوند، «رحیم العبودی»، از رهبران جریان حکمت ملی عراق به العربی الجدید گفت که براساس اطلاعات موجود، سفر ولیعهد سعودی به بغداد بر پرونده‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری و نقش عراق در نزدیک‌سازی دیدگاه‌های تهران و ریاض و حل اختلافات آنها تمرکز خواهد داشت.

به گفته العبودی، اطلاعات در دسترش نشان می دهد که سفر بن سلمان پیش از انتخابات پارلمانی در ۱۰ اکتبر خواهد بود و تهران در چارچوب منافع خود، از این سفر استقبال می کند و عراق نیز در تلاش است حالت توازن را میان دو کشور ایجاد کند و در محوربندی هیچ کدام جای نگیرد.

در همین راستا، وزیر امور خارجه عراق مرداد گذشته در کنفرانس مطبوعاتی با همتای پاکستانی خود با تاکید بر ادامه تلاش‌های این کشور برای کمک به تنش زدایی میان برخی کشورهای منطقه، گفته بود که مقامات ایران و عربستان درحال مذاکره درباره برخی از مسائل خود در بغداد هستند.

«فواد حسین» پس از دیدار دوجانبه با «شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان در اسلام‌آباد با حضور در کنفرانس مطبوعاتی مشترک و در پاسخ به پرسش برخی خبرنگاران با اشاره به برنامه ریزی دولت عراق برای میزبانی از سران کشورهای منطقه، گفت: بغداد میزبان کنفرانس کشورهای همسایه عراق خواهد بود که دستور کار آن همکاری مشترک برای صلح و رفع سوء تفاهمات میان برخی کشورهای منطقه است.

وزیر امور خارجه عراق با اشاره به اینکه ایران و عربستان درحال مذاکره در بغداد درباره مسائل دوجانبه هستند، خواستار نقش آفرینی موثر این دو کشور برای کمک به حل مساله یمن شد.

 از سوی دیگر، سفیر ایران در عراق سه شنبه گذشته گفت که مکان و زمان دور چهارم مذاکرات ایران و عربستان مشخص نشده است و ما با توافق دو طرف، زمان و مکان این مذاکرات را تعیین می‌کنیم.

پایگاه اطلاع رسانی شبکه تلویزیونی « الاولی نیوز» از قول «ایرج مسجدی» نوشت که مشکلی برای مذاکرات جاری با عربستان سعودی وجود ندارد و ایران پافشاری می‌کند تا مذاکرات کم کم به نتیجه برسد.  

وی با تاکید بر اینکه ایران خواستار دوستی برادرانه با عربستان در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است، درباره نتایج سه دور مذاکرات قبلی گفت: به رغم سه دور گفت و گو، مذاکرات همچنان ادامه دارد و به نتایج قطعی نرسیده است لذا وقتی به نتایج قطعی رسیدیم، آن‌ها را اعلام می‌کنیم.  

سفیر ایران در بغداد که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، افزود: ما سه دور مذاکرات را در یک فضای بسیار دوستانه و برادرانه در بغداد انجام دادیم زیرا ما و عربستان کشورهای مسلمان هستیم و همه مشکلات بزرگ بین ما باید از طریق مذاکره و برگزاری جلسات حل و فصل شود.

سفیر ایران در بغداد با ابراز رضایت از مدیریت دولت عراق برای انجام مذاکرات بین تهران و ریاض در بغداد، نقش «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق در میانجیگری بین ایران و عربستان را مهم دانست و افزود: ما از او و عراق برای فراهم کردن فضای این مذاکرات تشکر می‌کنیم.  

ارسال نظر