واکاوی راز و رمز یک زیارت در گفت وگوی اختصاصی ایرنا با آیت الله مدرسی

معمای اربعین

معمای اربعین

در میان ازدحام میلیونی جمعیت زائران اربعین حسینی (ع) و شلوغی و هیاهوی این روزهای کربلای معلا، در کوچه پس کوچه های باریک حاشیه «خیمه گاه»، یکی از علما و مراجع عظام عراق در سکونتگاه خود، با آرامی و طمانینه، جور دیگری به راز و رمز اربعین حسینی نگاه می کند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ،آیت الله «سید محمد تقی مدرسی» در پس این بی نظمی و شلوغی، نظم، عقلانیت و برنامه ریزی می بیند، برای همین خودش هم بخشی از این رود خروشان می شود و موکب ایشان در خیابانی که به نام ایشان نامگذاری شده، یکی از موکب های بزرگ و پرکار در پذیرایی از زائران اربعین حسینی است.

آیت الله با حساسیت، اخبار زائران ایرانی و کویتی اربعین حسینی جامانده در پشت مرزهای عراق را دنبال می کند و با مقامات رسمی برای تسهیل ورود آنها تماس می گیرد که خوشبختانه - به گفته ایشان- این تماس ها، به نتیجه مطلوب رسیده است تا آنها که پشت مرزها مانده بودند از زیارت اربعین حسینی محروم نشوند.

معمای اربعین 

آیت الله مدرسی کیست؟

آیت الله سید محمد تقی مدرسی از رهبران معروف معارضه علیه رژیم دیکتاتوری سابق حاکم بر عراق است که رهبری «سازمان عمل اسلامی عراق» را برعهده داشت، اما بعد از سقوط رژیم صدام، کار سیاسی را کنار گذاشته و راه فقاهت را پیش گرفت و هم اینک به تعلیم و تربیت شاگردان دینی همت گماشته است.

خاندان مدرسی از خانواده های علمایی معروف شهر کربلا هستند، پدر بزرگوار ایشان آیت الله «محمد کاظم مدرسی» از علمای برجسته کربلا و جد ایشان آیت الله «محمد باقر مدرسی» از مراجع تقلید زمان خود بوده است.

آیت الله مدرسی دهها کتاب در موضوعات مختلف اسلامی و سیاسی از جمله درباره شاکله حکومت اسلامی به رشته تحریر در آورده است.

معمای اربعین 

او می گوید که هم اینک ۱۳ تن از فرزندان خانواده مدرسی در نقاط مختلف دنیا از جمله انگلستان، ونزوئلا، استرالیا و دیگر کشورها به زبان انگلیسی بر روی منبر می روند تا امام حسین بن علی (ع) را به ملت های جهان معرفی کنند.

به گفته او، فرزندان این خاندان به زبان های ملت های مختلف، فرهنگ و تعالیم اهل بیت عصمت و طهارت (ع) را در نقاط مختلف جهان نشر می دهند.

اربعین حسینی در مسیر جهانی شدن

او معتقد است که باید به زبان های مختلف دنیا این فرهنگ و تعالیم اصیل اسلامی در جهان منتشر تا جهان با مکتب صحیح اهل بیت (ع) آشنا شود و از این رو می گوید که باید خطبا و مبلغان اسلامی نه فقط زبان انگلیسی بلکه به زبان های مختلف زنده دنیا آشنا شوند.

آیت الله مدرسی به روایتی از ظهور حضرت بقیه الله الاعظم امام زمان (عج) اشاره می کند و می گوید: حضرت امام عصر (ع) وقتی ظهور می کند دو جمله شهیر بیان می کنند، یکی اینکه «یا اهل العالم قتل جدی الحسین مظلوما» (ای اهل دنیا جد ما حسین(ع) را مظلومانه کشتند) و «یا اهل العالم قتل جدی الحسین عطشانا»(ای اهل دنیا جد ما حسین(ع) را لب تشنه کشتند).

ایشان در حالی که اشک در چشمانشان حلقه می زند ادامه می دهند: سوال من این است که چرا امام عصر (ع) این دو جمله را به عنوان شروع نهضت خود اعلام می کنند؟ سپس ادامه می دهد: این بدان معنا است که تمام ملت های جهان در زمان ظهور، امام حسین (ع) را شناخته اند.

وی به ضرس قاطع تاکید دارد که تصور ما این است که معرفی امام حسین (ع) به برکت جهانی شدن همین زیارت اربعین حسینی است و این باعث می شود همه جهان با نهضت حسینی (ع) آشنا شوند.

از این منظر، او گریزی به بیانیه «جو بایدن» رییس جمهوری آمریکا به مناسبت حلول ماه محرم می زند و می گوید: بایدن در ابتدای محرم امسال بیانیه ای صادر کرد که تلویحا از محنت های این ماه گفت.

آیت الله مدرسی افزود: بایدن در بیانیه اش اشاره کرد که در این ماه (محرم)، «فداکاری های تاریخی» رخ داده که منظور وی، شهادت اباعبدالله الحسین (ع) بوده است.

این عالم برجسته دین عراقی ادامه می دهد که بایدن در این بیانیه به نام مستقیم امام حسین (ع) اشاره نکرد و به تلویح از آن یاد کرد، اما انتظار ما این است که در آینده، (غرب) ناچار خواهد شد، به صراحت از امام حسین (ع) یاد کند.

آیت الله مدرسی افزود که غربی ها هم اینک به اربعین حسینی (ع) نام «Hussain Day» (روز حسین) اطلاق می کنند.

وی تاکید می کند که اربعین حسینی در حال تبدیل شدن به یک تجمع جهانی است و از ملت ها، ادیان و مذاهب مختلف در آن شرکت می کنند.

راه قدس از کربلا می گذرد

آیت الله مدرسی با اشاره به اینکه امام حسین (ع) به الگوی آزادیخواهی ملت های دربند تبدیل شده،ادامه داد: «جمعی از علمای دین فلسطین اشغالی برای شناخت اربعین حسینی امسال به کربلا آمده اند و گویا موکبی هم به نام «نداء الاقصی» دایر شده و چند روز قبل، این هیات از علمای فلسطینی پیش ما هم آمدند».

وی افزود: از آنها خواستم که لباس علمایی خود را کنار گذاشته و با لباس شخصی بین زائران مشایه حسین (ع) بروند تا ببیند که این زائران در طول مسیر حرکت خود به سمت کربلای معلا درباره چه سخن می گویند.

وی ادامه داد که فلسفه اربعین در همین حرکت و بحث هایی است که بین مردم در طول مسیر راه در می گیرد.

آیت الله مدرسی افزود که خطاب به علمای فلسطینی گفته است که «اگر خوب به حرف های این زائران دقت کنید، آنها هیچ گونه تعرض یا اهانتی به کسی نمی کنند، بلکه همه سخن آنها از انسانیت و محبت و عشق ورزی به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و اباعبدالله الحسین (ع) است.»

معمای اربعین 
دیدار علمای قدس با آیت الله مدرسی

شهید صدر الثانی، اربعین حسینی را تمرین وفاداری می دانست

آیت الله العظمی مدرسی به ذکر خاطره ای از آیت الله شهید «محمد محمد صادق صدر» (شهید صدر الثانی) اشاره کرد و گفت که آیت الله شهید صدر الثانی در دهه نود قرن گذشته، نقش مهمی در احیای مجدد مراسم اربعین حسینی در عراق داشتند.

وی افزود که جمعی از استادان دانشگاه و پزشکان نزد آیت الله شهید صدر الثانی آمدند و گفتند: «می خواهیم مقلد شما باشیم و از شما تبعیت کنیم و خدمات خود را در خدمت شما بگذاریم»، آیت الله شهید صدر الثانی تنها یک کار از آنها خواستند که «پای پیاده به زیارت اربعین حسینی بروید.»

آیت الله مدرسی افزود که این هیات از استادان و پزشکان از این سخن آیت الله شهید صدر الثانی تعجب کردند، اما ایشان اصرار داشتند که هیچ چیز از آنها نمی خواهد فقط به آنها توصیه می کند به زیارت اربعین حسینی بروند.

وی افزود که وقتی هیات مزبور پذیرفتند که به زیارت اربعین حسینی بروند، در طول مسیر فقط راجع به مسائل اسلامی و شرعی و درباره اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و پیامبر اسلام (ص) و حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و نهضت عاشورا بحث و گفت وگو کرد و ناخواسته یک دوره کامل را از فرهنگ و تعالیم اسلامی طی کردند.

اربعین حسینی بازگشت به انسانیت

آیت الله مدرسی از همین رو معتقد است که اربعین حسینی، نوعی تمرین بازگشت به انسانیت است.

وی اضافه کرد که از فقیر گرفته تا تاجر و عالم دین، همه در این زیارت اربعین حسینی (ع) در کنار هم حرکت می کنند در حالی که  بین آنها هیچ گونه تمایزی وجود ندارد.

به گفته وی، یکی از خدام زوار اباعبدالله الحسین (ع) در یکی از مسیرها، سینی پر از پول را روی سرش گذاشت و بانگ می زد که «زائر حسین (ع)! خرجیت را از این سینی بردار» اما در پایان روز وقتی سینی را بررسی کرد، دید که نه تنها از پولش چیزی کم نشده بلکه زیاد هم شده است.

به گفته وی، چند سال قبل (قبل از همه گیری کرونا) جمعی از استادان دانشگاه های تهران در همین مسیر زائران، کفش های زوار اباعبدالله الحسین (ع) را واکس می زدند.

به اعتقاد او، قضیه امام حسین (ع) تدابیر شخص یا دولت خاصی نیست بلکه یک حرکت خودجوش مردمی است و عنایت و دست الهی در هدایت و برنامه ریزی آن است.

آیت الله مدرسی به نکته قابل توجهی اشاره می کند و می گوید: «در اینگونه کار مردمی خودجوش، درست است که تحول، سریع نیست اما در عوض این تحول، عمیق و ریشه دار است و روح تدین را در بین مردم تعمیق می کند.»

از این رو آیت الله می گوید: «اعتقاد محکم داریم که اربعین حسینی، بستری برای ظهور امام زمان (عج) است و انتظار می رود این زیارت منحصر به فرد، تبدیل به یک همایش جهانی شود تا دنیا برای پذیرش ظهور دولت امام زمان (عج) آماده باشد.»

ارسال نظر