مروری بر نشست سازمان ملل؛ سران کشورها درباره ایران و برجام چه گفتند؟

هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل روز دوشنبه هفته جاری خاتمه یافت و در این نشست، موضوع ایران و برجام، ازجمله موضوعاتی بود که برخی مقامات و سران کشورها به دلیل اهمیت موضوع، از زوایای مختلف به آن پرداختند.

به گزارش چهارشنبه عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، هفتاد و ششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در حالی آغاز شده که موضوع احیای برجام و ازسرگیری مذاکرات وین از فرازهای اصلی سخنرانی‌های هفت‌روزه مقام‌های ارشد کشورهای عضو بود.

رئیس‌جمهوری آمریکا که کشورش در دوران دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق از توافق برجام خارج شده و تحریم های ظالمانه علیه مردم ایران را اعمال کرده است،  در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل، بار دیگر ادعای آمادگی مشروط بازگشت واشنگتن به برجام را تکرار کرد و گفت که اگر ایران به تعهداتش در قبال برجام عمل کند، آمریکا هم عمل به تعهداتش را از سر می‌گیرد.

جو بایدن در نخستین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا، همچنین بدون اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی بزرگترین تهدید هسته‌ای برای امنیت منطقه است، ادعا کرد که ایران نباید به سلاح‌های هسته‌ای دست یابد.

از سوی دیگر، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در جریان سخنرانی خود با اشاره به تلاش مسکو برای «عادی‌سازی روابط بین ایران و همسایگان عرب»، گفت: ما به همراه شرکای خود در تلاشیم تا هرچه زودتر اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک برای حل‌وفصل اوضاع پیرامون برنامه هسته‌ای ایران از سر گرفته شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین ایجاد ثبات بلندمدت در کل منطقه خاورمیانه را مستلزم «یک رویکرد یکپارچه» دانست.

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه و از دیگر امضاکنندگان برجام در سخنرانی‌اش مدعی رسیدن برنامه هسته ای ایران به مرحله «خطرناک‌تر» شد و از «جامعه بین‌المللی» خواست تا درباره برنامه هسته‌ای ایران «کاملاً قاطعانه» عمل کند.

وی بدون اشاره به خروج آمریکا از برجام و بی عملی اروپایی ها در قبال این توافق گفت: «ادامه مذاکرات وین در اسرع وقت ضروری است».

وزیر امور خارجه فرانسه مدعی شد: «ایران فکر نکند که گذر زمان به نفعش است چراکه هرچه برنامه اتمی‌اش خطرناک‌تر شود، خطر پدید آمدن یک بحران عمده بیشتر خواهد شد.»

وی در ادامه این اظهارات یک‌طرفه مدعی شد که پاریس برای ازسرگیری مذاکرات تمام تلاش خود را انجام خواهد داد اما تنها راه پیشرفت آن، توافقی خواهد بود که نشان دهد تهران بار دیگر به تعهداتش پایبند است.

فرانک والتر اشتاین مایر رئیس‌جمهوری آلمان و از دیگر اعضای اروپایی توافق هسته‌ای نیز گفت: ما آماده تجدید توافق هسته‌ای (برجام) هستیم و از ایران می‌خواهیم که در اسرع وقت به طور جدی به مذاکرات (وین) بازگردد.

برخی از کشورهای همسایه ایران نیز در جریان نطق‌های حضوری و غیابی با لحنی متفاوت از گذشته نسبت به گشایشی جدید در روابط کشورهای منطقه ابراز امیدواری کردند.

«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان در یک سخنرانی ضبط شده گفت: ایران کشور همسایه ماست و امیدواریم که مذاکرات ما با این کشور به اعتمادسازی منجر شود.

وی همچنین گفت که عربستان سعودی به صلح به عنوان یک گزینه راهبردی برای حل بحران در خاورمیانه ایمان دارد.

ملک سلمان افزود: جامعه جهانی امروز با چالش‌هایی مواجه است که تقویت همکاری بین‌المللی چندجانبه را می‌طلبد.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر نیز در سازمان ملل تأکید کرد: هیچ راهی برای حل اختلافات با ایران جز از طریق گفت‌وگوی عقلانی بر اساس احترام متقابل وجود ندارد.

شیخ تمیم افزود: این قضیه [گفت‌وگو] درباره موضوع بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران نیز صادق است. من فکر نمی‌کنم هیچ کسی از جمله مخالفان بازگشت به توافق، جایگزینی برای آن داشته باشند.

بدر بن حمد البوسعیدی وزیر امور خارجه عمان نیز خطاب به مقامات کشورها در هفتاد و ششمین مجمع عمومی گفت: امیدواریم که مذاکرات وین در خصوص برنامه هسته‌ای ایران به نتایج مورد نظر تمام طرف‌ها منجر شود.

البوسعیدی در یک ارتباط تصویری تصریح کرد: ما مصرانه اعتقاد داریم که [بازگشت به برنامه هسته‌ای ایران] به سود منطقه و جهان خواهد بود.

گفتنی است که آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی در سخنانی که به صورت ویدئو کنفرانس در هفتاد و ششمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد پخش شد، تأکید کرد: امروز همه جهان از جمله خود آمریکایی‌ها اذعان دارند که پروژه مقابله با ملت ایران که در دوره اخیر در نقض شکل و محتوای برجام جلوه‌گر شد و با سیاست فشار حداکثری و خروج خودسرانه از توافق بین‌المللی برجام دنبال شد، به‌طور کامل شکست خورده است.

رئیس‌جمهوری افزود: با این حال، ‌ سیاست ظلم حداکثری هنوز رها نشده است. ما چیزی بیش از حق خود نمی‌خواهیم. ما خواستار اجرای حقوق بین‌الملل هستیم. همه طرف‌ها باید به توافق هسته‌ای و قطعنامه سازمان ملل متحد در عمل پایبند بمانند. ۱۵ گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پایبندی ایران به تعهدات خود را تأیید کرده، اما آمریکا به تعهد خود که لغو تحریم‌هاست عمل نکرده است، نقض عهد کرده است، از برجام خارج شده است، تحریم‌های بسیار بیشتری را بر ملت من تحمیل کرده است.

جمهوری اسلامی ایران در عین دفاع قاطع از تمامی حقوق و منافع ملت ایران، ‌ به دنبال همکاری و همگرایی گسترده اقتصادی و سیاسی با جهان است. من به دنبال تعامل مؤثر با همه کشورهای جهان بخصوص کشورهای همسایه هستم و دست آنها را به گرمی می‌فشارم.

ارسال نظر