واکنش افغان‌ها به کناره‌گیری خلیل‌زاد:پایان ماموریت یک شیاد

شماری از مردم و سیاست‌مداران افغانستان در واکنش به پایان ماموریت زلمی‌خلیل‌زاد نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان ،وی را فردی شیاد و عامل بسیاری از مشکلات افغانستان دانستند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، خبر پایان ماموریت زلمی خلیل‌زاد در افغانستان بازتاب گسترده ای در بین سیاستمداران ،کارشناسان ،طالبان و حتی مردم عادی داشت به طوری که بیشتر مردم افغانستان نقش وی را به شدت منفی و خلاف مردم افغانستان دانستند اما طالبان از نقش وی در  روند صلح تقدیر کرد.

"رنگین دادفر اسپنتا" مشاور سابق امنیت ملی افغانستان در توئیتی نوشته است که خلیل‌زاد نقش ویرانگرش در روند اسارت‌باری به نام صلح ایفا کرد.

وی اظهار داشت وی نه تنها برخی از رهبران ساده انگار را باخود همسو و همراه کرد بلکه با استفاده از احساسات قومی این روند را ممکن ساخت.

"رحمت الله اندر"مشاور سابق شورای امنیت ملی افغانستان نیز در توئیتی نوشت خلیل زاد رفت اما اقدامات ویرانگر و مخرب او ،سالها دامنگیر مردم افغانستان خواهد بود.

وی اضافه کرد وی باید استعفا می داد چون ماموریت تخریب و پایان نظام و دولت افغانستان را با موفقیت به  پایان رساند.

رئیس سابق اداره امنیت ملی افغانستان  اضافه کرد این مرد شیاد (خلیل زاد)پس از بردن افغانستان به یک فاجعه برگشت ناپذیر، از صحنه اخراج شد.

سید اسحاق گیلانی، دبیرکل حزب نهضت همبستگی ملی افغانستان هم به رسانه ها گفته است که خلیل‌زاد پس از امضا توافقنامه صلح با طالبان، افغانستان را با بحران سیاسی و نظامی مبدل کرد.

وی افزود: وضعیت و بدبختی امروز افغانستان نتیجه کار خلیل زاد است .

"احمدسعیدی" هم در صفحه فیسبوک خود نوشت زلمی خلیل‌زاد بالاخره برکنار شد اما میراث باقی مانده وی، بد بختی، ویرانی، سرگردانی و سقوط نظام افغانستان و بد نامی آمریکا در سطح بین المللی بود.

وی به رسانه ها هم گفته است که خلیل‌زاد پس از  تبدیل افغانستان به جهنم از کار برکنار  شد.

"علی مدد سلطانی" یکی از کاربران فضای مجازی نوشته است که این چهره فاشیست و قوم‌گرا افغانستان را نابود کرد و وضعیت کنونی افغانستان میراث وی می باشد.

"عارف ادیب" کاربر دیگر اجتماعی هم نوشته است که خلیل‌زاد یک کشور را نابود، یک نظام را ساقط، یک ملت را پایمال، یک ابرقدرت و شرکای مقتدر بین‌المللی ( ناتو ) را شرمنده‌ای تاریخ ساخت و رفت!

وی افزود:وی کثیف‌ترین چهره در نظام و سیاست خارجی آمریکا است که برای به قدرت رسانیدن گروه‌های تروریستی و تندرو مانند القاعده و حقانی تلاش همه جانبه انجام داد.

اما طالبان با تقدیر از نقش خلیل زاد در روند صلح، وی را همکاری خوب دانسته که ماموریت آمریکا را به پیش برده است.

عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت خارجه طالبان نیز گفت که در دوره ماموریت خلیل‌زاد پیشرفت های خوبی داشتیم و ابراز امیدواری کرده است که در دوره ماموریت «تام ویست» نیز به خوبی به پیش برویم.

«انعام الله سمنگانی»، یکی از سخنگویان طالبان گفته است که خلیل زاد در اصل از طرف آمریکا برای پیشبرد  فرمان آمریکا به افغانستان آمده بود و آنچه به وی دستور داده شده بود، انجام داد.

خلیل زاد، در سال ۲۰۱۸ میلادی از طرف وزارت امور خارجه آریکا بعنوان نماینده ویژه این کشور برای صلح افغانستان گماشته شد.

وی پس از نزدیک به دو سال گفت‌وگو با نمایندگان طالبان در دوحه، توافق صلح را با این گروه امضا کرد،توافقی که براساس آن تمام نیروهای خارجی افغانستان را ترک کردند و اکنون کارشناسان و آگاهان این توافقنامه را ضربه مهلک برای برچیده شدن دولت محمداشرف غنی می دانند.

ارسال نظر