سازمان ملل: به رسمیت شناختن نظامیان حاکم میانمار خشونت‌ها را متوقف نمی‌کند

نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور میانمار با بیان اینکه به رسمیت شناختن نظامیان میانمار به عنوان دولت این کشور جلوی رشد خشونت‌ها را نمی‌گیرد، هشدار داد که چنین اقدامی این کشور را به سمت بی‌ثباتی و تبدیل به کشوری شکست‌خورده سوق می‌دهد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، کریستین شرانر بورگنر، نماینده ویژه سازمان ملل در امور میانمار که طی روزهای آتی بعد از سه سال حضور در این پست کناره‌گیری می‌کند، به خبرگزاری رویترز گفت: امیدوارم که جامعه بین‌المللی تسلیم نشود. ما باید در کنار این مردم بایستیم.

اعتراضات و ناآرامی‌ها از زمان کودتای اول فوریه میانمار را فلج کرده است و ارتش آن به "قساوت و استفاده بی‌حد از قوه قهریه" علیه غیرنظامیان متهم است، با این حال نظامیان میانماری مقصر این ناآرامی‌ها را "تروریست‌های" متحد با یک دولت سایه می‌دانند.

روز دوشنبه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد "نولین هایزر" از سنگاپور را که سابقا دیپلمات ارشد سازمان ملل بود، به عنوان نماینده ویژه جدید خود در امور میانمار معرفی کرد.

شرانر بورگنر به تازگی گفته بود که میانمار به سمت گرداب جنگ داخلی حرکت می‌کند، فرصت بازگشت به دموکراسی از دست می‌رود و نظامیان علاقه‌ای به سازش یا مذاکره نشان نمی‌دهند. دولت نظامی میانمار اما دوشنبه با رد این ادعاها گفت که اظهارات این نماینده از واقعیت به دور است و نشان‌دهنده جانبداری سازمان ملل متحد است.

این نماینده که دیپلماتی از سوئیس است، دوشنبه با اشاره به "شورای اداری اجرایی" در میانمار (اس.ای.سی) گفت: اگر کسی اس.ای.سی را به عنوان یک دولت قانونی به رسمیت بشناسد، خشونت‌ تمام نخواهد شد. یک گفت‌وگوی واقعی و صادقانه میان طرف‌ها لازم است اما برای چنین اتفاقی، مین آنگ هلاینگ، رهبر ارتش میانمار باید اول با فردی که سازنده‌تر باشد، جایگزین شود.

رهبران جنوب‌شرق آسیا امروز تشکیل جلسه دادند، اما بدون مین آنگ هلاینگ و اجرای این محرومیت از سوی مجمع کشورهای جنوب‌شرق آسیا (آسه‌آن) که معمولا به عدم مداخله شهرت دارد، بی‌سابقه است.

شرانر بورگنر گفت: هیچکس در این منطقه تمایلی ندارد اس.ای.سی را به رسمیت بشناسد چون این به معنای حرکت به سمت یک کشور شکست‌خورده و بی‌ثباتی، آن هم نه فقط در میانمار بلکه در سراسر این منطقه است.

سازمان ملل متحد همچنین با ادعاهای رقابتی مبنی بر اینکه چه کسی روی کرسی میانمار در این نهاد جهانی خواهد نشست، مواجه است. با تصمیم کشورهای عضو که شرانر بورگنر "حیاتی" توصیف کرد، قرار است در اواخر امسال مشخص شود که آیا این کرسی به نظامیان میانماری می‌رسد یا همچنان در اختیار "کیاو مو تون" سفیر کنونی میانمار می‌ماند که دولت ساقط شده آنگ سان سوچی معرفی کرده بود.    

کرسی خالی میانمار در آسه‌آن

نشست رهبران جنوب‌شرق آسیا امروز (سه‌شنبه) بدون حضور نماینده میانمار آغاز به کار کرد. رهبر دولت نظامی میانمار بابت ناکامی در اجرای طرح صلح منطقه‌ای از نشست آسه‌آن حذف شد و با فرستادن یک فرد دیگر هم موافقت نکرد. این طرح صلح که آوریل به تصویب رسیده بود، قصد داشت به بحران خونین در این کشور پایان دهد.

نه نماینده برونئی که ریاست آسه‌آن را بر عهده دارد و نه دبیرکل این بلوک منطقه‌ای، در سخنان آغازین خودشان در این نشست مجازی اشاره‌ای به عدم حضور میانمار نداشتند. آسه‌آن در ۱۵ اکتبر تصمیم گرفت که مین آنگ هلاینگ را از نشست امروز محروم کند.

نماینده برونئی گفته بود که آسه‌آن یک نماینده غیرسیاسی از میانمار را دعوت خواهد کرد اما در آغاز این نشست هیچ صحبتی از آن نشد. نظامیان حاکم در میانمار دوشنبه تاکید کردند که یا رئیس کشور یا نماینده وزارتی در این نشست شرکت خواهد کرد، در غیر اینصورت کرسی آنها خالی می‌ماند.  

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا هم با ارتباط ویدیویی در یک جلسه مشترک آسه‌آن شرکت خواهد کرد.

یک گروه نظارتی موسوم به انجمن یاری زندانیان سیاسی گزارش داد، از زمان سرنگونی دولت سوچی، بازداشت او و متحدانش و پایان یافتن یک دهه دموکراسی متزلزل، ارتش میانمار بیش از ۱۰۰۰ تن را کشته و هزاران تن دیگر را بازداشت کرده است. با این حال ارتش میانمار این آمارها را رد می‌کند.

در دستورکار روز افتتاحیه برای سه‌شنبه (۲۶ اکتبر)، سه جلسه مجزا میان رهبران آسه‌آن و نمایندگان ایالات متحده، چین و کره‌جنوبی هماهنگ شده است. آسه‌آن شامل برونئی، کامبوج، اندونزی، لائوس، مالزی، میانمار، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام است.

مایکل واتیکیوتیس، مدیر بخش آسیا در مرز گفت‌وگوی بشردوستانه (مستقر در ژنو) گفت، احتمالا برای نظامیان حاکم میانماری مهم است که از این نشست کنار گذاشته شدند، با اینکه آنها سابقه انزوای بین‌المللی را دارند. او گفت: اکنون سوال اینجاست که آیا رهبران منطقه‌ای برای تعامل رسمی‌تر با دولت وحدت ملی موازی موافقت می‌کنند یا خیر. آمریکا و اتحادیه اروپا این کار را آغاز کرده‌اند.  

دولت وحدت ملی میانمار، ائتلافی از گروه‌های دموکراسی‌طلب و نیروهای مسلح اقلیت قومی است که بعد از کودتای اول فوریه در این کشور تشکیل شد.

رایزنی سالیوان با دولت سایه میانمار

در همین حال کاخ سفید شامگاه دوشنبه از رایزنی جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا با نمایندگان دولت وحدت ملی میانمار موسوم به ان.یو.جی خبر داد.

در این نشست مجازی، سالیوان بار دیگر به حمایت ادامه‌دار آمریکا از جنبش دموکراسی‌خواه در میانمار تاکید کرده و درباره تلاش‌های کنونی برای احیای مسیر این کشور به سمت دموکراسی با نمایندگان ان.یو.جی شامل دووا لاشی‌لا و زین مار آنگ گفت‌وگو کرد.

 براساس بیانیه کاخ سفید، سالیوان با ابراز نگرانی از خشونت ارتش میانمار تاکید کرد که آمریکا به ارتقای پاسخگویی بابت این کودتا ادامه خواهد داد. سالیوان همچنین از بازداشت اخیر کو جیمی، فعال دموکراسی‌خواه ابراز نگرانی کرده و گفت ایالات متحده همچنان روی آزادی او تاکید خواهد کرد.  

در بیانیه کاخ سفید آمده است، مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن همچنین با مقام‌های ان.یو.جی درباره پاندمی کرونا در میانمار و تلاش‌های کنونی آمریکا برای تامین کمک بشردوستانه مستقیم به مردم میانمار صحبت کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر