محکومیت جهانی حمله تروریستی به بیمارستان ارتش در کابل

تعدادی از کشورها و سازمان های بین المللی حمله تروریستی روز گذشته به بیمارستان ارتش در کابل را که گروه تروریستی داعش مسوولیت آن را به عهده گرفت ،جنایت علیه بشریت دانستند و آن را محکوم کردند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نخستین کشوری بود که با ابراز همدردی با خانواده قربانیان، حمله تروریستی به  بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی ارتش در کابل  را محکوم کرد.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این حمله گفت که هرگونه اقدام تروریستی که مردم عادی را هدف قرار دهد، محکوم است.

دفتر سیاسی سازمان ملل متحد در کابل (یوناما) نیز با محکوم کردن حمله روز گذشته به کابل ،این اقدام را وحشتناک دانست .

یوناما در ادامه اضافه کرد  حملاتی که کارکنان بهداشتی و افراد غیر نظامی را هدف قرار دهد نقض حقوق بشر و قوانین بین المللی  است و باید عاملان  پاسخگو باشند.

وزارت امور خارجه ترکیه نیز حمله تروریستی به بیمارستان سردارمحمد داودخان در افغانستان را محکوم کرد.

دربیانیه وزارت امور خارجه ترکیه آمده است: جان باختن و  مجروح شدن تعداد زیادی مردم در ۲ انفجار و درگیری در کابل بسیار ناراحت کننده و اقدامی منفور است.

دفتر سازمان بهداشت جهانی (WHO) در افغانستان نیز با تسلیت به خانواده‌های قربانیان حمله روز گذشته به بیمارستان  ۴۰۰ تختخوابی را در توئیتی نوشت مراکز بهداشتی و درمانی نباید هدف حمله قرار گیرد.

«مایکل کوگلمن»، کارشناس امور آسیای جنوبی در مرکز تحقیقات «وودرا ویلسن» در آمریکا هم روز گذشته در توئیتی  نوشت حمله به بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی یک ضربه شدید به ادعای طالبان در مورد پایان جنگ و تامین صلح در افغانستان است.

در داخل افغانستان نیز حامد کرزی رئیس جمهوری سابق افغانستان حمله تروریستی به  بیمارستان سردار محمد داودخان را که در نتیجه آن شماری از افغان کشته و زخمی شدند را  به شدت محکوم کرده است.

کرزی این حمله را جنایت ضد بشری دانست و آنرا ادامه توطئه علیه افغانستان خواند و برای نجات این کشور از این توطئه ها بر درک درست وضعیت و تقویت هر چه بیشتر اتحاد و اتفاق ملی تاکید کرده است.

عبدالله عبدالله نیز در صفحه فیسبوک خود نوشت  دشمنان انسانیت بار دیگر با حمله به مردم عزیزمان در بیمارستان سردار محمد داوود خان حمله خونین انجام دادند که متاسفانه در این حمله،  تعدادی از هموطنان ما شهید و زخمی  شدند.

وی اضافه کرد  مردم افغانستان سالیان زیادی قربانی چنین حوادثی  بوده اند و  بار درد و رنج بزرگی را به شانه کشیده اند. اخلاق و روش اسلامی و انسانی ایجاب می‌کند تا بیمارستان ها، موسسات خدمات عامه و سایر اماکن عمومی از هرگونه حمله مصؤن باشد.

اما واکنش عبدالرب رسول سیاف عالم شناخته شده اهل سنت و از فرماندهان سابق جهادی متفاوت بود، وی نوشته است درجایی که تا کنون هم از جنایت شنیع انتحار وانفجار تحت نام استشهادی طی محافلی رسمی تقدیر بعمل می آید جلو چنین جنایت چطورگرفته خواهد شد ؟

اما شماری دیگر از مردم افغانستان هم واکنش های متفاوتی نشان داده و محکوم کردن را بی اثر خوانده اند.

جمال ناصری در واکنش به  واکنش سازمان ملل نوشت در جایی که حقوق بشر و سازمان ملل نقشی ندارد محکوم کردن این حملات دردی را دوا نمی کند.

وی اضافه کرده است که  این اقدامات همه زیر نظر امریکا  است.

رسانه های  افغانستان تعداد کشته های حمله تروریستی روز گذشته را بین ۱۹ تا ۲۵ نفر و تعداد زخمی ها را بین ۳۴ تا ۵۰ نظر اعلام کردند.

ارسال نظر