هدف وزیر خارجه امارات از سفر به سوریه

"عبدالله بن زاید" وزیر خارجه امارات عصر سه شنبه در راس هیاتی در سفر به دمشق با "بشار اسد" رییس جمهور سوریه دیدار و درحاشیه این دیدار دعوتنامه "محمد بن زاید" ولیعهد ابوظبی از اسد برای سفر به امارات را تقدیم وی کرد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ،"عبدالله بن زاید" را که از سوی رژیم امارات امضا کننده اصلی توافق نامه سازش با رژیم صهیونیستی در ۲۵ شهریور ماه سال گذشته (۱۳۹۹) با "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی بود، "خلیفه شاهین" وزیر مشاور در امور خارجه امارات همراهی می کرد.

این هیات اماراتی اولین هیات عالی رتبه دیپلماتیک این کشور می باشد که پس از بیش از ۱۰ سال یعنی در دوران بحران سوریه به دمشق سفر کرده است.  

منابع سوری اعلام کرده اند که در این دیدار روابط دوجانبه، توسعه همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف و مشترک، افزایش تلاش‌ها برای کشف افق‌های جدید این همکاری‌ها به ویژه در بخش‌های مهم به منظور افزایش سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این دیدار همچنین وضعیت کشورهای عربی و منطقه‌ای و سوریه بررسی و توافق شد که رایزنی‌ها و هماهنگی‌ها در مورد مسائل و چالش‌های مختلف پیش روی کشورهای عربی ادامه یابد تا به خواسته‌های مردم این منطقه و اراده آنها به دور از هرگونه دخالت خارجی دست یابد.

رئیس جمهور سوریه در این دیدار با اشاره به این که امارات همواره در کنار ملت سوریه بوده، بر «روابط برادرانه و مستحکم سوریه و امارات» از زمان شیخ زاید بن سلطان آل نهیان تاکید و از مواضع واقعگرایانه امارات قدردانی کرد.

بن زاید نیز طی سخنانی در این دیدار با تاکید بر حمایت امارات از تلاش‌های ثبات‌ساز در سوریه، گفت که آنچه در سوریه رخ داد، همه کشورهای عربی را تحت تأثیر قرار داد.

این مقام اماراتی ابراز اطمینان کرد که سوریه تحت رهبری "بشار اسد" و تلاش های مردم این کشور قادر به غلبه بر مشکلات ناشی از جنگ است.

"سامی کلیب" خبرنگار لبنانی و سردبیر سایت "لعبة الامم" درباره سفر وزیر خارجه امارات به دمشق اعلام کرد که "بشار اسد" رئیس‌جمهوری سوریه احتمالا به زودی بعد از دریافت دعوتنامه رسمی از جانب ابوظبی به امارات سفر می کند.

در اکتبر گذشته بود که رسانه‌های اماراتی گزارش دادند "محمد بن زاید"، ولیعهد ابوظبی و "بشار اسد" در یک تماس تلفنی رویدادهای منطقه را بررسی کرده اند.

اما بازتاب های این سفر بن زاید به دمشق با سکوت کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و در عین حال با نارضایتی آمریکا همراه بوده است.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه در واکنش به سفر «عبدالله بن زاید» وزیر خارجه امارات به دمشق و دیدار با رئیس جمهور سوریه ابراز نگرانی کرد و گفت: «آمریکا روابط خود با رژیم اسد را عادی سازی یا ارتقا نخواهد بخشید و از انجام این اقدام توسط دیگر کشورها نیز حمایت نمی‌کند».

رابطه ابوظبی با دمشق در دوران بحران سوریه

با شروع بحران سوریه در اسفند ماه سال ۱۳۸۹ (۲۰۱۱)، دولت امارات نیز همچون رژیم سعودی، قطر و شماری دیگر از کشورهای غربی – عربی در صف حامیان اصلی تروریست ها قرار گرفت، اما با اسارت یکی از مقامات عالی رتبه امنیتی امارات در سوریه در اوایل بحران این کشور و معامله او با رژیم امارات، ابوظبی دست از حمایت علنی و مالی تروریست ها کشید و در ادامه نیز سعی کرد خود را زیاد درگیر بحران سوریه نکند.  

پس از شروع بحران سوریه در اسفند ماه سال ۱۳۸۹، کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و دیگر کشورهای غربی – عربی درهای سفارتخانه های خود را در دمشق بستند که امارات نیز جزو همین دسته بود، اما ابوظبی در سال ۲۰۱۸ سفارت خود در دمشق را در سطح کاردار گشود؛ همچنین عمان نیز سفیر به سوریه فرستاد که اولین دیپلمات بازگشته در سطح خود در بین کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بود.

کارشناسان مسایل منطقه معتقدند که پس از توافق سازش میان بحرین و امارات با رژیم صهیونیستی در ۲۵ شهریور ماه سال گذشته (۱۳۹۹)، امارات عملا به دلال رابطه میان کشورهای عربی و تل آویو تبدیل شده است که هدف از آن تامین امنیت رژیم صهیونیستی با حل شدن اختلافات میان کشورهای عربی با تل آویو و همچنین دستیابی امارات به هژمونی عربی (قدرت برتر) می باشد، اقدامی که در رقابت با عربستان و قطر صورت می گیرد، چرا که ریاض و دوحه نیز در سال های اخیر سعی کرده اند تا به این رویا دست پیدا کنند.

ناظران سیاسی معتقدند که یکی از اهداف سران ابوظبی برای دستیابی به رویای هژمونی عربی، سازش با رژیم صهیونیستی بوده که سال گذشته انجام شده و سران امارات برای ادامه مسیر نیاز دارند تا با کشورهای عربی دیگر رابطه خوبی برقرار کننند تا مورد قبول واقع شوند.

تحلیلگران مسایل منطقه معتقدند که یکی دیگر از اهداف ابوظبی از نزدیکی به سوریه خدشه وارد کردن در توافق راهبردی میان تهران – دمشق می باشد تا از این طریق نیروهای ایرانی از سوریه خارج شوند و خواسته صهیونیست ها در این باره عملی شود.  

با این همه اگر بخواهیم از نگاه ایجابی به موضوع سفر وزیر خارجه امارات به دمشق بپردازیم، این احتمال وجود دارد که ابوظبی دستکم در ارتباط با مساله سوریه عبرت گرفته باشد و این شیخ نشین در آینده بتواند صداقت خود را در ابراز دوستی با سوریه ثابت کند.

ارسال نظر