روسیه از مواضع کشورهای غربی در مساله پناهجویان انتقاد کرد

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، از اقدامات و مواضع کشورهای غربی در مساله پناهجویان انتقاد کرد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، زاخارووا روز جمعه در کانال خود در شبکه تلگرام  نوشت: رهبران کشورهای غربی مدعی دمکراسی، در آستانه «نشست دموکراسی» آمریکا، تجربیات قابل توجهی برای بی اعتبار کردن موقعیت پناهجو و پناهنده بدست آوردند. 

وی خاطرنشان کرد: در آستانه برگزاری نشست دمکراسی که  روزهای ۹ و ۱۰ ماه دسامبر به ابتکار آمریکا برگزار می شود، به درخواست بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس، تنظیم موافقت نامه ای با فرانسه برای بازگرداندن مهاجران غیرفانونی که از کانال مانش عبور کرده اند، آغاز شد.

زاخارووا نوشت: در مورد موقعیت پناهجویان کشورهای غربی همه تلاش های خود را در نشست دمکراسی بکار خواهند گرفت تا هیچ شکی در مورد اقدامات آنها در این مورد باقی نماند.  

 وی با کنایه ادامه داد: در آن نشست در مورد تحقق حقوق بشر در عمل مبادله تجربه خواهند کرد. ازجمله اینکه لهستان چگونه به پناهجویان اجازه ورود به خاک آلمان نداد و انگلیس پناهجویان را به فرانسه بازپس فرستاد و اتحادیه اروپا بکارگیری وسایل ویژه سرکوب در مورد پناهجویان ازسوی ماموران لهستانی را نادیده گرفت.  

این روزها بر اثر بحران انسانی در مرز بلاروس - لهستان هزاران نفر در مرزی تجمع کرده اند که سیم های خاردار و مرزبانان لهستانی انتظارشان را می کشیدند و بارها از ورودشان به لهستان جلوگیری کردند.

لهستان اعلام کرده است مرز مشترک خود با بلاروس را می بندد، زیرا گروه های بزرگی از پناهجویان کوشیده اند به این مرز راه یابند.

مقام های لهستان، بلاروس را به تلاش برای دامن زدن به فاجعه ای بزرگ متهم کرده و هشدار داده اند که نیروهای بیشتری را برای جلوگیری از پیشروی پناهجویان بسیج می کنند.

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس ادعای استفاده از پناهجویان به عنوان سلاح را رد کرده و از حمایت روسیه برخوردار شده است که اتحادیه اروپا را مسئول این بحران می داند.

بلاروس در پی درخواست اتحادیه اروپا و وزیران کشورهای عضو گروه هفت برای پایان دادن فوری به کارزار تهاجمی و بهره جویانه از مهاجران، اعلام کرده که خواستار کاهش این بحران است.

با اینکه اتحادیه اروپا، مینسک را به ایجاد این بحران به تلافی اعمال تحریم‌ها بر بلاروس متهم کرده، مینسک و مسکو با رد این اتهامات، از اتحادیه اروپا به علت اجازه ندادن عبور به پناهجویانی که قصد دارند با حرکت از مرز این کشور به آلمان بروند، انتقاد کرده‌اند.

ارسال نظر