استعفای وزیر برگزیت، ضربه مضاعف به انگلیس در بحبوحه شیوع اومیکرون

وزیر برگزیت انگلیس به دلیل ناامیدی از جهت‌گیری دولت بوریس جانسون استعفا کرد و در بحبوحه گسترش سراسری سویه اومیکرون ضربه بزرگی به دولت و نخست‌وزیر این کشور وارد شد.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری رویترز دیشب (۲۷ آذر) نوشت که استعفای دیوید فراست، یکی از معماران اصلی راهبرد پر فراز و نشیب برگزیت جانسون، سؤال‌هایی را در مورد کم و کیف جدایی از اتحادیه اروپا و روند مذاکرات ایرلند شمالی برانگیخته است. این استعفا همچنین به احساس آشفتگی در دولت محافظه‌کار جانسون دامن زد.

فراست در نامه استعفای خود از آینده برگزیت ابراز اطمینان کرد ولی گفت که نگرانی‌هایی در مورد جهت‌گیری دولت دارد.

جانسون نیز در واکنش به این کناره‌گیری ابراز تأسف کرد.

خروج مذاکره‌کننده ارشد برگزیت در دولت انگلیس پس از آن رخ می‌دهد که برخی از قانونگذاران حزب محافظه‌کار به جانسون هشدار داده بودند که عملکرد خود را بهبود بخشد وگرنه با مخالفت آنان روبرو خواهد شد.

به تازگی انتشار یافته‌های یک نظرسنجی که از ۲۴ هزار و ۶۹۱ خواننده روزنامه انگلیسی دیلی اکسپرس در روزهای ۹ و ۱۰ دسامبر (۱۸ و ۱۹ آذر) انجام شد، نشان داد که با برملا شدن نقض شرایط قرنطینه و برگزاری یک میهمانی در دفتر کار نخست‌وزیری، ۵۹ درصد از رأی‌دهندگان خواهان استعفای بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس شدند.

جانسون اواخر هفته پیش و پس از انتشار ویدئویی از کارکنان دفتر وی که مشغول تمسخر و خنده در مورد یک جشن بزرگ که در جریان قرنطینه کریسمس سال گذشته در ساختمان نخست‌وزیری برگزار شده بود و زمانی که برپایی این گردهمایی‌ها ممنوع بود، عذرخواهی کرد.

نتایج یک نظرسنجی دیگر نیز نشان داد اکثریت مردم انگلیس خواستار بازگشت کشورشان به اتحادیه اروپا هستند و برای الحاق مجدد به این اتحادیه رأی می‌دهند.

این نظرسنجی که از سوی موسسه «ساوانتا کامرس» انجام شد، نشان داد تنها یک سال پس از پایان دوره گذار، واقعیت برگزیت برای بسیاری از مردم انگلیس در حال نمایان شدن است.

اکنون ۵۲ درصد از مردم انگلیس می‌گویند به الحاق مجدد به اتحادیه اروپا رأی می‌دهند، ۵۳ درصد از مردم این کشور ماه گذشته میلادی همین نظر را داشتند. ۴۸ درصد نیز خواستار بیرون ماندن از اتحادیه اروپا هستند.

از زمان همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ که اکثریت مردم این جزیره به خروج از اتحادیه اروپا رای ‌دادند تا نیمه دوم سال ۲۰۱۹ دولت‌های دیوید کامرون و ترزا می قادر به عملیاتی کردن فرایند برگزیت نشدند تا اینکه جانسون توانست با وعده عملی کردن خروج، رهبری حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیری را به دست بیاورد. وی تأکید کرده بود در هر صورت و حتی بدون توافق با بروکسل، انگلیس را از اتحادیه خارج می‌سازد.

در ماه‌های اخیر مشکلات پسابرگزیت و همه‌گیری کووید موجب شده تا انگلیس دچار کمبود ۹۰ هزار راننده کامیون شده و در کنار مشکلات جهانی حمل‌ونقل، به مسائل مربوط به تأمین مواد غذایی دامن زده شود. نمایندگان اصناف از لندن خواسته‌اند تا فکری به فکر وضع موجود کرده و آزمون رانندگی برای رانندگان کامیون را افزایش داده و روادید موقت برای رانندگان اتحادیه اروپا صادر کند.

ارسال نظر