تحکیم روابط ایران و ونزوئلا برای دفاع از چندجانبه گرایی

مقامات ونزوئلا و جمهوری اسلامی ایران در دیدار اخیر خود با وجود تهدیدهای آمریکا و اعتیاد این کشور به اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ملت‌ها، بار دیگر بر تحکیم مناسبات دوجانبه با هدف دفاع از چندجانبه‌گرایی تاکید کردند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ، «فلیکس پلاسنسیا» وزیر خارجه ونزوئلا در پی دیدار روز پنجشنبه با «رضا نظرآهاری» مدیرکل امور آمریکای وزارت خارجه ایران در توئیتی نوشت: این دیدار با محوریت «تقویت روابط مشترک بین دو ملت» و به منظور «دفاع از چندجانبه گرایی» انجام شد.

وزیر خارجه ونزوئلا در سپتامبر گذشته (شهریور) نیز در تماس تلفنی با همتای ایرانی خود خاطرنشان کرد: برای ونزوئلا تقویت «روابط راهبردی» و همکاری‌های دوجانبه با ایران در حوزه هوا-فضا، تجارت، فناوری و مواد غذایی حائز اهمیت بسیار است.  

پلاسنسیا در آن گفت‌وگوی تلفنی با «حسین امیر عبداللهیان» اطمینان داد کاراکاس و تهران آینده درخشانی در زمینه ایجاد اشتغال نیز خواهند داشت.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز به نوبه خود در آن گفت‌وگوی تلفنی، اعزام هیأت ایرانی به ونزوئلا را با هدف مدیریت نقشه راه همکاری های دوجانبه در سال‌های آتی پیشنهاد داد که توافق‌های احتمالی آن متعاقبا در ایران امضا خواهد شد.

وزیر خارجه ونزوئلا پس از آن گفت‌وگوی تلفنی؛ در سفر خود به تهران در مهرماه با  همتای ایرانی خود و همچنین آیت الله دکتر «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری ایران و دیگر مقامات، دیدار و بر توسعه همکاری‌های اقتصادی تاکید کردند.

تحکیم روابط ایران و ونزوئلا برای دفاع از چندجانبه گرایی

حسین امیرعبداللهیان دوشنبه ۲۶ مهرماه، در نشست خبری مشترک با همتای ونزوئلایی خود گفت: در ماه‌های آینده سفر رییس جمهوری مادورو را به تهران خواهیم داشت و در جریان این سفر با حضور روسای جمهور دو کشور، سند همکاری ۲۰ ساله تهران و کاراکاس به امضای وزیران خارجه دو کشور خواهد رسید. همه این‌ها تاییدی است که روابط دو کشور مسیر رو به رشدی را طی می‌کند.

ایران و ونزوئلا که هردو تحت تحریم‌های ظالمانه واشنگتن قرار دارند، روابط دیپلماتیک خود را از سالیان گذشته در زمینه‌های گوناگون انرژی، صنعت و دانش حفظ کرده‌اند و به ویژه در سال‌های اخیر در دفاع از منافع مشترک خود در برابر اقدامات یکجانبه و قهری آمریکا بر تقویت مناسبات اهتمام می‌ورزند.

در راستای تقویت روابط راهبردی تهران- کاراکاس و در مقابله با تحریم‌های آمریکا، ایران در ماه مه ۲۰۲۰، پنج نفتکش حامل سوخت را به ونزوئلا صادر کرد.

ارسال نظر