تحلیلگر روس: دیدار رئیسی و پوتین نتایج مثبت برای منطقه بدنبال خواهد داشت

رئیس مرکز مطالعات ژئوپلیتیک روسیه معتقد است که دیدار قریب الوقوع آیت الله سید ابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین روسای جمهوری ایران و روسیه در مسکو، آثار و نتایج مثبت برای خاورمیانه و قفقاز بدنبال خواهد داشت و سبب افزایش همکاری های منطقه ای می شود.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، رسانه های رسمی روسیه روز گذشته از سفر رئیسی به مسکو در هفته جاری خبر دادند.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در نشست خبری امروز خود، در تشریح سفر آتی آیت‌الله رئیسی به روسیه، اظهار داشت: این سفر بنا به دعوت مکرر رئیس جمهوری روسیه انجام می‌شود. این سفر حائز اهمیت زیادی است و در ادامه مسیر سیاست خارجی متوازن دولت است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه آیت الله رئیسی در این سفر ملاقات مفصلی با همتای خود در مسکو خواهد داشت، اضافه کرد: موضوعات مختلفی در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، تکنولوژیکی، مردمی و بسیاری از موضوعات دیگر در دستورکار است.

کنستانتین سیوکوف روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در مسکو تصریح کرد: ایران و روسیه مسئولیت ویژه ای برای تامین و حفظ ثبات و امنیت منطقه برعهده دارند و تلاش می کنند تا نقش مثبت در این عرصه ایفا کنند. 

 وی ادامه داد: بخش مهمی از گفت وگوهای رئیسی و پوتین به مسائل منطقه ای اختصاص دارد و مسائلی همچون وضعیت سوریه، افغانستان و اوضاع منطقه قفقاز جنوبی در دستور کار مذاکرات سران دو کشور قرار دارد. 

کارشناس ارشد روس گفت: همکاری ایران و روسیه در روند حل و فصل سیاسی کشور سوریه بسیار سودمند بود و این تعامل نمونه ای از همکاری موفق برای تامین ثبات منطقه است. 

به گفته کارشناس امور ژئوپلیتیکی روسیه، همکاری این دو قدرت بزرگ منطقه می تواند در حل و فصل مسائلی همچون افغانستان و قفقاز و مساله یمن هم مفید باشد.

سیوکوف خاطرنشان کرد که به همین دلیل هماهنگی بیشتر مسئولان ایران و روسیه اهمیت فراوان دارد و سفرهای سران و مقامهای عالیرتبه دو کشور بهترین راه برای افزایش هماهنگی اقدامات دو کشور بویژه برای حل و فصل مناقشات است.

ایران و روسیه با تلاش های مخرب آمریکا مقابله می کنند 

سیوکوف در ادامه مصاحبه تصریح کرد: آمریکا در دهه های اخیر با لشکرکشی به عراق و افغانستان و به خاک و خون کشیدن صدها هزار از مردم بیگناه این دو کشور این واقعیت را اثبات کرد که در پی تخریب و نابودی زیرساخت های کشورهای منطقه برای رسیدن به اهداف ناپاک خود در وهله اول حفظ سلطه است.

وی ادامه داد: ایران و روسیه به عنوان دو قدرت بزرگ می توانند در برابر این گونه تلاش های مخرب آمریکا و همپیمانان غربی اش مقابله کنند و چنین رویکردی در ناکام گذاشتن اقدامات آمریکا برای پیروزی تروریست ها در سوریه موثر و کارساز بوده است.

به گفته کارشناس روس، سفر رئیسی در چنین شرایطی، اهمیت بسیار بیشتر از مواقع دیگر یافته است و به همین دلیل مقدمات آن بسیار دقیق برنامه ریزی و فراهم شده است.

ایران و روسیه می توانند طرح های بزرگ اقتصادی اجرا کنند 

سیوکوف به طرح های عمده روسیه در ایران اشاره کرده و افزود: ایران با مشارکت روسیه چند طرح مهم ازجمله فازهای جدید نیروگاه هسته ای بوشهر را اجرا می کند و طرح های مشترک بیشتری در آینده می تواند در عرصه انرژی و حمل و نقل بین دو کشور اجرا شود و به همین دلیل، همکاری در این عرصه برای تهران و مسکو بسیار مهم است.

رئیس مرکز مطالعات ژئوپلیتیک روسیه ابراز امیدواری کرد بخش عمده تحریم های اعمال شده ازسوی آمریکا در مورد ایران با دستیابی به توافق در مورد برجام در مذاکرات وین لغو شود و شرایط برای توسعه همکاریهای مسکو و تهران فراهم شود.

به گفته کارشناس روس، آمریکا کشورهای دارای سیاست های مستقل را تحریم می کند و باتوجه به این مساله، واشنگتن همواره تحریم هایی را در مورد روسیه و ایران وضع خواهد کرد تا مانع پیشرفت این کشورها و توسعه همکاریهای آنها با کشورهای دیگر شود.

سیوکوف افزود: اما این دو کشور که تجربیات غنی در مورد مقابله با تحریم ها بدست آورده اند باید ساختار همکاریهای خود را به گونه ای تنظیم کنند تا تحریم ها نتواند بر آن تاثیر منفی بگذارد. 

وی معتقد است که ایران و روسیه می توانند در عرصه ساخت هواپیما و بالگرد و صنایع فضایی و حوزه های مرتبط با فناوریهای پیشرفته و نیز حوزه های کشاورزی و مراکز زراعتی همکاریهای گسترده ای داشته باشند و با افزایش هماهنگی دو کشور در آینده، شرایط برای پیشبرد طرح های اقتصادی فراهم خواهد شد که به نفع مردم دو کشور است.  

ارسال نظر