در واکنش به لغو روادید دادستان دیوان بین المللی کیفری؛

اتحادیه اروپا: آمریکا به تعهدات بین المللی خود پایبند باشد

اتحادیه اروپا: آمریکا به تعهدات بین المللی خود پایبند باشد

اتحادیه اروپا روز شنبه طی بیانیه ای در واکنش به اقدام آمریکا در لغو روادید دادستان دیوان بین المللی کیفری، از دولت آمریکا خواست تا به تعهدات بین المللی خود پایبند باشد.

به نوشته روزنامه القدس العربی، اتحادیه اروپا افزوده است که از دیوان بین المللی کیفری و استقلال این نهاد حمایت می کند و از آمریکا نیز می خواهد تا به تعهدات بین المللی خود پایبند باشد.
آمریکا روز جمعه روادید «فاتو بنسودا» دادستان ارشد دیوان بین المللی کیفری برای ورود به ایالات متحده را به دلیل تحقیقاتش در مورد عملکرد نظامیان آمریکایی در افغانستان، لغو کرد.
در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: اتحادیه نگرانی جدی خود نسبت به سیاست های آمریکا درقبال دیوان بین المللی کیفری ابراز می کند.
در بیانیه با اشاره به نقش اصلی دیوان بین المللی کیفری در مبارزه با فرار از مجازات، تاکید شده است: اگر می خواهیم که دیوان بین المللی کیفری فعال و مفید باشد، باید از بی طرفی و استقلال قضایی این دیوان حمایت کرد.
به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، بنسودا نوامبر 2017 از قضات دیوان بین المللی کیفری اجازه خواست تا در مورد جنایات جنگی روی داده در افغانستان از سوی طالبان، نیروهای دولتی افغانستان و نیروهای بین المللی از جمله نظامیان آمریکایی تحقیق به عمل آورد. 
این دادگاه هنوز در مورد انجام تحقیقات کامل در این زمینه، تصمیم گیری نکرده است.
این درحالی است که دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا به اقداماتی پیشگیرانه دست زده، به طوری که وزیر امور خارجه این کشور چندی پیش هشدار داد که دیوان بین المللی کیفری، حکومت قانون در آمریکا را هدف قرار می دهد. 
پمپئو گفت که محدودیت های آمریکا در زمینه صدور روادید برای افرادی که به طور مستقیم مسئول تحقیقات دیوان بین المللی کیفری در مورد نیروهای آمریکایی هستند، اعلام می شود.
وی افزود: چنانچه مسئول تحقیقات دیوان بین المللی کیفری در مورد نیروهای آمریکایی در افغانستان باشید، نباید تصور کنید که همچنان از اجازه ورود به خاک ایالات متحده برخوردار خواهید شد و به روادید آمریکا دست خواهید یافت. 

 

ارسال نظر