قضات باید کرامت ارباب رجوع را حفظ کنند/ هر قرارداد و ارتباطی که کرامت ما را مخدوش کند، مردود است

آیت الله رئیسی با اشاره به این مطلب که باید روابط ما با همه دنیا بر اساس کرامت باشد و حق نداریم کرامت‌مان را مخدوش کنیم و در دنیا ذلیل شویم؛ بلکه در دنیا عزتمان باید حفظ شود گفت: هر امری، هر کاری، هر قراردادی و هر ارتباطی که عزت و کرامت ما را مخدوش کند، نمی‌توانیم انجام دهیم و باید با حفظ کرامت با عالم ارتباط برقرار کنیم.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری فارس، جلسه اعضای شورای قضایی و قضات دادگستری استان خوزستان با رئیس قوه قضائیه برگزار شد.

آیت الله رئیسی در این نشست با اشاره به جایگاه و کرامت قاضی اظهار کرد: در دستگاه قضایی باید کرامت قاضی حفظ شود به نحوی که خودش را در محضر مقدس پروردگار متعال ببیند و موظف به اجرای قانون بداند.

وی افزود: قاضی باید خودش را بدهکار هیچکس نبیند و وامدار هیچکس نداند؛ بلکه فقط خود را عبد خداوند بداند و وظیفه الهی‌اش را انجام دهد.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: هر امری که کرامت قاضی را مخدوش کند، نباید انجام شود و در مورد هر امری که کرامت قاضی را حفظ می‌کند، باید اقدام کرد.

آیت الله رئیسی با اشاره به اقداماتی که کرامت قاضی را حفظ می‌کند، ادامه داد: قاضی کرامت ارباب رجوع را باید حفظ کند. کرامت افرادی که به نحوی به عنوان متهم و محکوم باید تحت تعقیب قرار بگیرند، باید حفظ شود. به میزان جرم باید مورد سئوال قرار گیرند؛ به میزان محکومیت باید مجازات شوند؛ در زندان باید کسی که محبوس و محکوم است، به میزانی که قانون اجازه داده باید مجازات شود نه بیشتر.

وی خاطرنشان کرد: همه مسئولان قضایی، همه مسئولان اجرایی و همه دست اندرکاران باید نسبت به امر بسیار مهمِ رعایت کرامت توجه داشته باشند. باید روابط ما با همه دنیا بر اساس کرامت باشد و حق نداریم کرامت‌مان را مخدوش کنیم و در دنیا ذلیل شویم؛ بلکه در دنیا عزتمان باید حفظ شود. هر امری، هر کاری، هر قراردادی و هر ارتباطی که عزت و کرامت ما را مخدوش کند، نمی‌توانیم انجام دهیم و باید با حفظ کرامت با عالم ارتباط برقرار کنیم و باید روابط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با جهان برقرار باشد و این یک اصل است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره بخشی از دعای افتتاح «نرغب الیک فی دولة کریمة» در توصیف آن گفت: در جامعه‌ای که در تمام لایه‌ها خداوند حاکم است، نگاه به انسان‌ها به عنوان بنده خدایی است که او نیز نزد خداوند متعال جایگاهی دارد. فقیر، غنی و بینوا هر یک جایگاهی نزد خداوند دارند.

وی تصریح کرد: برعکسِ برخی که تصور می‌کنند باید کسب قدرت کرد، کلاهک‌های هسته‌ای را افزایش داد، خزانه‌ها را پر پول کرد و آینده از آن ثروتمندان و زورداران است، فِلِش عالم به طرف خوبی‌هاست نه بدی‌ها و آینده از آن صالحین است.

آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: چشم انداز این عالم بسیار روشن است و به سوی حق پیش می‌رود نه باطل. هاضمه هستی باطل پذیر نیست؛ بلکه حق پذیر است و ماندگاری از آن حق است و سخن باطل و مکتب و راه باطل ماندگار نیست. قرار نیست در عالم، باطل بقایی داشته باشد؛ چون جریان هستی به طرف حاکمیت حق می‌رود و این تصویری است که قرآن برای ما ترسیم کرده و آینده بسیار روشن است.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: مشکلات، مسائل، کاستی‌ها و تنگنا‌ها برای مومنین وجود دارد؛ اما اگر همه این‌ها کنار زده شود، می‌بینیم که آینده روشن است؛ برای کشور هم همینطور است؛ ما در کشور مشکلاتی داریم که دلایل مختلف درونی و بیرونی دارد؛ اما آینده بسیار روشن است و تاریک نیست.

وی با بیان اینکه امروز در عالم دو مکتب انتظار و اظلام وجود دارد که مکتب اظلام مکتب ظلم پذیری است، اظهار کرد: امروز جریان جریان حاکمیت استکبار از طریق سلطه بر رسانه‌های عالم به جهان تحمیل می‌کند که سرنوشت محتومتان این است که ما را بپذیرید و چاره‌ای ندارید جز اینکه آقایی ما را در عالم بپذیرید. حتی سینمای هالیوود، با بسیاری از فیلم‌ها، کار‌های هنری و فعالیت‌های فرهنگی در این زمینه در جوامع چنین تفکراتی را القاء می‌کند؛ اما مکتب انتظار آهنگ دیگری دارد و مفهومش این است که باید با ایستادگی، مقاومت، توحید، توکل بر حق و اعتماد به نفس پیش رفت و یقین بدارید پیروزی از آن حق است.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه مکتب انتظار در برابر مکتب اظلام است، بیان داشت: بسیاری از رسانه‌های دنیا امروز مکتب ظلم پذیری در عالم را دنبال می‌کنند؛ اما مکتب انتظار مکتب امید است درحالیکه پیروان مکتب اظلام می‌خواهند یاس را در جوانان ایجاد کنند و به آن‌ها بگویند شما نمی‌توانید؛ ولی مکتب انتظار به همه می‌گوید ما می‌توانیم.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه «ما می‌توانیم» در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته است، به طرح این سئوال پرداخت که آیا شرایط در کشور برای مردم جامعه ما با دیدن آسیب‌های اجتماعی، بعضی مشکلات اقتصادی و برخی تنگنا‌ها همین است یا اینکه می‌توانیم کار متفاوتی انجام دهیم، گفت: ما قطعا می‌توانیم این کار را انجام دهیم و به دست نیرو‌های جوان فرهیخته، قضات باکفایت و نیرو‌های مخلص می‌شود بسیاری از کار‌ها را انجام داد و با امید باید حرکت کنیم و امکانات را بشناسیم.

وی با اشاره به نقش و سهم نیروی انسانی کارآمد برای موفقیت در کار‌ها خطاب به قضات و مسئولان حاضر در جلسه، تصریح کرد: مردم مقاوم استان خوزستان که نماد شجاعت، شهامت و مقاومت هستند، خوب امتحان دادند و خوب ایستادگی کردند و همه ما باید در این استان نسبت به مردم احساس خدمتگزاری واقعی داشته باشیم و این خدمت را یکی از افتخارات خودمان بدانیم.

 

ارسال نظر