تصمیم ایران در مورد کاهش تعهداتش در قبال برجام فردا اعلام می شود

جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در پی بدعهدی ها و خروج یکجانبه آمریکا از برجام، تصمیم خود برای کاهش تعهداتش از این معاهده بین المللی و متزلزل کردن یکی از پایه های مهم توافق هسته ای را به 5 کشور اعلام خواهد کرد.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، این موضوع از سوی سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه به سفیران 5 کشور (انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین) صورت خواهد گرفت.
این سفیران به وزارت امور خارجه دعوت می شوند و درجلسه ای این موضوع اعلام می شود.
همچنین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری فردا، نامه ای به سران 5 کشور ارسال می کند و به طور مشخص تاکید خواهد کرد که ایران چقدر در موضوع برجام خویشتنداری کرده اما فرصت ها از دست رفته است و طرف مقابل نتوانسته به تعهداتش در برجام عمل کند به طوریکه برای ایران راهی به جز کاهش تعهداتش نیست.
نامه رییس جمهوری محتوایی سیاسی دارد و در تکمیل آن محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در نامه ای به فدریکا موگرینی هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جزییات فنی و حقوقی کاهش تعهدات ایران را اعلام خواهد کرد. 
متن کامل این نامه ها جزو اسناد محرمانه کمیسیون مشترک برجام خواهد بود اما خبر آن منتشر خواهد شد. 
به طور مشخص درخواست ایران بازگشت شرایط در زمینه بانکی و نفتی به بیش از خروج آمریکا در اردیبهشت ماه سال 97 است.
فاصله مرحله اول تا دوم کاهش تعهدات ایران در برجام، 2 ماه خواهد بود که اگر اقدامات جدیدی از سوی طرف مقابل صورت گیرد، ایران به شرایط قبل باز خواهد گشت.
به گزارش ایرنا، ترامپ در اردیبهشت ماه سال گذشته خروج کشورش از برجام را اعلام کرد و تحریم های رفع شده توسط این توافق را در دو مرحله در 15 مردادماه و 14 آبان ماه علیه ملت ایران بازگرداند.
دولت ترامپ همچنین در ادامه سیاست های ضدایرانی و غیرقانونی خود، ماه گذشته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به فهرست سازمان تروریستی خارجی افزود.
در پی این تصمیم آمریکا، جمهوری اسلامی ایران هم در اقدامی متقابل، دولت آمریکا را حامی تروریسم و فرماندهی مرکزی ارتش این کشور موسوم به سنتکام را به عنوان گروه های تروریستی شناسایی کرد.
شورای عالی امنیت ملی ایران با صدور بیانیه ای اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران در اقدام متقابل در برابر اقدام غیرقانونی و نابخردانه آمریکا اعلام می‌کند که رژیم ایالات متحده آمریکا را«دولت حامی تروریسم» و «فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام» و تمام نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» می‌داند.

 

ارسال نظر