لاوروف:به دنبال راهی برای مقابله بااقدامات یک جانبه آمریکا هستیم

وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه در کنفرانس خبری مشترک با همتای ایرانی خود در مسکو، با تاکید به اینکه « به دنبال راهی برای مقابله با اقدامات یک جانبه آمریکا هستیم » گفت که با تمام اعضای برجام به جز آمریکا گفت وگو خواهیم کرد تا به تعهدات خود که وعده داده اند، عمل کنند.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، «سرگئی لاوروف»تصریح کرد: به دنبال راهی برای مقابله با اقدامات یکجانبه آمریکا که نقض فاحش برجام و قطعنامه شورای امنیت بوده ،هستیم و معتقدیم که خروج از برجام گناه امریکا بوده است.
وزیر خارجه روسیه گفت:ایران امروز ما را از اقداماتی که می خواهد به عمل بیاورد و درچارچوب برجام است، مطلع کرد، ما هم پاییندی خود را به برجام اعلام کردیم و با تمام اعضا به جز آمریکا گفت وگو خواهیم کرد تا به تعهدات خود که وعده داده اند عمل کنند.
وی اظهار داشت: گفت وگوهای خوبی بود اما اوضاع ساده نیست وضروری است بیشتر جلسات مشورتی برگزار کنیم و متعهد باشیم به قطعنامه های شورای امنیت که به نفع برجام به تصویب رسیده است.
لاوروف با بیان اینکه توازن مواضع دربرجام بسیار مهم است، اظهارداشت:با خروج آمریکا این توافق خیلی شکننده شد و ما در یک سال گذشته بارها با نمایندگان دیگر اعضا گفت وگو کردیم و آنها اعلام کردند که با وجود خروج آمریکا در این توافق می مانند و ما نیز همواره تلاش کرده ایم که آنان به تعهدات خود عمل کنند. 

** گام های ایران دربرجام قطعنامه شورای امنیت را نقض نمی کند 
وزیرخارجه روسیه این را هم گفت که گام های ایران در چارچوب برجام قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نقض نمی کند از این رو روسیه بر پایبندی خود به برجام و به قطعنامه مربوطه شورای امنیت تاکید دارد.
وی افزود: ما (با طرف ایرانی) توافق کردیم با همه اعضای برجام به غیر از آمریکا که از آن خارج شد همکاری کنیم تا اعضای باقی مانده این توافق به تعهدات خود عمل کنند و برجام به مسیر خود ادامه دهد. 
لاوروف ابراز امیدواری کرد که کشورهای اروپایی عضو برجام تعهدات خود در چارچوب این توافق را اجرا کنند. 
وزیرخارجه روسیه دربخش دیگری ازسخنان خود گفت که تحریم های غیرقانونی آمریکا مانع همکاریهای بازرگانی ایران و روسیه می شود بااین وجود مسکو و تهران به جستجوی راههای جدید برای گسترش همکاریهای خود در شرایط کنونی می پردازند. 
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه خاطرنشان کرد: اینستکس که اتحادیه اروپا برای تسهیل امور مالی با ایران ایجاد کرده کم تاثیرتر از آنچه که برنامه ریزی شده بود، است. 
لاوروف گفت: ما بار دیگر اروپایی ها را فرا می خوانیم که بیایند با وضعیت فعلی نتیجه گیری کنند و با تغییر شرایط به تعهدات خود عمل کنند چرا که برای ایران بسیار مهم است که بتواند از طریق ساز وکار بوجود آمده نفت خود را صادر کند و ما نیز این مساله را حق مشروع ایران می دانیم و از آن حمایت می کنیم ضمن اینکه در برجام نیز مورد توجه قرار گرفته است.
وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه اینستکس هنوز کار خود را هم شروع نکرده است، گفت: متاسفانه برخی از همکاران اروپایی ما تلاش می کنند در خصوص صحبت در باره ایران به موضوعات دیگری اشاره بکنند که هیچ ارتباطی به برجام ندارد و گمان می کنیم می خواهند توجهات را منحرف کنند در خصوص تعهداتی که در برجام موظف به اجرای آن شده اند.
وی با بیان اینکه اعضای برجام به جلسات مشورتی خود در سطح کارشناسی ادامه خواهند داد، اظهارکرد: بعید است که در آینده نزدیک اجلاسی در سطح وزیران برگزار شود. 
لاوروف درپاسخ به پرسشی در خصوص احتمال افزایش تنش ها میان ایران و آمریکا و احتمال مطرح شدن موضوع در نشست شورای امنیت سازمان ملل نیز گفت:بعید به نظر می رسد که این مسائل در شورای امنیت مطرح شود.
وزیر خارجه روسیه در واکنش به پرسشی به افزایش تنش ها در منطقه خلیج فارس و ارسال ناوهای آمریکا به خلیج فارس گفت: استفاده از زور به رفتار آمریکا تبدیل شده است و در خاورمیانه، ونزوئلا و خلیج فارس شاهد ان هستیم، من اخیرا در دیدار با پمپئو از او خواستم از ابزار دیپلماسی به جای تهدید استفاده و ازمنشور سازمان ملل متحد و قوانین بین المللی پیروی کند.
وی گفت:متاسفانه هر کسی امروز ازابزاردیپلماسی استفاده نمی کند بااین حال روسیه همه را دعوت می کندبرای گفت وگو در راستای جستجوی مصالحه و توازن منافع که در راستای قوانین بین المللی است.

** حضور ایران در سوریه قانونی است 
وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: آمریکایی ها مدام می گویند می خواهند ایران را در سوریه متوقف کنند، حال آنکه این ادعا منطقی نیست چرا که تمامی سیاست مداران می دانند که هر کشوری که در منطقه پیرامونی خود وزنی دارد علاقه مند است در پیرامون خود تاثیر بگذارد اما مهم این است که این تاثیر گذاری و نفوذ مشروع، شفاف و مطابق با قوانین بین المللی شفاف باشد.
وی گفت:حضور ایران و روسیه در سوریه بر اساس همین اصول بنا شده است ضمن اینکه ما و ایرانی ها بر اساس دعوت رسمی دولت قانونی سوریه به کمک این کشور رفته ایم تا بتواند تهدیدهای تروریستی را پشت سر بگذارد.
لاوروف ادامه داد:ما به موفقیت های خوبی رسیده ایم هر چند که همه چیز تمام نشده است و هنوز اوضاع در ادلب نگران کننده است و در برخی از مناطق گروه های ترویستی همچنان به اقدامات تنش زای خود ادامه می دهند.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه ادامه داد:گروه های تروریستی باید در سوریه ریشه کن شوند وما حتی با ترکیه برای مقابله با گروه های تروریستی در سوریه یادداشت تفاهم نظامی امضا کرده ایم.
لاوروف به اوضاع نگران کننده در شرق رود فرات در سوریه نیز اشاره کرد و گفت: نیروهای ویژه (آمریکایی ها) دراین منطقه هستند که بخشی از خاک سوریه را اشغال کرده اند در حالی که هیچ کسی (دولت سوریه) آنها را دعوت نکرده است که در این منطقه باشند.
وی ادامه داد: آنها تلاش می کنند در مناطقی که تحت کنترل آمریکا و متحدان این کشور است از برگ کردها استفاده کنند در حالی که ما معتقدیم باید مسائل کردها براساس احترام کامل به تمامیت ارضی و حق حاکمیت تمامی کشورهای منطقه حل وفصل شود ضمن اینکه کردها در سوریه باید حقوق خود را به عنوان یک قوم و ملت داشته باشند.
لاوروف گفت: اما متاسفانه آمریکایی ها در تلاش هستند کردها را در جایی مستقر کنند که همواره محل زندگی اعراب بوده است و به عقیده ما این تلاشی برای تجزیه سوریه است و ازشرکای آمریکا از جمله فرانسه نیز می خواهیم که اعمالی متفاوت از ادعاهای خود مبنی بر احترام به تمامیت ارضی سوریه انجام ندهند.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در ادامه به تلاش های ایران، روسیه و ترکیه در قالب فرمت آستانه برای حل وفصل بحران سوریه اشاره کرد و گفت: ما توانستیم در قالب این فرمت کارهای زیادی انجام دهیم و تنش ها در سوریه را کاهش و مانع گسترش تروریسم شویم.
وی گفت: روسیه از کشورهایی که به فرمت آستانه به خاطر نزدیکی زیاد ما به دولت سوریه انتقاد می کنند و خواستار آغاز هر چه زودتر مذاکرات ژنو هستند می خواهد که بر سر راه تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه مانع ایجاد نکنند.
لاوروف گفت: چند کشورغربی که همه می دانند منظور من چه کسانی هستند نمی خواهند کمیته قانون اساسی سوریه کار خود را آغاز کند به همین دلیل تمام تلاش خود را می کنند که این مساله به طول بینجامد، حال آنکه ما با همکاری نمایندگان سازمان ملل متحد در تلاش هستیم این کار را به جلو ببریم.

 

ارسال نظر