یو‌.اس.ای تودی: وقت آن است که عراق را ترک کنیم

نشریه «یو.اس.ای تودی» در تحلیلی درباره تحولات اخیر منطقه غرب آسیا، نوشت، زمان آنکه نیروهای آمریکایی عراق را ترک کنند، فرا رسیده است.

به گزارش عاشورا به نقل از  خبرگزاری فارس، نشریه «یو.اس.ای تودی» روز دوشنبه در یادداشتی به قلم «بنجامین فریدمن» مدیر سیاست‌گذاری مؤسسه اولویت‌های دفاعی آمریکا، نوشت، با توجه به تحولات اخیر در منطقه غرب آسیا، وقت آن فرارسیده که نیروهای آمریکایی عراق را ترک کنند، چراکه اکنون روشن شده است که مردم عراق آمریکا را نمی‌خواهند.

نویسنده این یادداشت ترور سردار «قاسم سلیمانی» و همراهانش توسط آمریکا را «تصمیمی بی‌ملاحظه» توصیف کرده و نوشته است که این اقدامی غیرقابل جبران است، اما می‌تواند خروج آمریکایی‌ها از عراق را که باید از مدت‌ها پیش انجام می‌شده، تسریع کند.

فریدمن به مصوبه اخیر پارلمان عراق برای اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور اشاره کرده و نوشته است که واشنگتن باید این خواسته را بپذیرد. 

نویسنده این یادداشت، هرچند اتهامات مقام‌های آمریکایی علیه سردار سلیمانی را تکرار کرده، اما نوشته است که ترور یک فرمانده ارشد کشوری مستقل، نه تنها در خدمت منافع امنیت ملی آمریکا نیست، بلکه به افزایش اتحاد داخلی در ایران منجر شده است. 

او با اشاره به اینکه از این پس احتمال حملات علیه نیروهای آمریکایی در عراق افزایش می‌یابد، نوشته است: «نیروهای ایالات متحده باید پیش از این عراق را ترک می‌کردند. زمانی که خلافت داعش شکست خورد، مأموریت نیروهای نظامی ایالات متحده در عراق با ابهام روبه‌رو شد. با خروج دولت [دونالد] ترامپ از توافق هسته‌ای و تشدید فشار اقتصادی علیه ایران در دو سال گذشته، نیروهای آمریکایی به نقطه جذب دردسر بدل شدند و بیش از آنکه ابزاری برای تأمین امنیت ایالات متحده باشند، به طعمه‌ای برای یک جنگ فاجعه‌بار با ایران تبدیل شدند.»

نویسنده در ادامه نوشته است که با ترور اخیر سردار سلیمانی و «ابومهدی المهندس» نیروهای آمریکایی در عراق بیش از گذشته در وضعیتی غیرقابل تداوم قرار گرفته‌اند و این احتمال وجود دارد که نیروهای عراقی هم‌پیمان ایران، نظامیان آمریکایی را هدف قرار دهند.

فریدمن با بیان اینکه مردم عراق با حضور آمریکا در این کشور مخالف بوده و مخالف خواهند بود، نوشته است: «خشم عمومی علیه ایالات متحده در عراق، نه فقط به واسطه این حمله پهپادی، بلکه به واسطه حملات هوایی چند روز پیش از آن که با مخالفت دولت عراق روبه‌رو بود، اکنون به امری چاره‌ناپذیر بدل شده است. همین امر باعث می‌شود که هر دولتی هم که در عراق بر سر کار باشد، برای حمایت از ادامه حضور نیروهای ایالات متحده یا سرکوب هرگونه مقاومت شیعی علیه نیروهای آمریکایی، با دشواری روبرو باشد.»

او اشاره کرده است که درگیری با آمریکا تنها به عراق محدود نخواهد بود و نیروهای آمریکایی در نقاط دیگر منطقه از جمله سوریه هم می‌توانند هدف قرار گیرند و «هیچکدام از اهداف امنیتی ایالات متحده چنین ریسکی را توجیه نمی‌کند.»

وی در پایان با بیان اینکه جنگ با ایران «چشم‌اندازی هراس‌انگیز» است، نوشته است: «ایالات متحده باید به جای فرستادن نیروهای آمریکایی بیشتر به این منطقه، یعنی جایی که این نیروهای اضافی هم به اندازه نیروهای کنونی آسیب‌پذیر خواهند بود، باید نیروهای خود را از عراق و همینطور کل منطقه، خارج کند. همینطور که رخدادهای دو هفته اخیر نشان داده، حضور اندک نیروهای آمریکایی در منطقه به دستیابی به هیچ هدف سودمندی کمک نمی‌کند، اما برای آنکه ایالات متحده را به جنگ بی‌پایان دیگری بکشد، کافی است.»

 

ارسال نظر