تلاش واشنگتن برای فعالسازی هسته‌های خاموش داعش در 5 استان عراق

نماینده کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق از برنامه‌ریزی دولت آمریکا برای فعالسازی داعش در 5 استان عراقی با هدف توجیه حضور نظامی‌اش در این کشور خبر داد.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری فارس، «کریم علیوی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق با تایید تلاش‌ آمریکا برای احیای داعش گفت که واشنگتن در تلاش است تا بقایای داعش و هسته‌های خاموش آن را در پنج استان فعال کند.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «معلومه» افزود: رابطه آمریکا با داعش و حمایت دستگاه اطلاعاتی واشنگتن از این گروه تروریستی، حقیقتی است که هیچ‌‌کس تردیدی درباره آن ندارد. همه می‌دانند که واشنگتن از داعش حمایت و پشتیبانی مالی و اطلاعاتی می‌کند تا اهدافش را در منطقه و به‌ویژه عراق محقق سازد.

علیوی گفت:  آمریکا به دنبال فعالسازی بقایا و هسته‌های خاموش داعش در پنج استان عراقی با هدف تشدید بحران و هرج و مرج داخلی در عراق است و هدف از آن، فرسایش سازمان الحشد‌الشعبی و سایر تشکیلات امنیتی است. 

این نماینده عراقی تصریح کرد که آمریکا می‌خواهد به افکار عمومی القاء کند که نیروهای عراقی نمی‌توانند از کشور خود حمایت و دفاع کنند و از این رهگذر حضور نظامی واشنگتن در خاک عراق را توجیه کند. 

پیشتر نیز گزارش‌هایی درباره انتقال سرکرده‌های داعش از سوریه به عراق طی عملیات‌های پیاپی هوایی واشنگتن گزارش‌هایی منتشر شده است. علاوه بر هشدارهای مکرر سازمان الحشد الشعبی در این باره، «قُصَی الانباری» مدیر اداره سازمان «بدر» در استان «الانبار»، چند روز پیش، از عملیات جدید هلی‌برن آمریکا در این استان و انتقال شماری از عناصر داعش از سوریه به «وادی حوران» پس از پاکسازی آن به دست الحشد الشعبی عراق، خبر داد.

 «عادل الکرعاوی» از فرماندهان سازمان «الحشد الشعبی» عراق نیز درباره به تحرکات جدید نظامیان تروریست آمریکا در حمایت از گروه تروریستی داعش هشدار داد و گفت که مرزهای عراق شاهد تحرکات عجیب و مشکوک است و شمار زیادی از فرماندهان داعش به همراه خانواده‌های خود در این مناطق حضور دارند و واشنگتن در حال ایجاد اردوگاه‌هایی برای این تروریست‌ها در نزدیکی مرزهای مشترک عراق و سوریه است.(جزئیات بیشتر)

داعش پس از اشغال شهر موصل عراق در سال ۲۰۱۴، به سرعت بخش اعظمی از خاک این کشور را تحت کنترل خود درآورده بود، اما سه سال بعد، متحمل شکست شد و نیروهای عراقی موفق شدند در سال ۲۰۱۷ تروریست‎ها را از کشورشان اخراج کنند.

با این وجود، عناصر داعش کماکان در برخی نقاط عراق حضور نه چندان فعال دارند و هر از گاهی عملیات تروریستی در برخی از مناطق این کشور از جمله الانبار و نینوی و دیالی انجام می‎دهند به ویژه که گزارش‌هایی درباره تحرکات مشکوک آمریکایی‌ها در مرز مشترک عراق و سوریه و تلاش واشنگتن برای ایجاد تزلزل و ناامنی در عراق در راستای تحقق اهدافش در این کشور، در دست است.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر