امروز با نگاه درست می‌توانیم از مدل بسیج مردمی استفاده کنیم/ دست تحریف در کمین دفاع مقدس است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به اینکه بسیج مردمی در دفاع مقدس، مدل‌سازی جدید بود فرمودند:‌ امروز با نگاه درست می‌توانیم از مدل بسیج مردمی استفاده کنیم.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری فارس، سخنرانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در آیین گرامیداشت چهلمین سالروز هفته دفاع مقدس آغاز شد.

محورهای سخنان فرمانده معظم کل قوا به این شرح است:

ـ امروز را به مناسبت چهلمین سال از آغاز دفاع مقدس و تکریم و بزرگداشت رزمندگان و پیشکسوتان جلوداران عرصه دفاع مقدس می‌دانند بسیار کار به‌جا و درستی انجام گرفته است و تکریم نکوداشت، جزو وظایف حتمی ملی ماست.

ـ پیشکسوستان و رزمندگان که امروز روز تکریم آنهاست چه کسانی هستند؟ کسانی هستند که از جان گذشتند و جان را کف دست گرفتند و از آسایش زندگی خانوادگی پدر مادر و در مواردی از آینده چشم پوشیدند صرف نظر کردند و همه داشته‌های خودشان را بردند به مصاف دشمنی که تشخیص داده بودند بایستی در مقابل او از مرز و بوم و اسلام دفاع کنند.

ـ‌ از اسلام دفاع کردند، از عزت ملی دفاع کردند، از ناموس دفاع کردند. برخی از آنها عروج کردند و بعضی هم ماندند و کار را به پایان رساندند.

ـ ما کی می تـوانیم اهمیت وعظمت رزمندگان را درست تشخیص بدهیم؟ وقتی عظمت کار مشخص ‌شود. من در چند جمله کوتاه، چرایی و چگونگی دفاع مقدس را امروز شرح می‌دهم. البته این ها مطالبی است که بارها گفته شده و باید بارها تکرار کنیم و آنچه حقیقت است این است که بارها و بارها باید بگوییم.

ـ طرف اصلی نبرد، صدام و حزب بعث نبود؛ اینها وسیله بودند. عناصر اصلی، صدام را پیش انداخته بودند.

ـ قدرت‌هایی بودند که از اینکه یک عنصر جدیدی در این منطقه بر اساس دین و اسلام به ایجاد شود از این نگران بودند.

ـ فقط آمریکا نبود، شوروی آن روز بود، ناتو بود و کشورهای اروپای غربی و اروپایی شرقی هم بودند. 

ـ‌کاروان نظامی کمک به صدام به صورت پیوسته جلوی چشم ما و دید ما بود. کشتی‌ها از بنادر امارات هر روزه بدون وقفه برای کمک به صدام اعزام می‌شدند.

ـ از داخل هم شرایط کشور جوری بود که دشمن را تشویق می‌کرد که حمله نظامی را آغاز کند؛ وضع داخلی کشور و وضع نیروهای مسلح. در درجه اول، ارتش تازه از زیر یوغ فرماندهان طاغوتی خارج شده بود. 

ـ متاسفانه نقش امام(ره) در نوشته‌های مربوط به جنگ در بحث‌های مربوط به جنگ مورد غفلت قرار گرفته است.

ـ امام(ره) در حالات مختلف جنگ به اقتضای آن حالت موضع‌گیری می‌کرد؛ یک وقت مثلا فرض کنید یک قضیه‌ای پیش آمد در صحنه و میدان که مردم همگی باید روحیه پیدا می‌کردند و امام سعی می کرد روحیه بدهد و دشمن را تحقیر کند.

یک وقت ممکن بود غرور ایجاد شود، آزادی خرمشهر را مستند به اراده الهی می‌کنند. یک وقت فرض کنید رزمندگان دچار مشکلی می‌شدند که احتیاج به تفقد و دلگرمی داشتند؛ امام تقبل می‌کرد و دست و بازوی رزمندگان را می‌بوسید، یعنی مثل یک پدر مهربان و مدیر قوی و آگاه مسلط بر عرصه هر وقت هر چه لازم بود صادر می‌کرد و در این موضوع باید نقش امام روشن شود.

ـ دشمن جنگ را به راه انداخت با هدف اینکه نظام جمهوری اسلامی را ساقط کند و با روی کار آوردن یک دستگاه حکومت وابسته ضعیف و زبون سلطه خودش را بر کشور ایجاد کند.

ـ‌ همه دنیای قدرتمند می‌ریزند سر یک کشور که آن را ساقط کند و مسلط شوند و تجزیه کنند. هشت سال تمام توان خود را به کار ببرند که آخرش هم هیچ غلطی نتوانند بکنند. ملت ایران تنیجه درخشانی به دست آوردند.

ـ ایران در جنگ‌های یکی دو قرن اخیر یعنی در دوره قاجار و پهلوی همیشه شکست خورد. در دوره پهلوی در جنگ دوم جهانی در همین شهر تهران نیروهای متفقین در خیابان‌ها رژه می‌رفتند و جلوی مردم فساد می‌کردند. بخش‌هایی از شمال و جنوب کشور تحت سلطه اینها قرار گرفت.

ـ سران سه کشور آمریکا، انگلیس و شوروی به تهران آمدند و بدون اطلاع پادشاه بی‌عرضه و اطرافیان نادان او در ایران جلسه گذاشتند و شاه ایران که وارد جلسه اینها شد و تحقیرش کردند.

ـ در دوره جمهوری اسلامی، کشور سربلند ایران توانست در مقابل دنیای قدرتمند مقابل خودش یعنی شرق و غرب بایستد و پیروز شود.

ـ دفاع مقدس بخشی از هویت ملی ما و یکی از عقلانی‌ترین اقدامات ملت ایران بود.

ـ بسیج مردمی در دفاع مقدس، مدل‌سازی جدید بود. 

ـ امروز با نگاه درست می‌توانیم از مدل بسیج مردمی استفاده کنیم.

ـ‌ همکاری سپاه و ارتش در آن مقطع مهم بود. آن روز ارتش سازمان سنتی جا افتاده در کشور بود و سپاه یک نیروی جوان و برآمده انقلابی بود. اینها باید با هم کار می کردند. این همکاری آسان نبود ولی بعد از اینکه بنی‌صدر فرار کرد این اتفاق افتاد.

ـ به‌عنوان مثال، فرمانده پادگان، ارتشی بود و جانشینش یک سپاهی بود؛ اینها با هم کار می‌کردند در منطقه غرب و پایگاه ابوذر عرصه عظمیی از جنگ را اداره می‌کردند.

ـ در عبور از اروند کار بزرگی انجام شد و اقدامات بزرگ و مدبرانه‌آی صورت گرفت. کمتر نیروی مسلح با این تدبیر می‌توانست کار را پیش ببرد.

ـ‌ بنده در دوران دفاع مقدس، در اهواز رفتم و دیدم که بانوانی لباس‌های رزمندگان را می‌شستند. پزشک جراح می‌توانست آنجا حضور داشت. کشاورز، روستایی، کارمند اداری، و انواع اقسام گروه‌های مردمی در شبکه مردمی پشت جبهه حضور داشتند.

ـ بارها گفته‌ام اگر از شهدا چنین تکریمی نمی شد، شوق شهادت مشتعل نمی‌شد. وقتی پیکر شهید وارد یک شهر می‌شد حضور مردمی و استقبال مردمی و بدرقه او تا آرامگاه، یک حادثه تاثیرگذار است.

ـ در دفاع مقدس عالی‌ترین فضائل اخلاقی بروز کرد هم فضائل اخلاقی هم معنویات. عروج معنوی و تعالی شبیه به این را واقعا نمی‌شود جای دیگر سراغ داشت؛ تک و توک چرا، ولی با این کثرت جمعیت و کثرت عدد جایی غیر از دفاع مقدس سراغ ندارم که این جور فضائل اخلاقی و جنبه‌های معنوی ظهور کند.

ـ شرح حال‌ها که نوشته شده نشان‌دهنده این خصوصیات است. وصیت‌نامه و حالاتی که نقل می‌شود فضائل اخلاقی مثل صداقت، صدق و صفا و اینکه همه با هم با اخلاص برای خدا کار کردند و هم تمرین اخلاص کردند و هم اخلاص خود را در عمل نشان می‌دادند.

ـ مکرر با خانواده شهدا نشست و برخاست داشتم و در موارد زیاد مشاهده کردم که چه روحیه‌ها و چه حالاتی و چه روحیه گذشتی داشتند که جز به برکت اسلام نبود.

ـ دفاع مقدس برای کشور سرمایه سازی کرد. سرمایه‌های ارزشمندی را به وجود آورد. آورده‌های دفاع مقدس زیاد است. اولا امنیت کشور به برکت دفاع مقدس است و دفاع مقدس نشان داد که تعرض و تجاوز به این کشور هزینه زیادی دارد؛ یک ملت نشان داد همت و قدرت دفاع از خودش را دارد و پاسخ کوبنده به متجاوز می‌دهد و این نشان می‌دهد متجاوز اگر بخواهد عاقلانه عمل کند باید در تجاوزش به این ملت باید تامل کند.

ـ‌ ثانیا به ملت ما روحیه خودباوری داد خودباوری که در میدان علم و سازندگی گاهی مشاهده می‌کنید در بین جمع کثیری از مردم. فرض کنید جوانی با اقتدار و اعتماد به نفس تمام یک لشکر را با خودش راه می‌انداخت و ضربه‌ای به دشمن می‌زد و این اعتماد به نفس می‌دهد.

ـ شهید سلیمانی در عرصه دیپلماسی و بین‌المللی فعالیت شگفت آوری داشت. دوستان و برادران مومن از سعه و گستره توانایی شهید سلیمانی مطلع نیستند؛ چیزهایی را آگاه هستند اما جزییات خیلی بیش از این حرف‌هاست.

ـ دفاع مقدس ما را با ذات و واقعیت بزک شده تمدن غرب آشنا کرد. البته ما قبلا از غربی‌ها لطمه خورده بودیم از انگلیسی ها و آمریکایی و  . . .

ملت در گذشته، خیانت آن‌ها را از نزدیک دیده بودند، مثل اشغال کشور بعد از جنگ جهانی دوم، شرارت انگلیس‌ در بوشهر، در قضیه افغانستان و  . . . اما به اندازه دفاع مقدس ندیده بودند. 

ـ انگلیس علیه ما در دوره دفاع مقدس فعالیت کرد، آلمان علیه ما فعالیت کرد. شوروی و یوگسلاوی هم فعالیت کردند. ما را از کمترین امکانات محروم می‌کردند و هیچ چیز در اختیار نداشتیم اما به طرف مقابل همه چیز می‌دادند از میراژ تا اطلاعات ماهواره‌ای برای آگاهی از مراکز تجمع نیروها و حرکت نیروهای ما و انواع و اقسام توپ و تانک و سلاح شیمیایی به صدام دادند و صدام سلاح شیمیایی را علیه ما و علیه ملت خودش بکار برد. در حلبچه، صدام سلاح شیمیایی به کار برد. 


 

ارسال نظر