در جلسه اقتصاددانان با روحانی چه گذشت؟

اولین جلسه اقتصاددانان با رئیس‌جمهوری روز گذشته، در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

به گزارش عاشورا به نقل از اعتمادآنلاین، برخی از اقتصاددانان جلسه روز گذشته با رئیس‌جمهور را یک جلسه مفید تلقی  و برخی غیرمفید تلقی کردند.

برخی معتقد بودند، رئیس‌جمهور بیشتر از اینکه ازنظرات اقتصاددانان بهره ببرد، سعی داشت که افراد حاضر در جلسه را درباره پذیرش شرایط کشور و چگونگی تصمیمات دولت توجیه کند.

گروهی از اقتصاددانان نیز برگزاری این جلسه را در شرایط کنونی نامفید دانسته و معتقد بودند این جلسه باید در ابتدای دولت یازدهم برگزار می‌شد.

حضار:  ۳۰ تن از اقتصاددانان جوان و پیشکسوت از دانشگاه‌های مختلف

چهره‌های غایب: محمد طبیبیان، موسی غنی‌نژاد، محمدمهدی بهکیش، مسعود نیلی، حسن درگاهی، محمد ستاری‌فر، فرشاد مومنی، عباس شاکری و... اشاره کرد. همچنین از دانشگاه علامه طباطبایی یا دانشگاه شهید بهشتی، استادان دانشگاه به‌رغم دعوت مشارکت نداشتند.

در برخی از رسانه‌ها عنوان شد که رئیس‌جمهور علت عدم حضور طیب‌نیا را به سرانجام نرسیدن FATF و علت عدم حضور نیلی را حل نشدن مسائل خارجی مطرح کردند.

حاضران از تیم اقتصادی دولت: علاوه بر رئیس‌جمهوری، نوبخت، واعظی، نهاوندیان و تخت روانچی

گمانه‌زنی‌ها از حضور علی ربیعی: در راستای مسئولیت جدید وی و برای تعامل با صاحب‌نظران

موضوعات مطرح‌شده در این جلسه: راه‌های برون‌رفت از رکود و ایجاد شتاب در رشد اقتصادی، وضع تورم، ضرورت تغییرات سریع و باورپذیر در هدف‌گذاری اهداف مدنظر اقتصادی، تقویت سیستم ارزیابی سیاست‌ها، دخالت دولت در بازار ارز، ضرورت مدیریت و کنترل تبعات شوک‌های اقتصادی برای مصرف‌کننده و تولید‌کننده، تقویت تعامل با جهان، بهره‌گیری بیشتر ازنظر اقتصاددانان در طرح‌های اقتصادی پیش از اجرا، ضرورت وجود فرماندهی برای مقابله با تحریم‌ها، ضرورت ارائه بسته‌های مشروط حمایتی از بنگاه‌های بزرگ اقتصادی، ضرورت توجه بیشتر به اقتصاد منطقه‌ای و اقتصاد بنگاه‌ها و تقویت تیم اقتصادی دولت

جریان‌های فکری حضار: دو جریان فکری که گروه نخست بر تثبیت قیمت‌ها و گروه دیگری، بر آزاد‌سازی قیمت‌ها تأکید داشت.

نظر رئیس‌جمهوری درباره دو دیدگاه: من از طرز تفکر هر دو جناح آگاهم؛ اما تابه‌حال هیچ‌کدام از این دو جریان نتوانسته‌اند، مرا در خصوص اتخاذ تصمیم حول یک موضوع اقناع کنند.

 صحبت‌های رئیس‌جمهوری  

-دولت مایل به همکاری با مشاور اقتصادی  و وزیراقتصاد دولت یازدهم بود اما این افراد بااراده خود از تیم اقتصادی جدا شدند

-در برخی موارد بنده موضوعاتی را در خصوص تسریع اصلاحات اقتصادی مطرح می‌کنم که با مخالفت سایر افراد روبه‌رو می‌شود و درنهایت، تصمیم گرفته می‌شود این موضوع در شرایط کنونی به مصلحت نیست، یکی از این موارد اصلاح قیمت بنزین بوده

-دولت در مورد حمایت از گروه‌های کم درآمد طرح‌های ویژه‌ای دارد

-ما در شرایط بحرانی نیستیم اما شرایط، عادی نیز نیست

- دولت طرح‌های گسترده‌ای برای مقابله با جنگ روانی و اقتصادی دشمنان و رفع مشکلات دارد اما درعین‌حال اقتصاد کشور از گذشته با بیماری‌های مزمنی مواجه بوده که بروز برخیمشکلات و مسائل، باعث می‌شود تا عوارض آن بیماری‌های مزمن، تشدید و آثارش بیشتر در جامعه لمس شود.

- دولت هم‌اکنون نیز به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده است که حتی در شرایط سخت‌تر هیچ مشکلی در تامین کالاهای اساسی نخواهد داشت.

گلایه‌های اقتصاددانان در این جلسه: عدم یکپارچگی موضوعات مورد بحث /عدم امکان بحث و نتیجه‌گیری روی موضوعات مشخص/ مورد پذیرش قرار نگرفتن بسیاری از نقدها از سوی رئیس‌جمهوری/ ضعف کنونی تیم اقتصادی دولت/ عدم هماهنگی تیم اقتصادی/ دیدگاه‌های کوتاه‌مدت و سیاسی افرادی که در حال حاضر به روحانی مشاوره می‌دهند

درخواست‌های رئیس‌جمهوری از اقتصاددانان: درک شرایط اقتصادی کشور/ مطرح کردن پیشنهادها و نقدها با توجه به شرایط اقتصادی کنونی و توجه به فشارهای خارجی/ تقویت سرمایه اجتماعی با همکاری یکدیگر

به نظر می‌رسد که رئیس‌جمهوری بر تداوم جلسه با اقتصاددانان تأکید کرده؛ حتی اگر لازم باشد این جلسه بدون حضور روحانی برگزار شود.

ارسال نظر