بایدن نمی‌خواهد ایران را از دست بدهد

یک کارشناس مسائل آمریکا اظهار کرد: بایدن تلاش خواهد کرد تا نوعی آشتی کنان با اتحادیه اروپا، روسیه و چین داشته باشد و آمریکا را از یک جانبه گرایی به چند جانبه گرایی برگرداند.

به گزارش تیتر عاشورا به نقل از خبرگزاری ایسنا:

علی بیگدلی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تحولات ناشی از تغییر دولت در آمریکا اظهار کرد: بایدن به عنوان رئیس جمهور منتخب آمریکا سه کار مهم را در سه سطح مختلف در پیش دارد. نخست اینکه او به مشکلات داخلی آمریکا باید بپردازد و با توجه به قولی که به طرفدارانش داده برایش اهمیت دارد و زمان زیادی را از او می گیرد.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر او در تلاش خواهد بود تا یک نوع آشتی کنان با اتحادیه اروپا، روسیه و چین داشته باشد و آمریکا را از یک جانبه گرایی به چندجانبه گرایی برگردانده و از انزوا خارج کند.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: مسئله دیگری که بایدن به آن خواهد پرداخت نگاه به برجام است که برای او کار بسیار مشکل و سختی است آن هم با توجه به تغییراتی که در منطقه خلیج فارس رخ داده و پای اسرائیل به منطقه باز شده است. در واقع برخلاف زمان اوباما که آمریکا به صورت یک جانبه با ایران وارد مذاکره شد این امکان برای بایدن وجود ندارد که به طور مستقل با ایران وارد مذاکره شود.

این کارشناس مسائل آمریکا همچنین با بیان این که از سوی دیگر بایدن نمی خواهد ایران را از دست بدهد، ابراز عقیده کرد: او می‌داند که ایران اگر در این نقطه ای که هست باقی بماند امکان امنیت کامل در خاورمیانه نیست. در نتیجه تلاش می کند تا به نوعی دیگر با ایران وارد مذاکره مجدد شود. البته آن طور که مقامات ما می گویند ما با آمریکا احتیاج به مذاکره نداریم باید ابتدا این سوال را مطرح کنند که چرا آمریکا ما را تحریم کرد. 

بیگدلی تصریح کرد: هدف بایدن این است که با رضایت اروپا، روسیه و چین وارد مذاکره مجددی با ایران شود اما نه به این معنا که همه تحریم ها را حذف می کند او می خواهد با دست پر پای میز مذاکره بنشیند.

به اعتقاد وی ایران هم باید تلاش کند تا حدی در سیاست های خود انعطاف پذیری نشان دهد. ایران باید بپذیرد وارد دوره جدیدی از سیاست جهانی شده که با دوره اوباما متفاوت است.

وی ادامه داد: بنابراین بایدن می خواهد طرح جدیدی از برجام جدید را ارائه دهد که در آن بحث حقوق بشر و یا حتی کنترل کردن موشک ها مطرح باشد که این موضوع مورد قبول ایران نخواهد بود.

وی معتقد است: باید در نظر داشته باشیم که اگر ایران تغییری در استراتژی خود در منطقه نداشته باشد امکان حذف تحریم ها وجود ندارد. در واقع شرایط سخت تر خواهد شد و ممکن است به ضرر ما باشد و به شورای امنیت رفته و ذیل فصل هفت منشور قرار گیرد. در واقع تحریم ها مانند گروگان است. البته بحث منع ورود مهاجرین که بایدن مطرح کرده به نوعی چراغ سبز است تا بتواند طرفداران جدیدی را در ایران داشته باشد.

این استاد دانشگاه در ادامه به واکنش وزیر امور خارجه کشورمان به تروئیکای اروپا هم گفت: آنچه آقای ظریف در پاسخ به لودریان -وزیر خارجه فرانسه- مطرح کرد مسئله حیثیتی است، می دانیم که ترامپ از برجام خارج شد و اروپایی هایی هم به وعده خود عمل نکردند بنابراین حق با ایران است اما در حال حاضر شرایط سختی است که با دوره اوباما متفاوت است. ایران باید خودش را آماده برای نوع دیگری از مذاکره کند.

این کارشناس مسائل آمریکا همچنین با بیان این که ایران باید در نظر داشته باشد که مربعی در منطقه ایجاد شده شامل ترکیه، اسرائیل، مصر و عربستان که هر روز حلقه های امنیتی را برای ما تنگ تر می کنند و ما باید مراقب تحرکات این ها باشیم، ابراز عقیده کرد که از طرفی در مسائل داخلی هم مشکلات معیشتی مردم دیگر قابل تحمل نیست و در نتیجه ایران باید به سمت سیاست انعطاف پذیری پیش برود.

انتهای پیام  

 

ارسال نظر