افزایش ۱.۷ میلیون بشکه ای تولید روزانه نفت ایران طی چند ماه با لغو تحریم ها

رویترز طی گزارشی نوشت: در صورت برداشته شدن تحریم‌های ایران، تولید نفت این کشور طی چند ماه از سطح ۲.۱ میلیون بشکه در روز فعلی به ۳.۸ میلیون بشکه در روز می‌رسد.

به گزارش تیتر عاشورا به نقل از خبرگزاری تسنیم: رویترز طی گزارشی نوشت: تحریم های آمریکا باعث شده ایران از نظر ظرفیت تولید نفت از رقبای خود عقب بماند و با تسریع روند استفاده از انرژی های پاک، با زمان رقابت کند.

 ایران که چهارمین ذخایر بزرگ نفت دنیا را در اختیار دارد، وابسته به درآمدهای نفتی است ولی تحریم‌ها باعث شده نتواند تولید خود را تا سطح 2018 بالا ببرد.

 تحریم‌ها علیه ایران در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ شدیدتر شد و با اینکه سیاست بایدن مسالمت آمیزتر است، ولی مقامات ارشد دولت او اعلام کرده‌اند تصمیم سریعی در مورد تحریم‌های ایران نخواهند گرفت.

 مقامات ایران می‌گویند تحریم‌ها تنها زمان افزایش تولید ایران را به تعویق انداخته اند و دنیا بالاخره به آن نیاز دارد.

 ولی افزایش سرعت انتقال به سمت انرژی‌های پاک و تأثیر همه‌گیری ویروس کرونا بر تقاضای انرژی پیش بینی برای اوج تقاضای نفت را جلوتر آورده است. منظور از اوج تقاضای نفت زمانی است که پس از آن مصرف رو به کاهش خواهد رفت.

 برخی از مقامات ایران از جمله وزیر نفت این کشور بارها گفته اند تهران نیاز فوری به افزایش تولید دارد، قبل از آنکه تقاضا از بین برود و تولیدکنندگان رقیب تمام سهم بازار را در اختیار بگیرند.

ایمان ناصری، مدیر بخش خاورمیانه شرکت اف جی ای می‌گوید:« مطمئنا ظرفیت تولید ایران نسبت به اواسط 2018 پایین آمده است و تحریمها به صنعت نفت این کشور آسیب رسانده‌اند. ایران می‌تواند طی چند ماه به سطح تولید قبل از تحریم‌ها برسد ولی بالاتر رفتن از این سطح نیاز به زمان بیشتر و سرمایه‌گذاری قابل توجهی دارد».

سارا وخشوری، مدیر عامل موسسه اس وی بی عقیده دارد :« عربستان، روسیه، آمریکا و شرکتهای بزرگ انرژی جلوتر از ایران بخش بزرگی از سهم بازار نفت را در میان مدت و بلند مدت در دست می‌گیرند».

 به دنبال پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا، دولت ایران به وزارت نفت این کشور دستور داد تاسیسات نفتی را آماده افزایش تولید و فروش نفت با ظرفیت کامل طی سه ماه آینده کنند.

 تحلیلگران عقیده دارند در صورت برداشته شدن تحریم‌های ایران، تولید نفت این کشور طی چند ماه از سطح 2.1 میلیون بشکه در روز فعلی به 3.8 میلیون بشکه در روز می‌رسد.

 ولی مجلس ایران هفته گذشته پیش‌نویس بودجه این کشور را که بر اساس تولید 2.3 میلیون بشکه در روز بسته شده بود رد کرد. قانونگذاران ایران هنوز نسبت به کاهش فوری تحریم‌ها تردید دارند.

 اطلاعات اوپک نشان می‌دهد رقبای ایران از جمله امارات، عراق و عربستان سال گذشته هرکدام یک تا 2 میلیون بشکه در روز به تولید خود اضافه کرده‌اند. ولی تحریم‌ها همواره مانع افزایش تولید ایران بوده است.

 وزیر نفت ایران اعلام کرده ظرفیت تولید این کشور تا 2040 به بیش از 6.5 میلیون بشکه در روز می‌رسد ولی تحلیلگران نسبت به این رقم تردید دارند.

 ریستاد انرژی پیش بینی کرده اگر تحریم‌های ایران برداشته شود، سطح تولید این کشور تا 2023 از 4 میلیون بشکه در روز می‌گذرد.

 انتهای پیام/

 

ارسال نظر