خبر تبادل زندانی‌ها میان ایران و آمریکا تأیید نمی‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه خبر منتشر شده به نقل از برخی منابع آگاه درباره تبادل زندانی‌ها میان ایران و آمریکا را رد کرد.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، «سعید خطیب‌زاده» صبح دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: دوشنبه گذشته در ادامه سفر منطقه‌ای ظریف، او گفت‌وگوهای خود را در بغداد و بعد در عمان و کویت ادامه داد. در هر سه کشور، با مقام‌های این کشورها درباره مسائل دوجانبه، منطقه‌ای، تحولات بین‌المللی و جهان اسلام رایزنی‌هایی انجام شد. سفر منطقه‌ای موفقی بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه کمیسیون فصلی برجام ادامه نشست‌های خود را داشت که روز شنبه پایان یافت، افزود: هیات‌ها برای برخی مشورت‌ها به پایتخت‌ها برگشتند و در حال رایزنی هستند. روز چهارشنبه نیز من در کمیته اطلاعات مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کردم که درباره کارزارهای ضد اطلاعاتی و انحصار در فضای مجازی صحبت کردم. همچنین کمیسیون مشترک برجام روز جمعه کارش را ادامه می‌دهد.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره تبادلات زندانیان میان ایران و آمریکا تصریح کرد: مساله زندانی‌ها همواره در دستورکار ایران بوده است؛ جدا از گفت‌وگوها و مسائلی که در برجام دنبال می‌شود همیشه طرح‌ها و ایده‌هایی مطرح بوده است و این گزارش‌ها از منابع آگاه تایید نمی‌شود.

وی درباره آزاد شدن هفت میلیارد دلار از دارایی‌های ایران خاطرنشان کرد: همه منابع ایران باید یکجا آزاد شوند.

خطیب‌زاده درباره ارتباط سفرهای ظریف به کشورهای منطقه با مذاکرات وین یادآور شد: سفر ظریف به منطقه در چارچوب دیپلماسی رمضان بود. او قبلا در این ماه به کشورهای اسلامی دیگر سفر کرد و احتمالا سفرهای دیگری هم خواهد داشت. گفت‌وگو با کشورهای منطقه ربطی به برجام ندارد و نیاز به دلیلی ندارد. ما در شرایطی هستیم که بتوانیم با کشورهای دیگر به ترتیبات امنیتی مشترک برسیم. اقدامات آمریکا هم به خودشان ربط دارد. 

این دیپلمات ارشد در پاسخ به سوال ایرنا درباره مذاکرات ایران و عربستان و انجام اقدام جدی برای برقراری رسمی روابط بیان کرد: تغییر لحن و گفتمان به کاهش تنش‌ها کمک زیادی می‌کند ولی تا به تغییر رفتار منتهی نشود، منجر به نتیجه عملی جدی نخواهد شد. همواره آماده گفت‌وگوها در هر سطح و شکلی با همسایگان از جمله عربستان را داشتیم و داریم.

خطیب‌زاده ادامه داد: فکر می‌کنیم کشورهای منطقه و ملت‌های دو کشور نتیجه و ثمره چنین گفت‌وگوهایی که صلح، ثبات و پیشرفت بیشتر است خواهند دید. بی شک دو کشور تردیدی در این باره وجود ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که مذاکرات وین در چه مرحله‌ای است، یادآور شد: وزارت خارجه ماموریت‌محور است و این دستگاه براساس ماموریت نهادهای بالادستی اقدام می‌کند. مذاکرات وین نیز در این چارجوب است. اکنون دو متن به‌شکل اولیه هم در بحث هسته‌ای و هم تحریم‌ها را داریم. 

اجازه فرسایشی شدن گفت‌وگوهای برجام را نمی‌دهیم

خطیب زاده با بیان اینکه وقتی متون به مرحله نگارش می‌رسد، نیازمند تدقیق و دقت است، عنوان کرد: براساس دقت جلو می‌رویم. تعجیل نداریم ولی اجازه نمی‌دهیم گفت‌وگوها در چارچوب کمیسیون برجام، فرسایشی شود. آنچه مهم است برجام «نه یک کلمه بیش و نه یک کلمه» کم باید اجرایی شود. این مساله‌ای است که در کمیسیون مشترک مطرح کردیم و در این دو حوزه در حال حرکت هستیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارنظر مقام‌های انگلیسی مبنی بر ادامه گفت‌وگوهای حقوقی برای تبادل نازنین زاغری، گفت: گفت‌وگوهای حقوقی میان دو کشور در جریان نیست. در این باره قوه قضاییه باید اظهارنظر کند. آنچه گفت‌وگو می‌شود، مربوط به مسائل روابط دو کشور است. البته دولت انگلیس درباره مسائل مختلف نظرات خود را مطرح کرده و ما هم نظرات خود به شکل روشن و شفاف مطرح کردیم. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره حضور کشور ثالث در گفت‌وگوهای ایران و عربستان، گفت: اصل خبر قابل تایید نیست لذا توضیحی در این باره وجود ندارد. 

بازگشت آمریکا به برجام باید یکجا، قطعی و قابل راستی‌آزمایی باشد

خطیب زاده درباره اظهارات منتسب به جو بایدن در دیدار با مقامات رژیم صهیونیستی درباره بازگشت طولانی آمریکا به برجام، افزود: درباره صحت و سقم اظهارات مطرح شده، نمی‌توانم اظهارنظر کنم. سیاست ایران بازگشت همه جانبه آمریکا به ذیل تعهدات در قطعنامه 2231 با دقت و کلمه به کلمه است. لذا نه عجله داریم و نه وارد بازی فرسایشی می‌شویم. 

وی افزود: آنچه مهم است این است که بازگشت آمریکا باید یکجا، قطعی و قابل راستی‌آزمایی باشد. آنچه تدوین می‌شود، باید همراه با دقت باشد هر وقت متنی وارد مرحله نگارش می‌شود با دقت بیشتری انجام می‌شود. 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تحولات افغانستان و خروج نیروهای نظامی در افغانستان تصریح کرد: تحولات افغانستان را با دقت در حال پیگیری هستیم. با کنشگران منطقه‌ای در این باره در حال رایزنی هستیم. تحولات افغانستان ما را نگران کرده است. به دلیل صلح، ثبات و امنیت افغانستان تمامی مساعی جمیله خود را به کار خواهیم برد تا آینده این کشور با ثبات شود. 

خطیب زاده با اشاره به روابط نزدیک ایران با دولت مرکزی افغانستان و گروه‌های افغانستانی خاطرنشان کرد: هم با دولت افغانستان در ارتباط هستیم و به گروه‌های دیگر اعلام کردیم گفت‌وگوهای طالبان با دولت را می‌توانیم تسهیل کنیم. امیدواریم شرایط آتی همراه با ثبات باشد.

وی درباره حضور احتمالی ایران در اجلاس استانبول درباره افغانستان ابراز کرد: حضور در اجلاس استانبول موضوعی است که در آینده درباره آن اظهارنظر خواهیم کرد.

 

 

ارسال نظر