سلیمی: مهلت ذخیره فیلم‌ها و تصاویر مراکز هسته‌ای به پایان رسیده/ قالیباف: مجلس مصمم به اجرای جزئیات قانون اقدام راهبردی است

عضو هیأت رئیسه مجلس در تذکری گفت: اول خرداد زمان و مهلت ذخیره فیلم‌ها و تصاویر ضبط شده مراکز هسته‌ای ایران به پایان رسیده و سازمان انرژی اتمی باید قانون اقدام راهبردی را اجرا کند.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه 2 خرداد) در جلسه علنی و  در اخطار اصل 57، 84 و اصل 77 و 85 قانون اساسی اظهار داشت: لایحه قانون ارزش افزوده که تاریخ 12 اردیبهشت به تصویب رسید اعضای کمیسیون اقتصادی اعلام کردند که بایستی آن را اصلاح کرده و مقرر کردند که 6 ماه پس از ابلاغ قانون به رئیس‌جمهور اجرایی شود.

وی افزود: مجلس هم اکنون در حال برطرف کردن ایراد آن است هر چند که این ایراد فقط مربوط به تاریخ است و چیز دیگری نبوده است و چرا باید 6 ماه اجرای این قانون باشد و عملا 4 ماه بعد کشور را معطل خواهیم کرد. در حالی که این قانون نهایی شده و صرفا فقط بحث تاریخ مطرح بوده است.

عضو هیأت رئیسه مجلس تصریح کرد: بر اساس اصل 57 قانون اساسی قائل به تفکیک قوا هستیم و مجلس قانون‌گذاری کرده و دولت بایستی آن را اجرا کند.

سلیمی با اشاره به قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها خاطرنشان کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سه ماه فرصت داشته و این فرصت روز گذشته پایان یافته است و بر اساس قانون بایستی کلیه فیلم‌هایی که ضبط شده است پاک شود.

وی گفت: آقای صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی بایستی خبر دهد که به دلیل آنکه فرجه‌ای که به آژانس بین‌المللی اتمی داده‌ایم به پایان رسیده است اعلام کند که این فیلم‌ها پاک شده است و ذخیره‌ای از فیلم‌ها وجود ندارد و این موضوع عین قانون است.

عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: نبایستی اجازه دهیم اقدام راهبردی مانند اقدام متقابل شود این در حالی است که در قانون اقدام متقابل هر چه مجلس اعلام می‌کرد گزارش 6 ماهه بایستی ارائه شود ولی برخی آقایان این کار را نکرده و تخلف انجام دادند و متأسفانه به این قانون عمل نکردند.

سلیمی افزود: آقای قالیباف شما بایستی با آقای صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی دستور دهید که حتما این فیلم‌ها حذف شود و متأسفانه تا کنون این موضوع تأخیر داشته و اعلام خبر آن هم صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: حفظ شأن مجلس همین موارد است و بایستی نص قانون اجرا شود و به همین دلیل بایستی برای اجرای قانون پافشاری کنیم و نبایستی اینگونه باشد که برخی آقایان مسیر دیگری را بروند و مجلس هم مسیر دیگری را برود. البته مجلس یازدهم مجلس قبلی نیست.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر اعلام کرد: حتما قانون اقدام راهبردی در زمان خودش و بر اساس مصوبات اجرا شده و ما مصمم به اجرای آن هستیم. 

وی افزود: مقام معظم رهبری بارها بر این موضوع تأکید داشته‌اند که بایستی این موضوع حتماً اجرایی شود.

رئیس مجلس تأکید کرد:‌در تاریخ اول خرداد که مبنای سه ماه حذف فیلم‌ها بوده است بعد از این سه ماه حتما سازمان انرژی اتمی حق دسترسی به تصاویر و انتقال آنها را ندارد و موضوع کاملا روشن است.

وی گفت: روز گذشته هم این موضوع بحث شده و در این باره تصمیم‌گیری شد و مطمئن باشید که درباره اجرای آن موضوع را دنبال خواهیم کرد.

قالیباف در پاسخ به دیگر تذکر سلیمی گفت: در مورد قانون لایحه مالیات بر ارزش افزوده اگر نمایندگان خاطرشان باشد من اعلام کردم که بایستی اجرای این موضوع از اول سال 1400 باشد و استدلال من هم این بود که با آنکه ما اجرای این قانون از اول سال ابلاغ کردیم ولی دریافت مالیات که در همین ماه اتفاق نخواهد افتاد و شاید سه ماه بعد مالیات را بگیرند و عملا فرصت سه ماهه وجود دارد اما ظاهرا شورای نگهبان در این باره مطلبی داشته و کمیسیون اقتصادی وقتی به آنها مذاکره‌ای کرده است مشخص شد که سازمان مالیات در این باره اصرار داشته که هر سه ماه یکبار موضوع مالیات بر ارزش افزوده رسیدگی می‌شود به زمان 6 ماهه نیازمند هستند که این کار به خوبی انجام شود لذا کمیسیون اقتصادی پیشنهاد 6 ماهه را برای اصلاح این قانون و رفع ایراد شورای نگهبان در نظر گرفته است.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر