ربیعی: برخی برای اثبات خود چیزی جز تخریب دولت نیافته‌اند

سخنگوی دولت با بیان اینکه، برخی برای اثبات خود، ظاهرا چیزی جز نفی‌انگاری و تخریب دولت نیافته‌اند، گفت: برغم تلاش عظیمی که دولت در کنار مردم صورت داد به طور عجیبی این روزها خیلی‌ها دچار فراموشی به شکل حیرت آوری شده‌اند.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، ‌ علی ربیعی روز سه شنبه در نشست خبری با بیان اینکه در آستانه یکی از رویدادهای مهم سیاسی در کشورمان هستیم، گفت: فضای رقابت‌های انتخاباتی با نزدیک شدن به روز مهم تصمیم‌گیری مردم برای انتخاب رئیس جمهور آینده، گرم شده است.  

وی ادامه داد: فارغ از اینکه نتیجه آرا چه کسی خواهد بود، صندوق و مشارکت، میراث گرانبهایی است از زحمات، ‌تلاش‌ها، زندان‌ها، تبعیدها و خونهایی که خاک وطن را لاله‌گون کردند و جمهوریت را برای فرزندان ایران برجای گذاشتند. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند، امام خمینی(ره) دو کلمه «جمهوری» و «اسلامی» یعنی «حاکمیت اسلام» و «حاکمیت مردم» را گره‌گشای همه مشکلات می‌دانستند. به تعبیر صریح بنیانگذار جمهوری اسلامی، جمهوری یعنی مقدرات ملت، دستِ ملت است.  

ربیعی گفت: ما همه در کنار یکدیگر باید تلاش کنیم تا جمهوریت، این ثمره چند نسل از پیشینیان‌مان را، ثمره دو انقلاب معاصر ایران یعنی مشروطه و انقلاب اسلامی را همچون گوهری گرانبها پاس بداریم و امروز فارغ از هر فراز و نشیب و گلایه‌ها این میراث گرانبها را آنچنان باید قدر بداریم که هیچ تزلزلی بر پیکره آن وارد نشود.

 وی تصریح کرد: جمهوریت فقط در حالتی به مخاطره می‌افتد که جمهور و مردم خودباوری خود را در تعیین سرنوشت جامعه از دست بدهند و عواقب آن برای نسل‌های بعدی جامعه باقی خواهد ماند.

سخنگوی دولت ادامه داد: به رغم همه دیدگاه‌های متفاوتی که مطرح می‌شود،  با یک درک عمومی باید بدانیم مشارکت حداکثری ضرورت عبور موفق در جهان پرتلاطم ظالمانه امروز و در دوران پسا تحریم داخلی، متضمن آینده همراه با پیشرفت و امید در ایران عزیز ما خواهد بود.  

ربیعی تاکید کرد: امروز و فردای ما در گرو حضور در پای صندوق‌ها با مشارکت حداکثری است. معتقدیم شرایط پیچیده جهانی، احقاق حقوق ایران از اقتصاد جهانی از یک سو و از سوی دیگر در پسا تحریم رفع آسیب‌های احتمالی و احیای زندگی در پساتحریم و کرونا نیازمند دولتی با سرمایه اجتماعی بالا و اعتماد روز افزون است و می‌تواند اعتماد بین جامعه دولت و مردم را افزایش دهد.

وی افزود: وقتی دولتی با مشارکت غیرحداکثری و دولتی روی کار بیاید که پشتوانه مشارکت جامعه را نداشته باشد برای حل مسائل در هم تنیده داخلی و خارجی با مشکل رو برو خواهد بود بنابراین برای امروز ایران و برای فردای ایران مشارکت حداکثری امری حیاتی برای همه ما ایرانیان در این شرایط است.

سخنگوی دولت با اشاره به مباحث مطروحه این روزها درباره عملکرد دولت، اظهار کرد: آنچه در این روزها در گفت و گوهای سیاسی به چشم می‌خورد و به طور عجیبی آگاهانه و عامدانه توسط برخی دچار فراموشی شده است و آن جنگ بزرگ اقتصادی و توام شدن آن با پاندمی کرونا است.

برخی چشم و زبان خود را در دیدن و شنیدن مسائل تروریستی بستند

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری ادامه داد: پیش از این نیروهای مخالف جمهوری اسلامی و برانداز در یک برنامه حساب شده با این تئوری که انباشت پدیده‌های منفی از کرونا و تحریم منجر به استیصال دولت و ملت ایران می‌شود به طور آگاهانه تحریم را به محاق برده و دستاوردهای دولت و ملت را زیر سوال می بردند. برخی جریان‌های داخلی هم چشم و زبان خود را در دیدن و شنیدن مسائل تروریستی بستند.

 ربیعی خاطرنشان کرد: اما به نام حقیقت باید از مخوف‌ترین جنگ اقتصادی در قرن معاصر علیه زندگی، معیشت و رفاه یک ملت و دولت در حال توسعه به درستی سخن گفته شود. این تحریف فقط ندیدن تلاش‌های یک دولت نیست بلکه نادیده انگاشتن یک مقاومت عظیم مردمی است.  

وی اضافه کرد: امروز، برخی برای اثبات خود، ظاهرا چیزی جز نفی انگاری و تخریب دولت را نیافته‌اند که برای روشن شدن موضوع و تبیین درست باید کارنامه ۸ ساله دولت را در دو فصل مرور کرد. ارزیابی ۸ ساله دولت، بدون توجه به آثار جنگ اقتصادی مثل آن است که اداره کشور و مدیریت کشور در دهه ۶۰ را بدون آثار جنگ تحمیلی ارزیابی کنیم.

سخنگوی دولت اظهار کرد: با رجوع مردم به سال‌های ۹۲ و ۹۶، گفت: آغاز به کار دولت با رکود تورمی بی سابقه و انزوای مطلق در عرصه بین المللی همراه بود، به طوری که رشد اقتصادی در سال ۹۱ و ۹۲ به ترتیب ۷.۷ منفی و منفی ۰.۳ درصد و نرخ تورم به ترتیب به ۳۰.۶ و ۳۴.۷ درصد رسیده بود. تدابیر دولت یازدهم در همان شش ماه اول باعث شد تا سال ۱۳۹۳، سال خروج از رکود همراه با افت شدید نرخ تورم باشد؛ به طوری که در آن سال، نرخ تورم به ۱۵.۶ درصد و نرخ رشد اقتصادی به ۳.۲ رسید. این در حالی بود که مذاکرات هسته ای در جریان بود و هنوز توافق هسته ای به سامان نهایی نرسیده بود.

وی ادامه داد: در حالی که کشور پس از چند سال طوفانی، با تدابیر دولت در مسیر ثبات و رونق قرار داشت، یکباره از نیمه دوم سال ۹۳، جهان با افت شدید و به نوعی بی سابقه قیمت جهانی نفت روبرو شد. قیمت نفت که برای قریب به یک دهه، در محدوده ۸۰ تا ۱۰۰ دلار در نوسان بود، به یک باره و در عرض چند ماه به ۳۰ دلار در هر بشکه سقوط کرد. بسیاری از کشورهای نفتی نتوانستند در برابر این شوک مقاومت کنند و بسیاری دچار رکود اقتصادی و برخی دچار تورم شدید شدند.

ربیعی با بیان اینکه سال ۹۴ برای دولت که در کوران مذاکرات هسته ای قرار داشت، سال بسیار سختی بود، افزود: با این حال، با تدابیری که اتخاذ شد، موفق شدیم با کمترین آثار رکودی و تورمی، از این بحران جدید نیز عبور کنیم و عملا این فشار سنگین در سال ۹۴ را فقط دولت احساس کرد.

دستیار ارتباطات رییس جمهوری خاطرنشان کرد:‌در مجموع، علیرغم همه تنگناها و محدودیت‌ها، دولت تدبیر و امید موفق شد طی سال‌های ۹۳ تا ۹۶، یکی از دوران طلایی اقتصاد ایران در نیم قرن اخیر را رقم بزند. متوسط تورم در بازه سالهای ۹۳ تا ۹۶، یازده و نیم درصد بود و نزدیک به دو سال از این دوره تورم تک رقمی در کشور، تجربه شد.

به گفته وی، متوسط صادرات نفتی به قیمت ثابت سال ۱۳۹۶ در دولت دهم ۸۵.۵۷۰ میلیون دلار، دولت یازدهم ۵۲.۶، دولت دوازدهم ۳۶.۰۱۹ میلیون دلار بوده است. چرا نمی‌گویند ما به درآمدهای ارزی افسانه‌ای دسترسی نداشتیم. متوسط صادرات غیرنفتی به قیمت ثابت سال ۱۳۹۶ در دولت دهم ۲۶.۶۷۸ میلیون دلار، دولت یازدهم ۳۱.۳۱۷ و دولت دوازدهم ۳۰.۱۸ میلیون دلار بوده است. آیا این یک کارآمدی نیست که صادرات غیرنفتی ما متوسط ۴ سال بیش از زمان بی هیچ مساله و محدودیتی بوده؛ این یعنی افزایش تولید واقعی؛ چرا تحریف می کنید؟

شما بر رنج مردم سوار شده‌اید

ربیعی با طرح این سوال که چرا نمی‌گویند چرا از آن عدد به این عدد رسیده‌ایم، تصریح کرد: چرا بی انصاف‌ها نمی‌گویند که کرونا حدود سه میلیون شغل را تهدید کرده و نزدیک به دو میلیون شغل هم مثل همه دنیا، آسیب دید. من درباره نقش تحریم بر گسترش فقر و کاهش رفاه، تحقیق کرده ام. شما بر رنج مردم سوار شده‌اید و در تشریح علت، آدرس غلط می‌دهید و حتی بعضی‌ها، خود، علت ماجرا هستند.

وی ادامه داد: سوال من این است اگر تحریم‌ها نبود متوسط رشد رو به بالای ما در دولت دوازدهم به همین سیاق پیش می رفت؟ آیا وضع چنین می‌شد؟ با آن متوسط نرخ رشد اشتغال که با دولت‌های نهم و دهم اساسا قابل قیاس نبود آیا امروز وضعیت اشتغال ما بدون تحریم این چنین بود؟

سخنگوی دولت اظهار کرد: نگاه کنید به صادرات نفتی در حالی که همین مقدار بسیار کمتر از دولت‌های نهم و دهم نفت فروخته ایم در حالی که انتقال پول امکان پذیر نبوده است. با ندیدن این عامل آیا قضاوت در مورد تورم کالا و نقدینگی قضاوت منصفانه ای است. اتفاقا آنانی که دم از کمبود تولید و عدم نگاه به داخل داشتند این آمار گواهی می‌دهد که چگونه در دولت دهم ۱۴.۴۳۲ میلیون دلار صادرات غیرنفتی ما داشته ایم و در دولت یازدهم ۳۱.۳۱۷ میلیون دلار و در دولت دوازدهم با وجود تحریم بیش از ۳۰.۰۱۸ میلیون دلار. آیا این شاخصی بر افزایش تولید داخلی نیست؟

ربیعی یادآور شد: از سال ۹۷ با شروع دولت ترامپ و خروج از برجام، فروش نفت را به پایین ترین سطح رساندن و از میلیاردها دلار خبری نبود. متاسفانه پیروی غیرقابل باورانه همه همسایه‌ها تا کشورهایی از آسیا تا آفریقا، کشورهای قدرتمند اروپایی و حتی دوستان قدرتمند ما، باعث فشار بی اندازه ای بر اقتصاد ایران شد.

وی افزود: امروز همگان به یاد بیاورند که مقامات آمریکایی گفتند که جمهوری اسلامی ایران ۴۰ سالگی خود را نخواهد دید و ۳ ماه دیگر در ایران رژیم تغییر خواهد کرد و برای آینده تصمیم خواهند گرفت اما در ۱۳۹۹ گفتند که شکست خوردیم. این پیروزی ایران به نحوی بود که در مبارزه انتخاباتی آمریکا کاندیدایی به نام بازگشت به برجام به کارزار انتخاباتی رفت و پیروز شد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: در حالی خسارت‌های ناشی از پاندمی کرونا باعث توقف رشد اقتصادی در کشورهای صنعتی جهان شد، ایران ناگزیر بود مقابله با پاندمی خسارت بار را توام با مقابله تحریم های یکجانبه و فراگیر آمریکا ادامه دهد. به رغم این تلاش عظیمی که دولت در کنار مردم صورت داد به طور عجیبی این روزها خیلی‌ها دچار فراموشی به شکل حیرت آوری شده اند و برخی افراد رنج وارده به تلاش مردم و مقاومت مردم در برابر آن مسائل را به هیچ گرفتند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با بیان اینکه در مرحله پساترامپی با اذعان به شکست دولت آمریکا این بار نیز دولت با نظریه تعامل عزتمندانه با جهان با استفاده از ظرفیت ها و بی‌نظیرترین افرادی که دانش و فهم جهانی بالایی دارند، تحریم‌ها را تا امروز به اندازه بسیار خوبی به عقب رانده ایم و به چشم انداز لغو همه تحریم‌های برجامی و فرابرجامی با نتایج عزتمندانه نزدیک شده ایم، گفت: در کنار این تلاش دولت با استفاده از فضای تحریم شکنی اولیه و سرمایه گذاری های صورت داده، زیرساخت‌های عظیمی در راه، تولیدات صنعتی از قبیل فولاد، پتروشیمی و خودکفایی بنزین و پروژه عظیم انتقال آب خلیج فارس و هزاران پروژه عظیم دیگر را سامان داده است. قطعا آثار این سرمایه گذاری ها در سال‌های آینده بر وضعیت اشتغال و بهبود اقتصاد ایران تاثیر خواهد گذاشت.  

دولت سختی‌ها و ناملایمات آینده ایران را هم پیشخور کرده است

وی افزود: من می خواهم یک صفت دیگری به دولت اضافه کنم، دولتی که سختی‌ها و ناملایمات و دشواری‌های سال‌های آینده ایران را نیز پیشخور کرده است. (دولت پیشخور مصائب!)

ربیعی در بخش دیگری از سخنانش با تسلیت درگذشت محتشمی پور گفت: ایشان از پیشگامان و همراهان امام بزرگوار و نهضت بود که عمر خود را در راه آرمان‌های انقلاب اسلامی وقف کرد و در مسیر دفاع از مقاومت و مردم مظلوم فلسطین و لبنان به دست تروریست‌های اسرائیلی به مرتبه جانبازی رسید. عدالتخواهی، آرمانی اندیشیدن و دفاع از حق و حقیقت از مهمترین شاخصه های اخلاقی ایشان بود.

ربیعی اظهار کرد: حجت الاسلام محتشمی‌پور در دوران فعالیت سیاسی خود حضور در وزارت کشور و مجلس شورای اسلامی منشأ خدمات ارزنده‌ای برای کشور بود و در بیان حق و حقیقت با حضور در عرصه مطبوعات به بیان روشنگری پرداخت.

سخنگوی دولت همچنین درگذشت علی مرادخانی را تسلیت گفت و افزود: کرونا مدیری دلسوز و خوشنام، دارای حسن خلق و مورد احترام اهل ادب و هنر را از جامعه و فرهنگ این مرز و بوم گرفت. این ضایعه و فقدان را به خانواده آن مرحوم، جامعه فرهنگ و هنر و رسانه و علاقه‌مندان ایشان صمیمانه تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند مهربان برای آن سفر کرده رحمت و مغفرت الهی و برای بازماندگان ارجمند صبر و اجر مسالت دارم.

 سیاست خارجی ایران با تغییر دولت‌ها، تغییر نمی‌کند

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری در ادامه درباره انتقادات جدی نامزدهای انتخابات به عملکرد دولت آقای روحانی و اینکه درصورت احیای برجام، و روی کار آمدن دولت بعد چه تضمینی برای اجرای آن وجود دارد، گفت: آمریکا در سال‌های گذشته یک جانبه از برجام خارج شد و تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی تازه‌ای را خلاف تعهدات خود علیه ایران وضع کرد.

وی افزود: ما نشان داده‌ایم تحت هر شرایطی پایبند به تعهدات بین‌المللی خود هستیم و این تصمیم ملی بود، برخلاف آمریکا که کارنامه سیاهی در عدم پایبندی به تعهدات خود و توافقات بین المللی خود دارد جمهوری اسلامی ایران تا کنون از هیچ یک از توافقات بین المللی خارج نشده است و تعهدات خود را نقض نکرده است چون تصمیمات در این خصوص یک اجماعی ملی و در سطوح ملی است تا زمانی که همه طرف  های برجام به تعهدات خود پایبند بمانند می‌توانند مطمئن باشند جمهوری اسلامی ایران از تعهدات خود را نقض نخواهد کرد.

سخنگوی دولت پایبندی به تعهدات و احترام به حقوق و قوانین بین المللی را یکی از اصول ثابت سیاست خارجی دانست و گفت: این سیاست با تغییر دولت‌ها دچار تغییر و دگرگونی نمی‌شود. به صراحت اعلام می‌کنم پرونده هسته‌ای یک پرونده ملی است که با اجماع در جمهوری اسلامی ایران به جلو رفته است،  به تحولات داخلی ما مرتبط نیست و دستگاه‌های حاکمیتی آن را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: در موضوعات ملی و کلان مانند همیشه هر نتیجه‌ای که در چارچوب حاکمیت به دست بیاید در همان چارچوب عمل می‌شود و با تصویب و اجماع مجموعه نظام درخصوص مذاکرات و نتیجه آن،  از سوی دولت آینده نیز قطعا محترم شمرده خواهد شد.

FATF ارتباطی به مذاکرات وین ندارد

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری در پاسخ به این پرسش که با توجه به شواهد موجود و اظهارات مسئولان روند مذاکرات وین مثبت بوده و به تحقق نتیجه نهایی نزدیک شده است و در صورت به نتیجه نرسیدن تیم مذاکره کننده تا روز انتخابات، مذاکرات تا کی ادامه دارد و آیا امیدی برای تصویب FATF وجود دارد یا نه، گفت: امیدواریم به‌زودی شاهد برگزاری دور نهایی مذاکرات و به نتیجه رسیدن این گفت‌وگوها باشیم و تا قبل از پایان مهلت قانونی این گفت‌وگوها آن را به نتیجه برسانیم.  

وی افزود: ما همانقدر که عجله‌ای در مذاکرات نداریم، با فرسایشی شدن مذاکرات نیز به شدت مخالفیم. تمرکز ما بر اتمام مذاکرات در زمان باقیمانده دولت است چه قبل و چه بعد از انتخابات و قطعی شدن نتیجه آن.  

سخنگوی دولت اضافه کرد: چون تصمیم ملی برای اساس اجماع ملی و تایید مقامات عالی نظام است، در این دولت و دولت بعد با این مساله یکسان برخورد و موضوع دنبال خواهد شد. هیچ مرزی هم برای اینکه امروز آن را به ثمر برسانیم وجود ندارد.در حال حاضر مایل نیستم زودتر از آنچه لازم است درباره سایر احتمالات گمانه زنی کنم.  

ربیعی یادآورشد: لوایح باقیمانده FATF به طور اصولی ارتباطی به مذاکرات وین برای احیای برجام ندارد و پرونده مستقلی است که تصمیم‌گیری در مورد آن در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام است. اما تایید می‌کنم که امید به تصویب لوایح سی اف تی و پالرمو در صورت احیای برجام قطعا تقویت خواهد شد اما تصمیم نهایی در این زمینه بر عهده مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

وی افزود: ما تمام استدلال‌های لازم را به مجمع ارائه کردیم و از روز اول معتقد بودیم دولت تصویب آن را به نفع و تاخیر آن را به زیان ملت می‌دانست و  عده‌ای می‌گفتند برجام است و عده‌ای می‌گفتند وقتی تحریم است چه نیازی به تصویب ‌FATF است. دولت دیدگاه درستی در این زمینه داشت هم باید تحریم را به عقب می‌راندیم و هم تصویب نکردن لوایح سی اف تی و پالرمو را به نفع کشور نمی‌دانستیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره پرداخته نشدن به موضوع کرونا و تحریم به عنوان دو عامل تاثیرگذار در اقتصاد کشور در مناظرات گفت: اجازه بدهید ضمیر حرف‌های من کاندیداهای انتخابات نباشند و به طور کلی بگویم اگر برخی افراد امروز درباره تحریم و فشار حداکثری صحبت کنند، دچار پارادوکسی با کارنامه خودشان می‌شوند به همین دلیل از بیان این مطالب امتناع می‌کنند.

تحریم و کرونا از منظر طراحان سوالات مناظره نامزدها ارزش ندارد

وی افزود: از ماه‌ها قبل احساس می‌شد، عده‌ای نمی‌خواهند موضوع تحریم، چه از منظر حل مساله تحریم و چه از منظر نحوه مواجهه با آن، در منظر افکار عمومی زیاد مطرح شود که این یک مساله مشهودی بود و از نوشته‌های نامزدها مشخص بود.

ربیعی گفت: عده‌ای در چند سال گذشته، در تحلیل و تبیین مسائل روز، همیشه نسبت به موضوع تحریم و همچنین کرونا، موضع نادیده‌انگاری و انکار داشته‌اند و از طرح اثرات فشار حداکثری و جنگ اقتصادی بر معیشت و زندگی مردم، چشم پوشی کرده‌اند. حتی یک کلمه نشنیدم درباره تحریم و تلخی آن بر مردم صحبت کنند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری تصریح کرد: اما صدا و سیما به عنوان تهیه کننده سوالات مناظره‌ها، باید مطرح می‌کرد که چرا تاثیر فشار حداکثری، کرونا و جنگ اقتصادی را نادیده گرفته است. گویی تحریم و کرونا از منظر طراحان سوالات، ارزشی برای طرح‌شدن و قضاوت مردم ندارد. برای همین معتقدم این سوال شما، یک پرسش بزرگ برای همگان است.

وی افزود: در سال‌های اخیر، مخالفان دولت یک دوگانه جعلی ساخته‌اند و فکر می‌کنند اگر تاثیر تحریم و کرونا، به عنوان مشکلات اقتصادی کشور نادیده بگیرند، به آنان این فرصت جعلی را می‌دهد که ناکارآمدی دولت را به زعم خود اثبات کنند. 

ربیعی گفت: جریان‌هایی که به دولت می‌تازند و می‌گویند ما بهتر اداره می کنیم، باید بگویند چگونه کشور را در شرایط تحریم و در دوره‌ای که ‌ترامپ قصد فروپاشی ایران را داشت، اداره می‌کردند. باید به مردم توضیح بدهند در موقعیت هم‌بسته و توام‌شده تحریم‌ها با پاندومی کرونا که اقتصاد جهان را دچار مشکل کرد، چگونه می‌توانستند کشورداری کنند و چه طرحی داشتند. 

آنچه در هشت سال اخیر دیدم، بالا رفتن منتقدان دولت از تحریم‌های فرو ریخته تحریم است

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس‌جمهوری ادامه داد: متاسفانه آنچه من تاکنون در این ۸ سال دیده‌ام، حمله و تخریب دولت و بالارفتن منتقدان دولت از دیوارهای فرو ریخته تحریم‌ توسط دولت است. بنابراین با این حرف‌های سلبی و تخریبی که بنا است کسانی بر آن فراز بیابند، اگر نقش تحریم و کرونا بیان شود، قطعا این گونه تاختن‌ها، ‌بی‌معنی خواهد بود؛ چرا که اگر تاثیر واقعی کرونا و تحریم بر اقتصاد کشور، به خوبی ارزیابی و تشریح شود همه متوجه خواهند شد که طرح ناکارآمدی دولت، نه تنها قضاوتی نادرست و تبلیغات غیرواقعی است بلکه از قضا، ‌تلاش‌های دولت را در مواجهه با کرونا و تحریم، نشان داده و ثابت می‌کند.

وی اضافه کرد: اینهایی که می‌گویم فردا نقد ننویسید فلانی گفت وضع خیلی خوب است؛ از آنچه شما می‌گویید من سخت‌ترش را می‌دانم اما باید بحث درست از این وضعیت شود و چه خوب است از همه نامزدها پرسیده شود که اگر درآمد قابل دسترس نفتی دولت از ۱۰۰ میلیارد دلار به زیر ۵ میلیارد دلار رسید، برنامه‌شان برای اداره کشور چه خواهد بود؟ جریان‌های سیاسی به مردم بگویند اگر همان درآمد اندک نفتی را هم نتوانند وارد کشور کنند، چطور می‌خواهند امور را تمشیت کنند؟
ارز ترجیحی در آن شرایط درست ترین تصمیم گیری بود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ای‌کاش سوال می‌شد اگر در شرایط عدم تعادل اقتصادی، کمبود ارز و هجوم نقدینگی به سمت خرید ارز  قرار بگیرند، برای دفاع از زندگی و معاش مردم، به جز ارز ترجیحی چه کار دیگری می‌توانند انجام بدهند، تاکید کرد: در نظرگرفتن ارز ترجیحی در آن شرایط، درست‌ترین و عملی‌ترین تصمیم گیری بود. بهترین و عملی‌ترین تصمیمی براساس پیشگیری از بسیاری از مسائل است و تئوری استراتژی یعنی همین.

 منتقدان بگویند چگونه می‌توانستند از تلاطم ونزوئلایی شدن ایران پیشگیری کنند

وی ادامه داد: در تحریم با دیدن همه متغیرها و واقعیت‌ها و با دیدن قصد خارجی از سوی دولت زورگوی ترامپ برای شوراندن مردم، کسی نمی‌تواند تصمیم گیری ساده‌اندیشانه کند و ما هم با وجود همه اشکالات که ارز  ۴۲۰۰ داشت، می‌دانستیم انتقاداتی می‌شود اما منتقدین بگویند اگر آنها جای این دولت بودند چه می کردند وقتی که حمله فیزیکی علیه ایران به حمله به تمامیت ذهنی ایران تبدیل شده بود.

ربیعی اضافه کرد: هر چند نارسایی‌هایی وجود داشت اما چگونه می‌توانستند در آن شرایط و آن‌روزها از تلاطم روزانه قیمت‌ها و طرح ونزولایی کردن ایران پیشگیری کنند.

سخنگوی دولت گفت: کاش پاسخ می‌دادند در زمان تحریم، فقدان سرمایه‌گذاری خارجی، بی‌ثباتی سرمایه‌گذاری در داخل، عدم تعادل ارز، چگونه پروژه‌های اقتصادی بزرگ را طراحی‌کرده و به همین اندازه ایجاد اشتغال می‌کردند؟ اتفاقا مردم فراموش نمی‌کنند، به خاطر اینکه مردم و دولت با مقاومتی که انجام دادند، و امروز دیوارهای تحریم‌ در حال فروریختن است و مطمئن هستیم در دولت بعدی ، قطعا مشکلات اقتصادی را که دولت تدبیر و امید با آن مواجه بود، نخواهد داشت، مردم قضاوت خواهند کرد.

وی افزود: ارزش دارایی مردم کاهش یافت و زندگی بر مردم سخت شده بود. قصد داشتند ایران را از هم بپاشانند و امروز همان ظالمان گفتند که شکست خوردیم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری در پاسخ به سوال ایرنا درباره اینکه آیا به درخواست دولت برای پاسخگویی به اتهام زنی‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری علیه دولت در اولین مناظره داده شده است و پاسخ دولت به این اتهام زنی‌ها چیست؟ گفت: براساس قانون علاوه بر سازمان صدا و سیما، کمیسیون نظارت بر تبلیغات تلویزیونی هم موظف هستند فرصت مقتضی را برای هر شخصی از جمله دولت تمهید کنند. 

ربیعی افزود: هفته گذشته از سازمان صدا و سیما قبل از آغاز مناظرات تلویزیونی درخواست کردیم و سه راه کار پیشنهاد دادیم که اجازه بدهید که نماینده دولت زنده در مناظره حاضر شود یا برنامه ضبط کند و یا بیانیه منتشر کند. منتظر پاسخ بودیم که تا الان پاسخی نگرفته‌ایم.

سخنگوی دولت ادامه داد: بعد از مناظرات بلافاصله خدمت آقای علی عسگری و هم وزیر کشور نامه ارسال کردیم و درخواست حقوق قانونی دولت در این زمینه شدیم. امیدواریم شاهد رفتاری منصفانه بر مبنای قوانین از سازمان صدا و سیما باشیم. چنانچه فرصتی برای پاسخ دولت تعیین نشود سنجش بسیاری از گفتارها و ادعاها برای مردم روشن نخواهد بود. اگر دنبال شفافیت هستیم و اینکه مردم براساس واقعیت تصمیم بگیرند اجازه دهیم که قضاوت درست برای افکار عمومی ایجاد شود.

وی گفت: این درخواست ما از صدا و سیما از این جهت است که اگر این موارد پخش نشود هم اتهامات بی پایه و اساس در تاریخ خواهد ماند و هم مخاطبان ما از شرایط کشور مطلع نخواهند شد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری افزود: عدم وقت مقتضی توسط صدا و سیما  برای پاسخگویی هم با قوانین ناسازگار است و هم با ارزشهای اخلاقی ما و هم با لزوم شفافیت به لحاظ تقویت در مشارکت حداکثری منافات دارد.

ربیعی با بیان این که نتیجه این اقدامات و واکنش‌ها را متعاقبا اطلاع رسانی خواهیم کرد، گفت: با برخی اعضای کمیسیون نظارت بر تبلیغات تلویزیونی صحبت کردم و روز گذشته هم تمام مواردی که توهین، تهمت و افترا و مواردی که حاوی مطالب نادرست بود را در دو نامه تنظیم کردیم و به صدا و سیما و هم اعضای کمیسیون ارسال کردیم که قرار شده است در جلسه ای که دارند بررسی شود. 

سخنگوی دولت ادامه داد: ما دو قانون داریم هم براساس قانون کمیسیون نظارت مواردی که تهمت و افترا است اجازه جواب دادن به آن داده شود و هم علاوه برآن قانون مصوبه مجمع تشخیص مصلحت در قانون سازمان صدا و سیما که اگر نسبت به دولت و یا هر فردی گفته شود باید اجازه دهند پخش شود اقدام کنند. 

وی گفت: ممکن است گفته شود هیچ اتفاقی ممکن است نیفتد. براساس قانون پیش بینی شده مرحله اول اگر پاسخ ندادند به کجا شکایت کنیم. مرحله دوم اگر نشد به قوه قضاییه شکایت کنیم. همه روال را دنبال خواهیم کرد و اگر نتیجه ای نگیریم به قوه قضاییه پناه خواهیم برد و درخواست خود را خواهیم داد.

ربیعی ادامه داد: متاسفانه در این مناظرات مطالبی بیان شد که کارآمدی کل نظام و تمام تلاشهای حاکمیت و ملت را زیرسوال بردند. از جمله واژگانی از این قبیل که همه جا را فساد گرفته است ، هیچ کس منکر وجود فساد نیست اما این تعبیر تعبیری قطعا نادرست است.

سخنگوی دولت گفت: متاسفانه همه این تخریب ها و حمله ها را به نحوی بیان کردند که گویی در این کشور نه تحریمی بوده و نه کرونایی بوده و ظاهرا پدیده ای به نام ترامپ و فشار حداکثری و یک حادثه بزرگ به نام جنگ اقتصادی از تاریخ سیاسی ایران حذف شده است. انگار از ویرانه های خرمشهر و کشور دوران دفاع مقدس گفته شود ولی از صدام و جنگ تحمیلی سخنی به میان نیاید. مثل اینکه صدای شکست خوردن فشار حداکثری به ایران هنوز به گوش طراحان سوال نرسیده بود و نه به گوش برخی دیگر.

ربیعی یادآور شد: وقتی بایدن با شعار برگشت به برجام به میدان آمد و آمریکایی ها ادعا کردند فشار حداکثری شکست خورده گویی این امر در خلا رخ داده و نه درد و رنج مردم و نه مقاومت ملی و نه دپیلماسی پرافتخار و مسلط و نه مدیریت عدم فروپاشی ایران همه اینها به فراموشی سپردند.

وی گفت: در حالیکه هنوز در تحریم به سر می بریم و هنوز تحریم گلوی ملت را دارد می فشارد ، وقایع تاریخی کشور توسط عده ای نادیده گرفته شده است. درست در همین نقطه است که مشاهده می کنیم تحریم و تحریف به نقطه تلاقی رسیده اند.
سخنگوی دولت افزود: فشار مادی ناشی از محدودیت های فیزیکی تحریم از جمله محدودیت در واردات و صادرات و جا به جایی پول و  انکار وجود تحریم در ماشین تبلیغاتی ضد دولتی،  موجب شد مردم به اندازه کافی نسبت به حقیقت و ماهیت تحریم و تلاش های دولت در مورد آثار تحریم مطلع نشوند و در نتیجه تحریم عبارت است از ایجاد ابهام و پمپاژ ناامیدی بین مردم.
ربیعی ادامه داد: مگر می شود مسائلی همچون علت افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی، عدم تعادل در بازار قیمت ها ، کاهش سطح زندگی مردم و فساد را بدون تاثیر تحریم بررسی وتحلیل کرد. معلوم است با انکار اثر تحریم، تحلیل نادرست به دست می آید.

وی گفت: استفاده می کنم از نوشته یکی از تحلیل گران ایرانی، تحریم و لیست سیاه FATF یعنی بازار سیاه؛ یعنی صرافی به جای بانک؛ یعنی پول نقد به جای تراکنش رسمی و ثبت شده؛ یعنی کمبود کالای اساسی،یعنی تشکیل باند قاچاق، یعنی انحصار؛تحریم یعنی واردات به چند برابر قیمت،یعنی دلال، یعنی واسطه، یعنی پورسانت؛ یعنی ارائه خدمات اساسی به چند برابر قیمت؛ تحریم یعنی اضطراب در اذهان عمومی،یعنی احتکار؛ یعنی اولویت‌بندی کالا، یعنی ارز دولتی برای کالای اساسی،یعنی ثبت‌ِ سفارش صوری؛یعنی کاهش چشم‌گیر درآمدهای دولت، یعنی حقوق معوقه؛ تحریم یعنی فرسایش،یعنی تحلیل تدریجی دیوان‌سالاری؛ تحریم یعنی سیر در فضای اضطراب و اسثتنا؛ یعنی خوره به جان و تار و پود بوروکراسی؛ تحریم یعنی سهمیه‌بندی،یعنی سهم‌خواهی،یعنی سهم‌فروشی؛یعنی رخنه کردن کاسبان تحریم در بافت قدرت، یعنی تخطئه کسانی که با تحریم مبارزه می‌کنند،یعنی لابی‌گری برای حفظ رقیب در لیست سیاه وزارت دارایی آمریکا،یعنی کارشکنی،یعنی مبارزه با شفافیت؛ تحریم یعنی فساد ناگزیر؛یعنی فساد سیستمیک. چگونه می شود از مبارزه با فساد سخن گفت به تحریم و FATF نپرداخت.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پیگیری عوامل و جزییات انتشار فایل صوتی  ظریف گفت: در پی پاسخ مشابه به خبر دانشجو در هفته گذشته، همانگونه که اظهار کردم بنابر اظهارات مقام قضایی شعبه ای در دادستانی تهران مشخص و علاوه بر وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه جزو ضابطین پرونده می باشند. 

وی گفت: امیدواریم نتایج تحقیقات هر چه سریعتر مشخص و منتشر شود. در انجام امور تحقیق هرگونه همکاری که لازم بوده انجام شده است. 

ربیعی افزود: از اول من معتقد بودم این یک توطئه علیه نظام و دولت بوده و آثار این سرقت حمله به سیاست خارجی دولت و از میدان به در کردن کنشگران عرصه سیاست خارجی و خادمان ملت بوده است. 

 

ادامه دارد 

 

ارسال نظر