روحانی: سند جنایت جنگ اقتصادی و اعمال کنندگان تحریم باید منتشر شود

رییس جمهوری گفت: لازم است برای آگاهی همگان سند جنایت تحمیل جنگ اقتصادی و اعمال کنندگان تحریم‌های فراگیر و بی‌سابقه منتشر شود تا همه دنیا از جنایت ضد بشری دولت ترامپ علیه ملت ایران آگاه شوند.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، دویست و سی و سومین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت روز سه شنبه به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری برگزار و در این جلسه گزارش شاخص‌های کلان اقتصادی پس از دوره فشار حداکثری و جنگ اقتصادی و شوک حاصل از کرونا و اثرات این دو عامل برونزا بر اقتصاد کشور ارائه شد.

در این گزارش با توجه به روند توسعه و رشد اقتصادی کشورمان در فاصله سال های ۹۳ تا ۹۶ و مقایسه با وضعیت اقتصاد ایران در صورت نبود تحریم‌ها در سال‌های ۹۶ تا ۹۹، خسارات و تبعات منفی تحریم‌های آمریکا بر شاخص‌های کلان اقتصادی از جمله تولید ناخالص داخلی، نقدینگی، تورم، اشتغال و تراز تجاری در طول جنگ اقتصادی مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته است.

رییس جمهوری با اشاره به این گزارش تصریح کرد: لازم است برای آگاهی همگان سند جنایت تحمیل جنگ اقتصادی و اعمال کنندگان تحریم‌های فراگیر و بی‌سابقه منتشر شود تا همه دنیا از جنایت ضد بشری دولت ترامپ علیه ملت ایران آگاه شوند.

روحانی با اشاره به عوارض جنگ اقتصادی و تاثیر آن بر توسعه اقتصادی کشور و زندگی و معیشت عامه مردم گفت: جنایت علیه بشریت به طور معمول در اذهان عمومی، معادل جنگ و درگیری نظامی دیده می‌شود در صورتی که تحریم و جنگ اقتصادی نیز باید به عنوان جنایتی خاموش علیه بشریت شناخته و ثبت شود و ایران به عنوان قربانی این اقدام غیر انسانی سند جنایت تحریم کنندگان را به جهانیان ارائه خواهد کرد.

رییس جمهوری با تشریح مقاومت مردم و مدیریت دولت در مقابله با این جنگ و شکست دادن تحریم کنندگان گفت: در کنار سند جنایت ترامپ که در راه توسعه و پیشرفت یک کشور و ملت مانع ایجاد کرد و به معیشت مردم و حتی سلامت و بهداشت و درمان آنان آسیب و زیان وارد ساخت باید سند مقاومت و مدیریت مقابله با جنگ اقتصادی هم به دنیا ارائه شود.

روحانی با قهرمانانه خواندن سند مقاومت و مدیریت جنگ اقتصادی گفت: اینکه بعد از سه سال و نیم جنگ اقتصادی تحریم‌گذاران امروز به شکست خود اذعان می‌کنند، خود گواه بزرگی بر پیروزی ملت ایران و مدیریت موثر در مقابله با جنگ اقتصادی است که همه موظف به ارائه این سند هستند.

در این جلسه سرپرست بانک مرکزی گزارش شاخص‌های کلان فصل زمستان گذشته و عملکرد سال ۹۹ اقتصاد ایران را ارئه کرد.

براساس این گزارش، برغم همه مشکلات ناشی از جنگ اقتصادی و کرونا، در این فصل، شاخص تولید در بخش‌های مهم مثبت شده است.

همچنین در این جلسه وزیر صنعت، معدن و تجارت برنامه مانع‌زدایی و تشویق تولید در حوزه صنایع و معادن را ارائه کرد که پس از بحث و بررسی، ادامه تلاش‌ها در زمینه تسهیل فضای سرمایه‌گذاری و تولید و زدودن مقررات دست و پا گیر، با همکاری دیگر دستگاه‌های ذیربط برای تداوم رشد بخش صنعتی کشور مورد تاکید قرار گرفت.

رییس جمهوری با اشاره به عملکرد چشمگیر بخش صنعت و معدن در سال ۹۹، برغم همه فشارهای تحریمی و کرونا، از تلاش صنعتگران، سرمایه‌گذاران و کارگران و مهندسان این بخش قدردانی کرد و گفت: به راستی حماسه افزایش تولید کشور در هنگامه فشار حداکثری خارجی، فصل افتخار آفرینی در تاریخ اقتصاد کشور است و جفاست اگر با سیاه‌نمایی این حماسه مقاومت عالمانه بدلیل ملاحظات سیاسی و جناحی نادیده گرفته شود.

 

ارسال نظر