نوبخت: ۱۰ هزار میلیارد ریال برای سد نرماب مینودشت هزینه شد

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه گفت که تاکنون ۱۰ هزار میلیارد ریال برای تکمیل سد نرماب چهل چای مینودشت هزینه شده که ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال آن به عنوان مطالبات پیمانکار به‌زودی پرداخت می‌شود.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، محمدباقر نوبخت روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از سد نرماب مینودشت به خبرنگاران اظهار داشت: بخشی از ۱۰ هزار میلیارد ریال هزینه انجام شده برای ساخت سد نرماب مربوط به مطالبات پیمانکار است که دولت خود را متعهد به پرداخت آن می‌داند. 

وی افزود: باتوجه به اهمیت این سد برای جمع آوری و تنظیم آب به‌ویژه سیلاب‌هایی فصلی که استان گلستان با آن مواجه است، اجرای آن در اولویت برنامه‌های دولت تدبیر و امید قرار گرفت.

رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: در چند سال گذشته نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد ریال برای این پروژه سرمایه‌گذاری شد به طوری که امکان آبگیری این سد از نظر فنی تا پایان ماه جاری وجود دارد.

نوبخت اضافه کرد: این پروژه یک کار بزرگی است که غیر از تنظیم آب و جمع آوری سیلاب‌ها، بحث چگونگی انتقال آب برای شرب مردم منطقه نیز مورد توجه قرار دارد.

وی بابیان اینکه تا پایان دولت دوازدهم و در دولت سیزدهم برای تکمیل این سد تلاش می‌شود، ابراز امیدواری کرد که با تکمیل این پروژه از این پس، گلستان شاهد سیل‌های خسارت‌زا نباشد و آب شرب مورد نیاز مردم و نیز بخش صنعت برطرف شود.

معاون رییس جمهوری همچنین از مراحل ساخت واحدهای مسکونی روستای جنگلده بالا مینودشت از روستاهای واقع در حریم مخزن سد نرماب چهل چای نیز بازدید کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان نیز روز گذشته دوم تیرماه در نشست خبری اعلام کرد: آبگیری سد نرماب مینودشت در انتظار پاسخ کمیته آبگیری وزارت نیرو است.

سیدمحسن حسینی همچنین ۲ هفته قبل نیز گفته بود که میزان پیشرفت سد نرماب ۸۸ درصد است که تکمیل بدنه (مخزن) این سد به سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و در قانون بودجه امسال حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای آن پیش بینی و تصویب شده است.

به گزارش ایرنا، عملیات ساخت سد نرماب چهل‌چای از سال ۱۳۹۰ با اعتبار اولیه چهار هزار میلیارد ریال ( ۸۵ درصد فایناس داخلی و سهم قرارگاه خاتم‌ و ۱۵ درصد سهم دولت) بر روی سه رودخانه نرماب، چهل‌چای و خرمالو مینودشت آغاز شد و قرار بود تا سال ۱۳۹۵ به بهره‌برداری برسد اما به سبب عدم تخصیص کامل اعتبارات مورد نیاز هم اکنون پیشرفت فیزیکی آن به ۸۸ درصد رسیده است.

این سد که از نوع خاکی همگن به ارتفاع ۶۰ متر، عرض تاج سد ۱۰ متر و طول تاج ۸۰۷ متر یکی از طرح عمرانی و زیربنایی گلستان است و ظرفیت ذخیره ۱۲۵ میلیون مترمکعب آب و قابلیت تنظیم تا ۱۹۲ میلیون مترمکعب را دارد، علاوه بر رفع کمبود آب شرب افزون بر ۵۵۰ هزار نفر جمعیت چهار شهر و ۱۳۰ روستای شرق استان، تامین آب ۱۸ هزار هکتار اراضی زراعی و کنترل و ذخیره سیلاب‌های فصلی را برعهده خواهد داشت.

عملیات اجرایی احداث ۲۰۰ واحد مسکونی روستای جنگلده بالا از توابع بخش مرکزی مینودشت که در طرح جابجایی روستاهای واقع در حریم مخزن سد نرماب چهل‌چای این شهرستان قرار دارد از ۲۷ خرداد سال گذشته آغاز شد.

محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهوری همچنین از ۲ پروژه درحال ساخت بیمارستان ۹۱ تخت‌خوابی رامیان و مجتمع فرهنگی اداره ارشاد اسلامی آزادشهر نیز بازدید کرد.

شرکت در مراسم بهره برداری از ساختمان پزشکی قانونی گنبدکاووس، بهره برداری از مسکن محرومان و مسکن ویژه روستایی در آق قلا و افتتاح مرکز نوآوری دانشگاه علوم پزشکی و منابع طبیعی، بهره برداری از مدرسه ۱۶ کلاسه شفقت گرگان و افتتاح چند طرح در سایت پرورش میگوی گمیشان از دیگر برنامه‌های امروز پنجشنبه رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در سفر به گلستان است.

ارسال نظر