سرمایه‌گذاری درمناطق آزاد و نفتی، راهبرد دولت برای اشتغالزایی

اهمیت سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و دارای منابع نفت و گاز دولتمردان را برآن داشت تا در مدت ۸ سال گذشته اقدامات راهبردی در راستای رفع موانع تولید، سهولت در نحوه پرداخت تسهیلات و در نهایت افزایش اشتغال انجام دهند.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، احیای واحدهای راکد و نیمه فعال بخش دیگری از تلاش های دولت در حوزه صنعت بوده که در نهایت منجر به رونق تولید و تحول مهم در این حوزه شد و تحریم ها نیز نتوانست در برابر عزم و اراده ملی قد علم کند و ثمره این استقامت و پایداری بهره گیری مناسب از ظرفیت مناطق آزاد و دارای نفت و گاز در راستای رشد شاخص های توسع و اشتغالزایی شد.

دولت در ادامه موفق شد از اقتصاد تک محصولی خارج شده و اقدامات لازم را برای رونق صادرات غیرنفتی به عنوان امری مهم برای برون ‌رفت از بن‌بست‌های اقتصادی کشور صورت دهد و نتیجه این دور اندیشی افزایش حجم صادرات به لحاظ وزنی و ارزی شد.

خبرنگاران مراکز استانی در راستای تهیه سلسله گزارش هایی از مهمترین دستاوردهای دولت برای تحقق جهش تولید در هفته گذشته به تشریح موضوعات مورد اشاره پرداختند که در ادامه به خلاصه این مطالب اشاره می شود و خوانندگان می توانند برای مطالعه کامل گزارش ها به سایت مراکز استانی مراجعه کنند.

همچنین در هفته گذشته تجهیز فرودگاه شهدای ساری، تغییر و تحول اساسی در توسعه فعالیت شیلات هرمزگان، ایجاد سرپناه برای زلزله زدگان قطور در شهرستان خوی، در مدار قرار گرفتن سسیکل ترکیبی خرم آباد، تحول در زیست بوم روستاییان مازندران، رشد حجم صادرات غیرنفتی در خراسان جنوبی و بازگشت واحدهای صنعتی راکد به چرخه تولید، محور گزارش های خبرنگاران ایرنا بود که در ادامه می خوانید:

 

آذربایجان شرقی

خیز ارس برای توسعه با افتتاح ۵۷ هزار میلیارد ریال طرح تولیدی و عمرانی عنوان گزارش مرکز تبریز است که تلاش برای توسعه سرمایه گذاری در منطقه آزاد ارس از جمله رویکرد های اصلی دولت تدبیر و امید در طول هشت سال اخیر دانسته و در مقدمه آورده است: در سه ماهه نخست امسال در قالب بهره برداری و کلنگ زنی طرح هایی به ارزش بیش از ۵۷ هزار میلیارد ریال نمود عینی یافت.

منطقه آزادارس در هشت سال گذشته، به رغم تحریم های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا و متحدانش، گام های بزرگی در مسیر توسعه و عمران برداشته که افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی صادرات و تولید در آن از جمله شاخص های عینی سیر صعودی این منطقه مرزی محسوب می شود. 

در همین راستا تنها در سه ماهه نخست امسال ۵۳ طرح تولیدی، صنعتی و عمرانی با سرمایه گذاری بیش از ۲۶ هزار میلیارد ریالی به صورت ویدیو کنفرانس و با دستور رییس جمهوری در منطقه آزاد ارس افتتاح شده که نشان از اهتمام دولتمردان برای بهره گیری از ظرفیت مناطق آزاد در راستای اعتلای کشور دارد.

علاوه بر این سال گذشته نیز افزون بر ۲۳  طرح سرمایه گذاری در منطقه آزاد ارس با میزان سرمایه گذاری ریالی ۱۱ هزار و ۹۴۴ میلیارد ریال و  سرمایه گذاری ارزی ۷۰.۵ میلیون یورویی و ۴.۸ میلیون دلاری با اشتغالزایی برای یک هزار و ۳۵۲ نفر افتتاح شده و به بهره برداری رسیده است.

سازمان منطقه آزاد ارس در طول سال های فعالیت دولت تدبیر و امید دستاوردهای دیگر از قبیل عضویت در جامعه جهانی گردشگری و جامعه ایمن، شهر ایمن، کسب رتبه برتر مرکز رشد ارس در بین مناطق آزاد، کمک به احداث مسجد جلفا، کمک ۱۰۰ میلیارد ریالی ارس به حوزه آموزش و پرورش منطقه در زمینه احداث، تجهیز و تعمیر مدارس و هزینه کرد ۶۰۰ میلیارد تومانی در پروژه های زیربنایی، عمرانی، مسیرها، ریل و جاده ای نیز داشته است.

منطقه آزاد ارس به مرکزیت جلفا در شمال غرب کشورمان در مجاورت جمهوری آذربایجان و ارمنستان قرار گرفته و با بیش از ۷۰ هزار هکتار وسعت در قالب چهار ناحیه منفصل، ۱۳۷ کیلومتر با تبریز فاصله دارد.

 

سرمایه‌گذاری درمناطق آزاد و نفتی، راهبرد دولت برای اشتغالزایی

 

آذربایجان غربی

بازسازی ۲۵۵۰ واحد زلزله‌زده؛ تلاشی برای بازگشت آرامش به قطور عنوان گزارشی است از مرکز ارومیه که از همت و تلاش شبانه روزی مسوولان در راستای ایجاد سرپناه برای ۲ هزار و ۵۵۰ خانواری که در زلزله اسفند ماه سال ۱۳۹۸ قطور در شهرستان خوی در شمال استان مسکن خود را از دست داده بودند، نوشته است.

در بخشی از مقدمه این گزارش می خوانیم: حدود ۱۶ ماه از زلزله چهارم اسفند ۱۳۹۸ قطور می‌گذرد و تلاش مسوولان آذربایجان‌غربی برای بهبود اوضاع این منطقه زلزله‌زده بیشتر نمایان می‌شود زیرا همت و عزم مسوولان برای تامین مسکن مردم زلزله‌ به صورت شبانه روزی همچنان ادامه دارد.

از همان روزهای نخست که با تاکید استاندار آذربایجان غربی و مسوولان استانی و کشوری، روند خدمات رسانی به مردم منطقه زلزله زده قطور خوی آغاز شد، تاکنون هیچ یک از مردمان زلزله‌زده بدون سرپناه نبوده اند.

حال که ۱۶ ماه از آغاز آن تلاش بی وقفه می‌گذرد، بسیاری از وعده های مسوولان به بار نشسته و هرچند کار تکمیل نشده ولی بار زیادی از مشکلات از روی دوش زلزله زدگان قطور برداشته شده است.

همه این کارها، با وجود ۱۶ ماه جدال مسوولان و دست اندرکاران در منطقه زلزله زده قطور با شیوع کرونا نیز بوده که می‌توانسته مانعی در برابر اقدامات باشد ولی اجازه این کار داده نشده است

رییس سازمان مدیریت بحران کشور در حاشیه سفر به هفته گذشته به منطقه قطور،  گفت: از مجموع چهار هزار و ۵۰۰ واحد نیازمند بازسازی در قطور،   ۲ هزار و ۵۵۰ واحد به اتمام رسیده و مابقی نیز در مراحل نهایی خود قرار دارد.

اسماعیل نجار ادامه داد: مراحل کاری و تعمیر هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی خسارت دیده به اتمام رسیده است.

وی بیان کرد: روند بازسازی مناطق زلزله قطور خوی مطلوب است و بیمه منازل روستایی در نوار مرزی توسط استانداری آذربایجان‌غربی اقدامی ارزشمند بود.

وی تاکید کرد: در قالب این اقدام ارزشمند ۶٠٠ میلیارد ریال خسارت به روند بازسازی مناطق زلزله زده کمک شد.

 

ایلام

از مرکز ایلام هم در راستای تشریح دستاوردهای دولت در هشت سال گذشته مطلبی با عنوان سرمایه‌گذاری ۱۷۰ هزار میلیارد تومانی برای توسعه ایلام منتشر شده که در مقدمه آن آمده است: دولت در مدت هشت سال گذشته با بیش از ۱۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در حوزه های مختلف ،دستاوردهای قابل توجهی را در بخش های عمرانی، زیرساختی، اشتغال، خدمات و بهداشت برای استان ایلام به ارمغان آورده است.

این میزان هزینه‌ کرد طی هشت سال در استان ایلام بی‌سابقه است و این عملکرد و نگاه ویژه دولت به استان ایلام باعث رونق، شکوفایی، عمران و آبادانی چشمگیر این خطه خواهد شد.

۱۳۶ هزار میلیارد تومان از مجموع ۱۷۰ هزار میلیارد تومان در همه بخش‌های مختلف استان تحقق یافته است و اهتمام جدی برای اشتغال‌زایی پایدار جوانان و نیز تقویت زیرساخت‌های عمرانی و خدماتی استان نشان از توجه ویژه و خاص دولت تدبیر و امید به استان ایلام دارد.

ایلام استانی غنی و سرشار از منابع نفت و گاز است و دولت در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی سرمایه‌گذاری های عظیمی در استان ایلام انجام داده و از مهمترین این اقدامات تلاش برای تکمیل مجتمع بزرگ پتروشیمی ایلام و افتتاح فازهای اول و دوم این مجتمع است.

همزمان نیز واحدهای پتروشیمی در شهرستان‌های دره‌شهر، هلیلان و مهران در دست اقدام است و در مجموع دولت تدبیر و امید ۱۰۷ هزار میلیارد تومان در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی در استان ایلام سرمایه‌گذاری کرده که یک رکورد تاریخی برای این حوزه در منطقه و حتی کشور محسوب می‌شود و ایلام هم‌اکنون قطب صنعت پتروشیمی در غرب کشور است.

خدمات نظام در دوره دولت تدبیر و امید در بخش‌های آب، خاک و کشاورزی نیز شایان ذکر است و ۲ طرح احیای اراضی و سامانه گرمسیری تحول بسیار عظیمی در این حوزه در استان ایلام ایجاد کرده است.

اجرای این طرح‌ها باعث شد وسعت زمین‌های آبی استان از ۷۰ هزار هکتار در سال ۹۲ به بیش از ۱۵۰ هزار هکتار در این هشت سال برسد و طرح سامانه گرمسیری به ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

خراسان جنوبی​

در ادامه از مرکز بیرجند هم گزارشی با عنوان رشد ۴ برابری حجم صادرات غیرنفتی در خراسان جنوبی منتشر شده و به تشریح اقدامات انجام شده دولت در راستای افزایش صادرات غیرنفتی از نظر ارز دلاری و حجم پرداخته است.

در مقدمه این گزارش می خوانیم: مجموع خروجی صادرات غیرنفتی استان خراسان جنوبی در پایان سال ۹۹ از نظر ارز دلاری ۹۲ درصد و از لحاظ حجم صادراتی (وزنی) نسبت به ابتدای دولت تدبیر و امید ۴۰۲ درصد معادل چهار برابر افزایش داشته است.

صادرات نقش مهمی در ثبات اقتصادی هر منطقه‌ای داشته و در حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنعتی و خدماتی موجب تحول چشمگیری می‌شود. در دهه‌های اخیر به ویژه دولت یازدهم و دوازدهم که کشور با ناعادلانه‌ترین تحریم‌ها مواجه است، خروج از اقتصاد تک محصولی و رونق صادرات غیرنفتی به عنوان امری مهم برای برون ‌رفت از بن‌بست‌های اقتصادی کشور مطرح است.

هرچند سال‌های سال ایران بر اساس اقتصاد نفتی اداره می‌شد اما به دلیل مسایل و مشکلات متعدد از جمله تنگناهای ارزی توفیقی ایجاد کرد که وابستگی کشور از نفت جدا و به اقتصاد و صادرات غیرنفتی به ویژه در استان‌های مرزی متکی شود.

خراسان جنوبی به عنوان سومین استان پهناور ایران دارای ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان است.

این استان مرزی دارای ۲ گمرک رسمی به نام گمرک بیرجند و گمرک ماهیرود همچنین چهار بازارچه مرزی گلورده، ماهیرود، یزدان و دو کوهانه است که ماهیرود در شهرستان سربیشه فعال‌ترین مرز محسوب می‌شود اما سه بازارچه به دلایل مختلف از جانب کشور افغانستان بسته است.

سمنان

تلاش هشت ساله ماندگار با ثبت ملی ۲۱۶ اثر میراث فرهنگی سمنان عنوان گزارشی است از مرکز سمنان که به توجه دولت به بخش میراث فرهنگی، تاریخی، طبیعی و معنوی در این استان اشاره کرده و با ارائه این آمار که طی مدت هشت سال ۲۱۶ اثر با تهیه پرونده و تکمیل مطالعات ثبت ملی شد، نوشته است: آثار تاریخی و فرهنگی به جامانده از گذشتگان ریشه در هویت، تاریخ و اصالت دیار ایران زمین دارد و ثبت ملی هر اثر، کمک کننده در حفظ و نگهداری آثار ارزشمند است و ایجاد فهرستی معتبر از آثار تاریخی و فرهنگی ثبت ملی شده براساس مدارک و مستندات نقشی مهم در معرفی و رونق گردشگری دارد.
گردشگری در واقع یک صنعت اشتغال‌زا و درآمدزا است که اولین گام برای رونق این صنعت معرفی ظرفیت‌های گردشگری است و ثبت در فهرست آثار ملی در تحقق این راهبرد نقشی مهم دارد.
حوزه گردشگری سمنان با بهره‌مندی از ظرفیت‌های متنوع و موقعیت راهبردی استان در مسیر مسافران، نقشی مهم در رونق اقتصادی دارد و ثبت آثار در فهرست آثار ملی در واقع برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری بیش از پیش از این ظرفیت‌ها در دوران پساکرونا است تا زمینه‌ای برای جهش تولید و اشتغالزایی فراهم کند.
شیوع کرونا رمق بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی را گرفته است، اما گردشگری با داشتن زیرساخت‌های فرهنگی، طبیعی، تاریخی و معنوی باثبات، حوزه ای است که می تواند در دوران پساکرونا امکانی برای بازگشت رونق اقتصادی باشد؛ به ویژه در استانی مانند سمنان که گردشگری یکی از محورهای اصلی توسعه تعیین شده است.
استان سمنان دارای بیش از یک هزار و ۸۳۳ اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی شناسایی شده که  ۸۳۷ اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی  ثبت شده است.

 

لرستان 

توسعه و رونق اقتصادی به‌ عنوان مهم‌ترین رویکرد دولت تدبیر و امید در هشت سال گذشته مورد توجه جدی قرار گرفت و در این مسیر پرشتاب زمینه رونق و احیای بسیاری از واحدهای صنعتی بزرگ و کوچک در بروجرد نیز فراهم شده است اهمیت این موضوع باعث شد تا خبرنگار ایرنا در بروجرد در گزارشی با عنوان بازگشت به چرخه تولید ۲۰ واحد صنعتی در بروجرد به تشریح آن بپردازد.

گزارش با این مقدمه آغاز شده است: اگر چه برخی از واحدهای صنعتی به دلیل تحریم‌های ظالمانه تعطیل و بسیاری از کارگران بیکار شدند اما عزم دولت در فعال‌سازی بسیاری از این واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل صنعتی و فرصت اشتغال دوباره برای کارگران بیکار شده را نباید نادیده گرفت.

دولت تدبیر و امید درهشت سال گذشته تلاش کرده تا با اجرا، تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی و اقتصادی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین راهبردها و برنامه‌های اولویت‌دار زمینه رشد شاخص‌های توسعه‌ای و اشتغال زایی در بخش‌های مختلف را فراهم و طرح‌های نیمه تمام را تکمیل و در راستای احیای واحدهای نیمه فعال اقدام کند.

افزایش اشتغال، پایین آمدن نرخ بیکاری، رونق اقتصادی، بهبود وضعیت معیشت مردم، تسریع در روند توسعه همه‌جانبه، جلوگیری از مهاجرت‌های بی‌رویه و بازگشت روستاییان از شهرهای بزرگ به شهرها و روستاهای کوچک از مهم‌ترین دستاوردهای توسعه صنعتی است که بروجرد نیز از آن محروم نبوده است.
شاید اقدامات انجام شده با توجه به حجم مشکلات و بحران‌های ایجاد شده در بخش رونق تولید و اشتغال ناچیز باشد اما حرکتی مهم است که نباید نادیده گرفته شود.

در دولت یازدهم و دوازدهم توجه به تولید دوچندان شد اما به دلیل تشدید تحریم‌ها در سال ۹۷ صنایع بشدت آسیب دیدند اما آرام آرام با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب درسال‌های اخیر شعار تولید را مبنا قرار دادند واحدهای صنعتی به این باور رسیدند که می‌توانند با آزمون و خطا و فعالیت‌های توسعه‌ای پیشرفت کنند.

تلاش برای رفع موانع تولید، جذب سرمایه گذار، سهولت در نحوه پرداخت تسهیلات و تلاش برای احیای واحدهای راکد و نیمه فعال همه و همه موجب شد تا بار دیگر در سال‌های جهش و رونق تولید تحولی مهم در حوزه صنعت با تکیه بر توان داخلی ایجاد شود.

 

سرمایه‌گذاری درمناطق آزاد و نفتی، راهبرد دولت برای اشتغالزایی

 

نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد، طرحی که پس از ۱۵ سال وارد مدار شد عنوان گزارشی است از مرکز خرم آباد که به مهمترین اقدامات دولت برای خروج نیروگاه سیکل ترکیبی خرم آباد از رکود با مشارکت بنیاد مستضعفان اشاره کرده و در ادامه نوشته است: نیروگاه سیکل ترکیبی شامل تعدادی توربین گاز و توربین بخار است که در آن از حرارت موجود در گازهای خروجی توربین‌های گاز، برای تولید بخار آب مورد نیاز در توربین‌ها استفاده می‌شود.

اگر توربین گاز به صورت سیکل ترکیبی نباشد، گازهای خروجی آن که می‌تواند تا ۶۰۰ درجه سانتیگراد دما داشته باشد، به طورمستقیم وارد هوا می شود و انرژی باقی‌مانده در آن‌ها هدر می‌رود، در حالیکه نیروگاه سیکل ترکیبی، از این انرژی استفاده می کند و توربین بخار، بدون نیاز به سوخت، بخار آب را تولید می‌کند.

نیروگاه‌های سیکل ترکیبی راه حل بسیار کارآمد، انعطاف‌پذیر، قابل اعتماد، مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست برای تولید برق هستند و به طور متمرکز در جوامع پیشرفته مورد توجه قرار گرفته اند و لرستان هم که تنها یک نیروگاه ضعیف در شهرستان دورود داشت سال گذشته با مشارکت بنیاد مستضعفان نخستین نیروگاه مطرح خود را افتتاح کرد.

استاندار لرستان در این رابطه توضیح داد: نیروگاه سیکل ترکیبی خرم آباد از طرح های تکمیل و افتتاح شده در دولت دوازدهم است که عملیات اجرایی آن به منظور پایداری شبکه برق، تامین نیاز جهت اجرای منطقه ویژه اقتصادی خرم آباد و شهرک های صنعتی مرکز استان به عنوان یکی از ضروری ترین و راهبردی ترین طرح های زیربنایی بخش انرژی از سال ۸۴ در قالب قرارداد BOO (ساخت، بهره برداری وتملک) در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار با سرمایه گذاری شرکت مولد نیروی خرم آباد وابسته به بنیاد مستضعفان آغاز شد.

سید موسی خادمی افزود: اما عملیات ساخت این پروژه به دلایل مختلف از جمله مشکلات تامین مالی آن تعطیل شد و در نهایت با پیگیری های انجام شده در نیمه دوم سال ۱۳۹۶ پس از ۱۲ سال نیمه فعالی و رکود طولانی مدت با پیشرفت فیزیکی کمتر  از ۳۰درصد، گشایش تسهیلات ارزی  طرح  از محل منابع صندوق توسعه ملی با عاملیت بانک ملی صورت گرفت و عملیات اجرایی طرح  در ابتدای دولت دوازدهم سرعت بیشتری گرفت.

 

مازندران

تحول در زیست بوم یک هزار و ۲۰۰ روستای مازندران با اجرای طرح هادی عنوان گزارشی است از مرکز سازی که به سرعت بخشیدن به روند اجرای طرح‌های نیمه‌تمام در مازندران طی هشت سال گذشته اشاره کرده که سبب شده قطار عمران و آبادانی از مناطق روستایی هم عبور کند ؛ سفری که نتیجه آن اجرا یا تکمیل طرح هادی در یکهزار و ۱۸۷ روستای استان بوده است.

گزارش را با این مقدمه بخوانید: سابقه اجرای طرح هادی در روستاهای کشور به سال ۱۳۶۸ بر می گردد ولی حرکت کند آن تا پیش از سال ۹۰ سبب شده بود تا بسیاری از روستاهای مازندران از مزیت های این طرح چندان نصیبی نبرند و انباشت مطالبه در این زمینه به دولت تدبیر و امید به ارث برسد.

مجری طرح هادی در روستاها ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است. این نهاد تلاش دارد تا در کنار بهسازی و نوسازی مسکن روستاییان ، از طریق اجرای طرح هادی ، علاوه بر محرومیت زدایی ، کالبد روستا را برای سکونت مطلوب سازی کند.

فعالیت‌های عمران روستایی یکی از مهم ترین و اصلی ترین رسالت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ‌تعریف شده است تا از این طریق زمینه توزیع عادلانه امکانات را در کشور فراهم کرده و با ایجاد تحول در زیست بوم روستاها ، زمینه ماندگاری روستاییان را افزایش داده و فرصت ایجاد مهاجرت معکوس از شهرها را رقم بزند.

طرح‌ هادی روستایی از جمله اقدامات عمران و آبادانی روستاها محسوب می شود ، طرحی که ضمن ساماندهی و اصلاح بافت موجود ، میزان و مکان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای عملکردهای مختلف از قبیل مسکونی، تجاری و کشاورزی و تأسیسات و تجهیزات و نیازمندی‌های عمومی‌روستایی را حسب مورد در قالب مصوبات طرح‌های ساماندهی فضا و سکونتگاه های روستایی و طرح‌های جامع ناحیه ای مشخص می کند.

بنیاد مسکن مازندران ، اجرای طرح هادی را برای روستاهای دارای جمعیت بیش از ۲۰ خانوار تعریف کرده است تا از این طریق  فضای مناسب و زیر ساخت های لازم برای رفاه بیشتر روستاییان فراهم شود و به دنبال آن مهاجرت معکوس بخورد.

معاون بنیاد مسکن مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : مازندران حدود سه هزار و ۲۰۰ روستا دارد که از این تعداد حدود ۲ هزار و ۵۰۰ روستا جمعیت بالای ۲۰ خانوار را دارند و این روستاها بر اساس دستورالعمل موجود ، روستاهای هدف اجرای طرح هادی به شمار می روند .

 

سرمایه‌گذاری درمناطق آزاد و نفتی، راهبرد دولت برای اشتغالزایی

 

از مرکز ساری در هفته گذشته همچنین گزارشی با عنوان حمل‌ونقل هوایی مازندران در مسیر اوج‌گیری منتشر شده که به اقدامات دولت در راستای تجهیز فردگاه شهدای ساری اشاره کرده و در ادامه نوشته است: اتمام مراحل خرید و نصب تجهیزات فرود دقیق هواپیما موسوم به « آی .ال .اس » در فرودگاه شهدای ساری با تزریق اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریالی ، حمل‌ونقل هوایی مازندران را در مسیر اوج گیری قرار داده است.

طی سال های متمادی به خاطر نبود امکانات زیرساختی نه تنها سبب لغو یا برگشت خوردن پروازها می شد ، بلکه قهر و فرار بعضی از شرکت های هواپیمایی را در پی داشت.

یک پرواز برای هدایت ایمن به سمت فرودگاه مقصد و نشستن در آن به سامانه فرود دقیق هواپیما یا آی . ال . اس نیاز دارد تا خلبان از این طریق بتواند هواپیما را در شرایط بد آب و هوایی با ارتفاع و فاصله نزدیکی از سطح باند فرودگاه راهنمایی و هدایت کند. امروزه یکی از مهم ترین و متداول ترین دستگاه هایی ناوبری برای نشستن هواپیما در فرودگاه های پرترافیک و با شرایط جوی نامناسب، سامانه فرود دقیق هواپیما است که به هنگام کاهش دید افقی به دلایل مختلف همچون وجود مه، باران، کولاک برف و پایین بودن ارتفاع سقف ابر ، برای فرود امن هواپیما کمک قابل توجهی می کند.

مازندران سه فرودگاه ساری ، نوشهر و رامسر دارد که از میان آنها فرودگاه شهدای ساری تنها فرودگاه بین المللی این استان به شمار می رود که به صورت هفتگی ۹۲ پرواز از آن به نقاط مختلف کشور و کشورهای همجوار انجام می شود ، اما نبود امکانات کمک ناوبری با توحه به شرایط آب و هوایی منطقه هموار باعث برگشت و لغو پروازهای این فرودگاه می شد .

مدیرکل فرودگاه های مازندران خسران نبود این امکان زیرساختی در فصول سرد سال را لغو یا برگشت خوردن ۱۰ تا ۱۵ درصد پروزاها اعلام کرد ، پروازهایی که گاهی صابونشان به تن مسئولان هم خورد؛ مانند سال ۹۶ و زمانی که محمدجواد آذری جهرمی به عنوان جانشین فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی کشور و وزیر معین مازندران قصد شرکت در نشست از پیش تعیین شده استان را داشت که پروازش به ساری به خاطر شرایط بد آب و هوایی و نبود سیستم کمک ناوبری لغو شده بود.

تحت الشعاع قرار گرفتن سفر وزیر جوان به مازندران در حالی که تمامی مسئولان استان در نشست اقتصاد مقاومتی در محل استانداری ورودش را لحظه شماری می کردند ، سبب شد تا در همان سال پنج دستگاه آی ال اس خریداری و یکی به فرودگاه بین المللی شهدای ساری ، فرودگاهی که ساختش به سال ۱۳۲۶ و فعالیت مسافربریش به ۱۳۷۲ بر می گردد ، اختصاص یابد.

اگر چه دولت تدبیر و امید چهار سال پیش با وجود تحریم های سختگیرانه به این مطالبه چند دهه ای مازندران با تزریق اعتبار و خرید دستگاه پاسخ داد ، ولی در مسیر اجرای نصب تجهیزات ، مدیریت فرودگاه با مشکلات دیگری مانند عدم همکاری مالکان زمین های همجوار برای فروش زمین برخورد کرد و به همین دلیل هم نصب آن با تاخیر انجام شد. در واقع مسئولان فرودگاه ساری برای نصب این دستگاه نیازمند خریداری زمین های مجاور بودند تا بتوانند محیط پیرامون محل نصب دستگاه را خالی از ساخت و ساز کنند.

هرمزگان

هرمزگان قطب شیلات ایران؛ راه‌های رفته و نرفته عنوان گزارشی است از مرکز بندرعباس که از ظرفیت ها و قابلیت های صیادی و شیلات استان هرمزگان و رهاورد دولت برای این منطقه از کشورمان نوشته شده است.

در مقدمه این گزارش آمده است: استان هرمزگان با برخورداری از چهار هزار و ۵۰۰ فروند شناور صیادی، بیش از ۳۲ هزار نفر صیاد و صید سالیانه افزون بر ۳۱۳ هزار تن به عنوان قطب صیادی کشور همواره فعال بوده است.

تاکید بر موضوع های اقتصادی از جمله توسعه ظرفیت‌های شیلاتی با توجه به نام‌گذاری شعارهای سال از سوی مقام معظم رهبری از اصلی‌ترین برنامه‌های ۱۰ ساله دولت‌ها بوده اما درسال ۹۹ این رویکردها با توجه به جهش تولید، رشد بیشتری پیدا کرده است.

شیلات هرمزگان درسال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای احیاء صید وصیادی با طرح‌های بزرگی مانند پرورش ماهی درقفس، پرورش ماهی در استخرهای آب کشاورزی، واگذاری زمین‌های ساحلی به پرورش دهندگان آبزیان به‌ویژه ماهی و میگو و ممنوعیت صید ترال کرده است.

ظرفیت تولید ۱۱۳هزار تن انواع ماهیان دریایی درقفس،۵۰ هزارهکتار زمین‌های مناسب برای تولید میگوی پرورشی با امکان تولید۲۰۰ هزارتن در سال، وجود زمین‌های جدید پرورش ماهیان خاویاری در آب‌های داخلی استان، پرورش ماهیان گرمابی و تیلاپیا، امکان تولید و پرورش خیار دریایی، گیاهان دریایی و صدف‌های مرواریدساز، آرتمیا و لابستر از جمله ظرفیت‌های آبزی‌پروری هرمزگان است که به گفته کارشناسان حوزه کشاورزی می‌توان از این ظرفیت‌ها در راستای ارزآوری هرچه بیش‌تر و جایگزینی با نفت استفاده کرد.

صنعت شیلات و آبزیان که از قدیمی‌ترین راه‌های درآمد مردم ساحل‌نشین جنوب بوده؛ علاوه صید و صیادی سابقه طولانی در زمینه داشتن کارخانه‌های تن ماهی و هم‌چنین فرآوری محصولات دریایی مثل میگو و ماهی دارد که می‌تواند محور توسعه هرمزگان باشد.

شهرستان جاسک به‌واسطه نزدیکی به دریای عمان و اقیانوس هند و با صید افزون بر ۵۵ هزار تن انواع آبزیان یکی از قطب‌های مهم تولید و استحصال «تن ماهیان» در جنوب کشور است.

 

ارسال نظر