بیانیه مشترک انستیتو فینلای کوبا و انستیتو پاستور ایران؛

همکاری تهران - هاوانا در تولید واکسن کرونا استراتژیک است

همکاری تهران - هاوانا در تولید واکسن کرونا استراتژیک است

انستیتو فینلای کوبا و انستیتو پاستور ایران در بیانیه مشترک اعلام کردند: تهران - هاوانا سابقه همکاری طولانی درحوزه بیوتکنولوژی دارند و همکاری این مراکز تحقیقاتی در مورد واکسن کرونا رابطه‌ای استراتژیک و در زمینه تحقیق و توسعه فناوری‎های واکسن است.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، انستیتو فینلای کوبا و انستیتو پاستور ایران تاکید کردند: با توجه به توسعه موفقیت آمیز واکسن سوبرانا۲ (پاستوکووک) علیه کووید - ۱۹ توسط انستیتو فینلای که از همان بستر فناوری واکسن پنوموکوک استفاده می کند که موضوع توافق نامه انتقال فناوری قبلی بین دو موسسه بوده است، ۲ موسسه توافق کرده اند که در قرارداد انتقال فناوری واکسن فوق، قراردداد انتقال تکنولوژی تولید واکسن سوبرانا۲ در ایران را نیز لحاظ نمایند.

این مراکز تحقیقاتی یادآور شدند: بحث های فشرده علمی هفتگی بین مدیران و دانشمندان ۲ موسسه در رابطه با مطالعات بالینی، و روند انتقال و بهینه سازی تولید در سال جاری ادامه داشته است. این همکاری شامل تولید مشترک واکسن در ایران و کارآزمایی بالینی فاز سه در ایران بوده است.

انستیتو فینلای کوبا و انستیتو پاستور ایران در بیانیه مشترک یادآور شدند: همکاری این دو نهاد معتبر کوبایی-ایرانی تأثیر مثبتی بر سلامت جمعیت هر دو کشور خواهد داشت.

این بیانیه در وب سایت انستیتو فینلای کوبا هم به آدرس :  https://www.finlay.edu.cu/blog/joint-statement-of-finlay-vaccine-institute-and-pasteur-institute-of-iran منتشر شده است.

به گزارش ایرنا، تولید مشترک واکسن کرونا ایران و کوبا در کوبا به نام سوبرانا ۲ و در اران به نام پاستوکووک نامگذاری شده است.

در روزهای اخیر اظهاراتی مبنی بر قطع همکاری بین ایران و کوبا برای ساخت واکسن مشترک کرونا منتشر شد که مسوولان انستیتو پاستور ایران و وزارت بهداشت، آن را نادرست اعلام و تاکید کردند: این کار ناشایست سبب تشویش اذهان عمومی و خدشه به همکاری های بیست ساله با انستیتو فینلای کوبا می شود.

براساس اظهارات مسوولان انستیتو پاستور ایران، مراحل اول و دوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا مشترک ایران و کوبا در کشور کوبا انجام شده و فاز سوم آن با اخذ مجوز از وزارت بهداشت در ایران تقریبا به پایان رسیده است.
داوطلبان مرحله سوم فاز انسانی پاستوکووک، ۲ دوز واکسن خود را تا آخر خرداد ماه دریافت کردند، تزریق دوز یادآور یا همان دوز سوم که در ۲ شهر هدف گذاری شده بود در زنجان به پایان رسید و در یزد از هفته جاری آغاز شده و تا چند روز آینده با دریافت دوز یادآور توسط داوطلبان یزدی، تزریق دوز یادآور این واکسن هم به داوطلبان به پایان می رسد.
مرحله سوم کارآزمایی پاستوکووک با جمعیت  ۲۴ هزار نفری از ششم اردیبهشت درهشت شهر کشور آغاز شده و اکنون در حال اتمام کار خود است.

ارسال نظر